panel

Dyscalculie

Bij ZIEN in de Klas kun je terecht met al je vragen over dyscalculie. We hebben een team van ervaren orthopedagogen met veel kennis over dyscalculie. Al onze orthopedagogen zijn geregistreerd bij het NVO.

Dyscalculie is een hardnekkig probleem in het leren en automatiseren van het rekenen. Ondanks extra ondersteuning bij het rekenen, blijft er een achterstand ten opzichte van leeftijdsgenoten bestaan. Naar schatting heeft in Nederland zo’n 2 tot 3% van de leerlingen dyscalculie. Als een leerling met een rekenachterstand ondanks extra ondersteuning niet vooruit gaat, kan er sprake zijn van dyscalculie. Verder onderzoek naar o.a. intelligentie, rekenvaardigheden en geheugen is dan nodig om dit vast te stellen.

Mogelijke kenmerken van dyscalculie bij een leerling:

  • moeite met het automatiseren van rekenfeiten uit het geheugen bijv. bij het leren van de tafels of voor eenvoudige sommen de telrij blijven gebruiken;
  • moeite met het correct uitvoeren van stappenplannen in een rekenprocedure;
  • moeite met het correct plaatsen van de getallen op de getallenlijn;
  • door elkaar halen van cijfers in grote getallen;
  • moeite met inschatten van tijd en klokkijken;
  • tekort aan inzicht in het getallensysteem.

Als bovenstaande bekend voorkomt of indien je meer wilt weten over onze dyscalculiezorg? Neem dan contact met ons op voor advies.

ZIEN in de Klas © 2020, Alle rechten voorbehouden
Webdesign: Simplefly