panel

De menukaart

27mei

Alle schoolscans zijn inmiddels gemaakt. De impact van corona op de cognitieve en sociaal-emotioneel ontwikkeling van de leerlingen is in beeld gebracht. Mogelijkheden en behoeften van de school zijn in kaart gebracht. Dus nu is het tijd voor de volgende stap: het selecteren van effectieve interventies passend bij de uitkomsten van jullie school analyse, om zo een sterk schoolprogramma voor de komende twee jaar opstellen.

Afgelopen 10 mei publiceerde het Ministerie van OCW de menukaart met bewezen effectieve interventies. De menukaart is opgedeeld in verschillende doelgebieden, met elk verschillende effectief bewezen interventies. We hebben ze hier voor jullie in een overzichtelijk schema gezet. Zo is in één oogopslag te zien welke interventies het meest effectief zijn gebleken, tegen welke kosteninvestering.
(Klik op de afbeelding om de .pdf te downloaden)

 

Zoals je ziet, komen de interventies op het gebied van metacognitie en zelfregulerend leren en van feedback als grote winnaars uit de bus. Ze boeken respectievelijk zeven en acht maanden leerwinst, ook nog eens met zeer lage kosten. Daarna blijken interventies als voor- en vroegschoolse interventies, één-op-één-begeleiding, leren van en met medeleerlingen, beheersingsgericht leren en samenwerkend gericht leren een gemiddeld leereffect van vijf maanden teweeg te brengen.

Binnen de interventies op de menukaart is er volop ruimte voor eigen concretisering, zodat de interventies zo veel mogelijk ‘op maat’ kunnen worden ingezet. We denken uiteraard graag mee over deze concretisering. Ook hebben we de expertise in huis om verschillende interventies uit te voeren. Denk hierbij aan trainingen in Executieve Functies, trainingen in het geven van feedback, het traject Gewenst Gedrag ZIEN.

Wil je meer weten, heb je specifieke vragen of wil je gewoon even sparren? Neem dan vooral contact met ons op via info@zienindeklas.nl of bel naar 030 243 7682. 

Geef een reactie

ZIEN in de Klas © 2020, Alle rechten voorbehouden
Webdesign: Simplefly