De zomervakantie is in zicht: een welverdiende periode van rust en opladen. Dan voelt het goed om voorbereid te zijn op de eerste weken van het schooljaar. Hoe start jij het schooljaar met een verbonden schoolteam? Hoe starten jullie met een sterke visie die zowel door de school, het team als het individu gedragen wordt? Wij vertellen je op welke manier, met welke vragen en via welke werkvormen je hier de antwoorden op vindt!
De start van het schooljaar: breek het ijs en creëer verbinding
De intensiteit van een schooljaar vraagt veel en daarom is het juist in een startweek belangrijk om vanuit ontspanning te werken aan de verbinding binnen het schoolteam. Om direct goed van start te gaan, kun je beginnen met een informele sessie waarbij iedereen zijn blik deelt op de volgende drie punten:
- Een persoonlijk hoogtepunt uit de vakantie
- Iets waar je naar uitkijkt dit schooljaar
- Een persoonlijke vraag of uitdaging waar je dit schooljaar mee aan de slag wilt (professioneel of gerelateerd aan je rol)
Deze laagdrempelige oefening breekt het ijs, creëert verbinding en biedt direct inzicht in wat er leeft binnen je team. Het is een ontspannen, maar toch ook sterke manier om contact te maken met elkaar.
Hoe deel je de antwoorden op deze vragen met elkaar? Kies de vorm die bij jouw team past:
- Wandel en wissel uit: laat de teamleden vrij door de ruimte wandelen. Geef een stopsignaal en laat men duo’s vormen met de persoon die het dichtst bij staat. Wissel antwoorden uit. Doe dit een aantal keer.
- Kring: sta in een kring en deel om de beurt je punten. Dit bevordert openheid en zorgt ervoor dat iedereen direct een beeld krijgt van wat er leeft binnen het team. Houd de tijd per persoon beperkt om vaart te houden.
- Visualiseer je blik: schrijf op een post-it kort je antwoorden (eventueel met een tekening of symbool). Verzamel de kaartjes en hang ze op een bord. Bespreek dan de belangrijkste thema’s of gedeelde uitdagingen.
Na een ontspannen start draait het vervolgens om een gezamenlijk doel, een gedeelde koers en de doorvertaling naar de individuele leerkracht.
Ontdek de kracht van de school, het team en jezelf
Een sterk team heeft een gezamenlijke visie. Wat zijn de belangrijkste schoolontwikkelingen en ambities voor het komende jaar? Zorg voor gezamenlijke doelen, creëer een gedeelde koers en voorkom dat iedereen zijn eigen weg gaat. Volg dit op door de schoolbrede doelen te verdiepen naar individuele leerkrachten en de gezamenlijke kracht van het team. Een aantal vragen om je hierbij te helpen zijn:
- Wat betekenen deze ambities voor mij als leerkracht en voor ons als team?
- Welke kennis en expertise breng ik mee om bij te dragen aan deze ambities en wat brengt mijn collega mee?
- Waar liggen onze gezamenlijke krachten en waar kunnen we elkaar versterken?
Deze verdieping stimuleert niet alleen persoonlijke ontwikkeling en eigenaarschap, maar ook de ontdekking van elkaars talenten en ontwikkelbehoeften. Het stelt teamleden in staat hun eigen rol te definiëren en te zien hoe hun kwaliteiten aanvullend zijn aan die van anderen. Het mooiste is: je ontdekt direct waar en hoe jullie elkaar kunnen ondersteunen.
Twee werkvormen om jullie teamkracht te ontdekken:
- Talentenkaart: benoem per persoon twee tot drie talenten, expertises of passies die relevant zijn voor de schoolambities of de dagelijkse praktijk*. Schrijf deze op een post-it en hang ze op een zichtbare plek. Laat het team de talenten van collega’s lezen. Ga vervolgens in tweetallen in gesprek en bespreek kort hoe het talent ingezet kan worden of wat je daarvan kunt leren. Dit maakt de collectieve kennis direct zichtbaar en toegankelijk.
*Bijvoorbeeld: ‘Ik ben sterk in differentiatie’, ‘Ik kan goed omgaan met gedragsproblemen’, ‘Ik ben digitaal vaardig’, ‘Ik help graag bij het organiseren van projecten’.
- Vraag & aanbod: organiseer een ‘marktplaats’ in de teamruimte. Schrijf op één kaartje jouw aanbod* en op het andere jouw vraag**. Laat iedereen de kaartjes ophangen op twee aparte borden (Vraag en Aanbod). Loop vervolgens langs de borden en maak connecties. Moedig teamleden aan om direct met elkaar in gesprek te gaan en afspraken te maken over het delen van kennis of het bieden van ondersteuning. Dit bevordert een cultuur van leren van en met elkaar.
*Aanbod: waar ben je sterk in, waar kun je een ander mee helpen, welke kennis heb je te delen?
**Vraag: waar wil je in groeien, welke hulp of kennis zoek je?
Blijf met elkaar in gesprek
Teamkracht in het team vraagt om een investering die ook gedurende het schooljaar terugkomt. Wil je gedurende het schooljaar in gesprek blijven en wil je meer houvast om deze verbinding te bereiken? Kijk dan eens naar de producten KansenKlets en Teamkracht – kernwaarden. Deze twee spellen kun je inzetten om gesprekken te openen en verbinding binnen het team te vinden.
Benieuwd naar hoe ZIEN in de Klas jouw school verder kan helpen bij een gedeelde visie, professionele kwaliteitscultuur of een betere organisatiestructuur? Neem dan eens een kijkje op onze website of neem vrijblijvend contact met ons op.
