panel

Lean en agile werken met je schoolteam

20jun

In het onderwijs werken we heel veel samen. We spreken met elkaar af welke taken er gedaan moeten worden en wie dat oppakt. Vervolgens gaat iedereen aan de gang en blikken we terug op de resultaten. In evalueren zijn we inmiddels allemaal keien geworden.

Maar wat als iemand zich niet aan de afspraken houdt? Of als het niet duidelijk is wie nu verantwoordelijk is voor een bepaalde taak? En hoe prioriteer je als er zoveel zaken zijn om aan te werken?

Wat willen we wel —> Scrum?!

IMG_0090Wij werken daarom steeds vaker met de scrum methodiek. We vinden het een ideale manier om het handelingsgerichte werken vorm te geven. Scrum is een van de belangrijkste innovaties in het proces van software ontwikkeling in de IT en wordt ook steeds groter in onderwijsland. Er zijn veel (VO) scholen die hun leerlingen laten werken met scrum en wij zien ook kansen voor schoolteams, directies en ib’ers in het primair onderwijs!

Van lange termijn naar kort en flexibel

Normaal gesproken maak je plannen voor langere perioden, denk aan je schoolplan, jaarplan, zorgplan, handelingsplan… Je bedenkt iets met elkaar, gaat dat uitvoeren en aan het eind evalueren. Vaak zijn er tussendoor allemaal zaken die de uitvoering van het plan beïnvloeden. Je hebt leerkrachten die met zwangerschapsverlof gaan, de directeur die een andere baan krijgt waardoor de visie van de school weer ter discussie staat, noem maar op. Factoren waardoor de plannen niet zo uitgevoerd worden als van te voren bedacht was, met dus ook een ander resultaat. Dat kan en moet anders:

Schermafbeelding 2016-06-15 om 17.44.40

Werken met scrum betekent lean en agile werken: klein, flexibel en behendig. Je kunt dus heel goed aanpassen aan verschillende situaties. Je krijgt meer grip en controle op wat je aan het doen bent, kunt gezamenlijk prioriteiten bepalen en je kunt flexibel omgaan met de hoeveelheid werk.

De essentie van scrum is dat je altijd openstaat om aanpassingen te doen aan je plan, zonder het doel uit het oog te verliezen. Tegelijkertijd werk je via een korte en voorspelbare cyclus aan de ontwikkelingen. Samenwerking met alle betrokkenen is dus heel belangrijk, want je stemt steeds met elkaar af of je nog op de goede koers bent met elkaar. Dit verhoogt ieders betrokkenheid. Daarnaast maak je het proces met scrum heel visueel door met post-it’s allerlei doelen en taken aan de muur te hangen. Je schrijft daarbij wie er verantwoordelijk is voor de uitvoering, waardoor het heel overzichtelijk is wie welke taak oppakt voor welke termijn. Het helpt iedere betrokkene dus bij het nakomen van beloften. Je hebt korte bijeenkomsten, waarbij iedereen vertelt hoe zijn eigen taak binnen het project verloopt en wat hij nodig heeft van anderen.

Een arrangement scrummen

We hebben een arrangement voor een leerling bij ons in groep 7. Hiervoor komt een externe orthopedagoog om de leerling te begeleiden, de leerkracht te scholen in de begeleiding en te ondersteunen. Ouders gaan zelf thuis oefenen en ik als ib’er hou de regie (scrummaster). Zo zijn er een heleboel mensen betrokken en voorheen zou ik daar een groot stuk over hebben geschreven in het groeidocument van deze leerling. Nu werken we met scrum en hebben we gezamenlijk, mét de leerling, de doelen bepaald en de taken die daarbij horen. We hebben een foto van het scrumboard gemaakt. Er is twaalf weken voor dit arrangement uitgetrokken en elke vier weken zitten we even een half uur bij elkaar. We hebben dus sprints van 4 weken. In deze gesprekken bespreken we de voortgang: hoe ver zijn we op weg om het doel te behalen en hoe gaat de samenwerking? Lukt het iedereen om zijn/haar taken uit te voeren binnen de tijd of wat is er nodig? Het maakt de samenwerking heel visueel, transparant, effectief en afgestemd. Ik wil niet meer anders!

 

IMG_9430   IMG_0100

Door Laura Stroo

Geef een reactie

ZIEN in de Klas © 2017, Alle rechten voorbehouden
Webdesign: Simplefly