Hoe werken wij?

Om een leerling aan te melden voor dyslexieonderzoek hebben wij een aantal gegevens nodig. Aanmelding gebeurt via het ZIEN Portaal, waarbij zowel ouders als school het intakeformulier invullen. De school is daarnaast verantwoordelijk voor het uploaden van de LOVS gegevens en de handelingsplannen van het afgelopen anderhalf jaar.

Een groot aantal gemeenten werkt met een poortwachter. De poortwachter screent alle dossiers in de betreffende gemeente. De aanmelding verloopt dan ook via de poortwachter. Wij ontvangen vervolgens na goedkeuring het dossier en kunnen het onderzoek uitvoeren.

Wanneer we het dossier zelf screenen en we een compleet dossier ontvangen, wordt deze inhoudelijk gescreend om te bepalen of een leerling in aanmerking komt voor vergoede zorg. Daarbij houden we ons aan de volgende voorwaarden (vanuit het Protocol 3.0.):

  • De leeftijd van de leerling moet tussen de 7 en 12 jaar zijn.
  • De leerling scoort 3x E/V- op DMT (Drie minuten toets). Hierbij gelden alleen de hoofdmetingen (januari-juni).
  • De school heeft gedurende 6-12 maanden, 3x per week 20 minuten extra begeleiding geboden op zorgniveau 2 (eerste half jaar) en 3 (tweede half jaar) op technisch lezen en in een groepje van maximaal 4 leerlingen. Een voorbeeld handelingsplan voor de te bieden hulp op ondersteuningsniveau 2 en 3 vind je hier.

Als een leerling in aanmerking komt voor de vergoede zorg, wordt het dyslexieonderzoek volledig door de gemeente vergoed. Wanneer een leerling niet in aanmerking komt voor de vergoede zorg, kan de zorg niet vergoed worden. Het dossier wordt dan terug verwezen naar de school.

Het dossier wordt na aanmelding gekoppeld aan een diagnost. De diagnost is degene die het dyslexieonderzoek zal uitvoeren. De diagnost plant samen met school en ouders het onderzoek in. Het dyslexieonderzoek neemt 1 of 2 dagdelen in beslag. Het onderzoek vindt bij voorkeur op de eigen school van de leerling plaats.
De gegevens van het onderzoek worden door de orthopedagoog en de regiebehandelaar geanalyseerd. Uit het onderzoek blijkt of er sprake is van Ernstige Dyslexie (ED) en of een leerling in aanmerking komt voor een vergoed behandeltraject. De orthopedagoog schrijft een verslag en stelt gerichte adviezen op voor het vervolg. Eerst worden de uitkomsten met ouders besproken. Ouders besluiten na het bespreken van de uitkomsten of ze de resultaten van het onderzoek met school willen delen. Indien ouders hiermee akkoord zijn, wordt het verslag besproken in een adviesgesprek met ouders en school.

ZIEN in de Klas biedt vergoede dyslexiebehandelingen.

Het traject
De behandeling vindt op de eigen school (of op een locatie in de buurt) plaats, zodat de leerling in een vertrouwde omgeving hulp kan krijgen. Zo mist een leerling zo weinig mogelijk onderwijstijd en hebben leerkracht, ouders en behandelaar laagdrempelig contact met elkaar over de behandeling.
Tijdens de behandeling wordt gebruik gemaakt van de door ons ontwikkelde methode Leren Lukt. De aanpak in Leren Lukt is gebaseerd op effectief bewezen aspecten vanuit jarenlange praktijkervaring en de meest recente wetenschappelijke inzichten. Zo bouwen we effectief aan de lees- en spellingvaardigheden én vergroten we het eigenaarschap, de motivatie en het zelfvertrouwen.

Goede samenwerking
Een goede samenwerking tussen school, ouders en behandelaar zijn essentieel voor het behalen van de beste resultaten. De behandeling vindt elke week op dezelfde dag en tijd plaats. Tijdens de behandelingen wordt huiswerk meegegeven waar de leerling samen met ouders aan werkt tussen de behandelingen door. Samen bereiken we het beste resultaat voor het kind. Met de leerkracht vindt afstemming plaats over de aanpak in de klas en tijdens de behandelingen.

Kwaliteit staat in onze behandelingen voorop. Om ervoor te zorgen dat we steeds weer kunnen blijven leren en bijsturen om de beste kwaliteit te blijven leveren.
Tijdens de behandeltrajecten meten we bij elk kind in hoeverre het vooruit gaat op het gebied van lezen en spellen. Ook brengen we in kaart hoe het kind in zijn of haar vel zit, hoeveel motivatie het ervaart en hoe de groei is op sociaal-emotioneel gebied. Tijdens de behandeling kunnen we zo, samen met het kind, de ouders en school, blijven bijsturen.

Ook kijken we naar de kwaliteit van onze behandelingen bij álle kinderen in totaal.
We meten in hoeverre we de doelen voor lezen, spellen en op sociaal-emotioneel vlak behalen tijdens de behandelingen (doelrealisatie). Op dit moment behalen we in 85% van de gevallen de gestelde doelen.

Om te bepalen of we de juiste kwaliteit van zorg leveren, is de mening van de kinderen, ouders en scholen ook erg belangrijk. We vragen tijdens en na ieder traject naar de ervaring van onze zorg. Momenteel wordt onze kwaliteit gemiddeld met een 9,3 beoordeeld.

Resultaten effectonderzoek Leren Lukt behandelingen
Daarnaast bekijken we of kinderen significante verbetering op het gebied van lezen en spellen laten zien als ze hebben gewerkt met onze behandelmethode Leren Lukt. Dit onderzoek voeren we in samenwerking met de Erasmus Universiteit van Rotterdam (EUR) uit. Het betreft een jarenlange samenwerking, waarin continu nieuwe onderdelen uit de behandeling en de methode worden onderzocht. Verschillende deelresultaten laten zien inderdaad een betekenisvolle vooruitgang zien op lees- en spellinggebied. Dit beperkt zich niet tot de kwantitatieve gegevens, maar is onder andere ook gericht op motivatie.

Al onze collega’s zijn geregistreerd bij het SKJ

In het bezit van het keurmerk van het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD)

lid van BDZA Branchevereniging Dyslexiezorgaanbieders

Jeugdhulp ISO 9001:2015 gecertificeerd

Interesse?

Wil je meer informatie over dyslexieonderzoek of dyslexiebehandeling? Dan kun je contact met ons opnemen via info@zienindeklas.nl of via 030-2437682. Je kunt een leerling ook direct aanmelden via ons ZIEN portaal. 

Aanmelden als behandellocatie?

Mochten er op een school vier of meer leerlingen zijn die in aanmerking komen voor dyslexiezorg, dan kan de school aangemeld worden als behandellocatie.

Vergoede zorg per gemeente

Amersfoort en omstreken:
  • Amersfoort
  • Baarn
  • Bunschoten
  • Eemnes
  • Leusden
  • Soest
  • Woudenberg
Amsterdam en omstreken:
  • Regio Amsterdam-Amstelland
    • Aalsmeer
    • Amsterdam
    • Amstelveen
    • Diemen
    • Ouder Amstel
    • Uithoorn
  • Regio Zaanstreek Waterland
    • Beemster
    • Edam-Volendam
    • Landsmeer
    • Oostzaan
    • Purmerend
    • Waterland
    • Wormerland
    • Zaanstad (Assendelft, Krommenie, Wormerveer, Westzaan, Zaandijk, Koog aan de Zaan en Zaandam)
Apeldoorn en omstreken:
  • Apeldoorn
  • Brummen
  • Epe
  • Hattem
  • Heerde
  • Lochem
  • Voorst
  • Zutphen
Breda en omstreken:
  • Aalburg
  • Alphen-Chaam
  • Baarle-Nassau
  • Breda
  • Drimmelen
  • Geertruidenberg
  • Oosterhout
  • Werkendam
  • Woudrichem
Den-Haag en omstreken:
  • Delft
  • Den Haag
  • Leidschendam-Voorburg
  • Midden-Delfland
  • Pijnacker-Nootdorp
  • Rijswijk
  • Voorschoten
  • Wassenaar
  • Westland
  • Zoetermeer
Gooi en Vechtstreek:
  • Blaricum
  • Gooise Meren
  • Hilversum
  • Huizen
  • Laren
  • Weesp
  • Wijdemeren
Hoorn en omstreken:
  • Drechterland
  • Enkhuizen
  • Hoorn
  • Koggenland
  • Medemblik
  • Opmeer
  • Stede Broec
Lelystad
  • Lelystad
Stichtse Vecht:
  • Breukelen
  • Kockengen
  • Loenen aan de Vecht
  • Loenersloot
  • Maarssen-Dorp
  • Maarssenbroek
  • Nieuwersluis
  • Nieuwer Ter Aa
  • Nigtevecht
  • Oud-Zuilen
  • Tienhoven, Oud Maarsseveen, Maarsseveen, Molenpolder en Bethunepolder
  • Vreeland
Utrecht en omstreken:
  • Gemeente Utrecht
  • Utrecht-West
    • Montfoort
    • Oudewater
    • Ronde Venen
    • Woerden
  • Utrecht Zuid-Oost
    • Bunnik
    • De Bilt
    • Utrechtse Heuvelrug
    • Wijk bij Duurstede
    • Zeist

Poortwachter in de gemeente

Zwolle
Lekstroom:
  • Houten
  • Ijsselstein
  • Lopik
  • Nieuwegein
  • Vijfheerenlanden