panel

5 vragen over de Wijzer in Mindset

16apr

We zijn er druk mee bezig en binnenkort komt hij uit: de Wijzer in Mindset! Hier alvast een voorproefje van wat je kunt verwachten.

Het gedachtegoed van Carol Dweck rond het begrip mindset wordt internationaal breed gedragen. Ook in Nederland zijn leerkrachten en coaches er de afgelopen jaren vol enthousiasme mee aan het werk gegaan. Er blijkt echter behoefte aan verdieping en aanscherping. Hier zijn onze collega’s Maaike Houtman en Tjitske van der Waals mee aan de slag gegaan, door het bedenken van de Wijzer in Mindset (WiM)!

Waarom hebben jullie de WiM gemaakt?
Op scholen wordt bijvoorbeeld veel gesproken over ‘van proberen kun je leren’ en ‘fouten maken moet’, maar het blijft vooral bij woorden in plaats van dat leerlingen het echt voelen en er ook naar kunnen handelen. Maar hoe pak je dat nou aan? De WiM kan hier een bijdrage leveren. Allereerst geeft het de nuances, die Dweck zelf heeft aangebracht na voortschrijdend inzicht, om de theorie goed te kunnen begrijpen en daardoor beter toe te kunnen passen. Daarnaast biedt de WiM een verzameling modellen die ingezet kunnen worden op het moment dat een leerling (maar ook bijvoorbeeld een collega, cliënt of jijzelf) in een vaste mindset schiet. Deze modellen helpen om vaste mindsetgedachten om te zetten naar groeimindsetgedachten en zo de leerling weer in actie te brengen.

Voor wie is de WiM bedoeld?
De WiM is oorspronkelijk bedacht voor het onderwijs, maar tijdens het ontwikkelen merkten we dat we de modellen ook bij onszelf toepasten en kwamen we erachter dat de WiM op vele andere terreinen ingezet kan worden. Bijvoorbeeld in individuele coaching, maar ook bij sport en muziek of in het bedrijfsleven en in de opvoeding. Op het doosje staat aangegeven dat de WiM te gebruiken is bij de begeleiding van kinderen vanaf 7 jaar, maar je kan hem dus ook heel goed inzetten bij volwassenen.

In welke situaties kun je de WiM inzetten?
De WiM is op vele momenten in te zetten. Bijvoorbeeld als een leerling vastloopt en snel opgeeft of als hij of zij het moeilijk vindt om een uitdaging aan te gaan. Maar ook als een leerling moeite heeft met het maken van fouten of energie besteedt aan de verkeerde zaken en daardoor niet vooruit komt.

Wat kunnen we verwachten van de WiM?
Aan de hand van slimme voorbeeldvragen leer je vaste mindset-triggers te herkennen en daarop in te spelen. Ook krijg je antwoord op vragen als: Hoe komt het dat de één een trigger als positief ziet wat zorgt voor een groeimindset, terwijl een ander het als negatief ziet en juist in de vaste mindset zal blijven hangen? En móet je eigenijk wel altijd een groeimindset nastreven?
Met behulp van verschillende modellen kun je gedachten, en daarmee ook gedrag, positief sturen. Elk model is voorzien van achtergrondtheorie om inzicht in het model te krijgen en hem zo goed toe te kunnen passen op de huidige situatie. In de Wijzer in Mindset vind je een praktische handleiding en 42 handzame kaarten waarmee je het op dat moment meest geschikte model stapsgewijs kunt doorlopen.

Wanneer komt de WiM uit?
We zijn er nog druk mee bezig, de datum is nog niet bekend. Houd onze social media en website in de gaten. Daar zullen we jullie op de hoogte houden.

Geef een reactie

ZIEN in de Klas © 2019, Alle rechten voorbehouden
Webdesign: Simplefly