Leesklimaat
Met deze download breng jij het leesklimaat in beeld.
Door deze checklist in te zetten tijdens een leesobservatie met een leerling, maak je heel gemakkelijk een kwalitatieve analyse van het leesgedrag. Naast de kwantitatieve analyse, mag deze kwalitatieve analyse natuurlijk niet ontbreken wanneer je leesdoelen opstelt.
“Uit deze boekjes moet ik kiezen.” Samen staan we voor een boekenkast in de schoolbieb. Sara gaat zoekend met haar vingers langs de boeken in de kast. Het zijn kleine boekjes. Dunne boekjes. Boeken met titels als: “Fien wil een fee”, “Op reis naar de maan” en “Hoera, ik leer lezen!”. Ik kijk naar de 10-jarige…
Nu de ronde van april al helemaal vol zit, gaan wij door met een nieuwe ronde. Deze ronde gaat in september 2024 van start.
Doe jij mee met de 4-daagse leergang waarin je leert hoe je de rol van kwaliteitscoördinator zo sterk mogelijk neerzet in jouw onderwijspraktijk?
ZIEN in de Klas is met meerdere scholen bezig om te werken aan een inclusievere onderwijsomgeving, waar kinderen de kansen krijgen die ze verdienen, ongeacht hun individuele behoeften. Romy neemt je in dit blog mee op een reis van hoop, uitdagingen en de gedeelde verantwoordelijkheid om te streven naar een onderwijsstelsel dat de diversiteit van elke leerling omarmt.
Ben jij geïnteresseerd in het versterken van de veerkracht bij leerlingen? Wij nodigen je graag uit voor onze gratis online masterclass. Je leert hoe je een veerkrachtige en positieve leeromgeving creëert en hoe je leerlingen beter leert omgaan met uitdagingen in het onderwijs en daarbuiten!
In ons werk als orthopedagoog krijgen wij vaak de vraag of wij diagnostiek willen doen naar hoogbegaafdheid: de ‘potentieel-HBtjes’. Vaak willen leerkrachten dit weten, zodat zij beter weten wat een kind nodig heeft om in de klas tot leren te komen. Of omdat er gedacht wordt dat een plusklas of zelfs voltijd- HB onderwijs misschien wel goed zou aansluiten bij wat dit kind nodig heeft. En daar hebben we diagnostiek voor nodig. Toch?!
Op zoek naar een handig hulpmiddel die helpt om de juiste doelen te stellen voor in je handelingsplan? Doelen waarop jij je verdere begeleiding goed op kan afstemmen? Dan is de Doelenwijzer iets voor jou!
Zet de krachtkaartjes met helpende gedachten in om leerlingen te helpen uit de leerkuil te komen.
Zet de krachtkaartjes met helpende gedachten in om leerlingen te helpen uit de leerkuil te komen.
De Wijzer in Leren vertaalt de wetenschappelijke kennis over leren voor jou naar de praktijk! Ben jij nieuwsgierig naar hoe leren nu precies werkt? Hoe je het brein van je leerlingen zo optimaal mogelijk kunt benutten? En welke invloed jij en je leerlingen zelf hebben op het (nog) handiger en efficiënter leren? Dan is de nieuwe Wijzer in Leren iets voor jou!
Onze nieuwste productenfolder neemt je mee naar een wereld vol inspirerende leermiddelen en innovatieve educatieve oplossingen. Ontdek nu ons uitgebreide assortiment en laat je verrassen!
Denk je aan dyscalculie bij een leerling? Check dan even de beslisboom dyscalculie!
Als onderwijsadviseurs Jonge Kind hebben we, naast het verzorgen van scholingen en werkmiddagen, regelmatig het voorrecht mee te mogen kijken naar het handelen van een leerkracht in een kleuterklas. We delen graag één van de mooie parels met je…
In deze nieuwsbrief delen we waardevolle inzichten en praktische tips voor de allerkleinsten op school. Verder is er aandacht voor de kwaliteit van onderwijs op school en zijn de laatste plaatsen voor onze 4-daagse leergang beschikbaar!
Ontvang jij, als onderbouwleerkracht, ook regelmatig nieuwe instroomkinderen, lees dan verder! Deze blog geeft je belangrijke tips om de basis te leggen voor een heerlijke tijd op school! Dat verdient ieder kind!
Hoe kun je de kwaliteit op jouw school aanzienlijk verbeteren? Ontdek het in onze nieuwsbrief, waarin we je meenemen in de leergang de ib’er als kc’er, de inspirerende workshop over breinleren, en het traject “Kwaliteit onder de Loep” waarin we samen ontdekken waar de ontwikkelkansen van de school liggen.
Bovendien bieden we je weer een waardevolle, direct toepasbare download en een aantrekkelijke aanbieding die je niet wilt missen!
Het moment is daar! De Wijzer in Veerkracht ligt nu bij ons in de webwinkel. Het middel om kinderen beter te leren omgaan met alle hobbels en kuilen die ze in het leven gaan tegenkomen. Lees hier waarom je deze niet mag missen!
Zijn jullie plannen voor het nieuwe schooljaar al rond? Het doorontwikkelen van de onderwijsprofessional staat vast bij jullie ook hoog op de agenda! De verscherping van de landelijke focus op onderwijskwaliteit en de hiermee in samenhang herschreven beroepsstandaard van de intern begeleider, geeft je wat ons betreft het belangrijkste ontwikkelpunt.
Deze nieuwsbrief staat in het teken van de rol van de ib’er als kc’er.
In de blog van Lousan kom je te weten wat we kunnen leren van het “gamen” om eigenaarschap bij leerlingen te vergroten. Haar belangrijkste take-aways na een groepsgesprek over gamen heeft ze vertaald naar 7 bruikbare punten!
In deze nieuwsbrief zoomen we graag in op wat belangrijk is om kansengelijkheid te vergroten, self-efficacy. Om met de woorden van Illias El Haoudi te spreken, het belangrijkste van het belangrijke. We bieden je een download om hierover in gesprek te gaan met je leerlingen en delen tips ter inspiratie.
ZIEN in de Klas maakt zich dagelijks hard voor gelijke onderwijskansen voor kinderen. Het belang hiervan werd onlangs extra benadrukt door de Staat van het Onderwijs 2023. Wij nemen je graag mee in wat je als school kunt doen om gelijke onderwijskansen te bevorderen en waar de kansen liggen in het onderwijs. De nieuwste download over self-efficacy kun je hier vast goed bij gebruiken!
In deze nieuwsbrief over executieve functies, lees je hoe onze collega Ingrid in het VO aan de slag ging met onze vernieuwde metafoor (uit de Wijzer in Executieve Functies).
Ik ben Ingrid Volz en momenteel begeleid ik twee VO-scholen om executieve functies structureel in hun onderwijsprogramma op te nemen.
Sommige leerlingen in je klas zijn snel overprikkeld. Hoe kan jij deze leerlingen helpen? In dit artikel 5 tips voor in de klas!
De high five is een werkvorm die ingezet kan worden om met je team te reflecteren. Stel de vragen en voer de dialoog!
Als ZIEN in de Klas zien we steeds weer hoe belangrijk het is om als leraar met je leerlingen in gesprek te gaan. Aan de hand van deze vragentapper kun je dat op een leuke en laagdrempelige manier doen.
Knip de dobbelsteen uit langs de lijnen. Vouw de lijnen van de dobbelsteen. Plak de plakranden vast en dobbelen maar!
Knip de dobbelsteen uit langs de lijnen. Vouw de lijnen van de dobbelsteen. Plak de plakranden vast en dobbelen maar!
Feedback is een krachtige manier om het leren van de leerling te ondersteunen. Er wordt zowel voorafgaand aan, tijdens en na een (leer)taak samen met de leerling gereflecteerd op de fases in het leerproces. Op dit inspiratieblad vind je vragen die je kan stellen aan de leerling tijdens de verschillende fases.
De reactieprocedure zet je in als een leerling zich niet houdt aan een afspraak of gedragsverwachting.
Deze download bevat een gedragskaart voor het voortgezet onderwijs. Per dag en per lesuur kan het gedrag worden beoordeeld door de leerkracht.
Deze download bevat een stappenplan om de leerlingbespreking zo effectief mogelijk te laten zijn.
Het doel van een effectieve leerlingbespreking is het vaststellen wat deze leerling in deze groep op deze school nodig heeft en afspraken over welke acties gedaan moeten worden om aan deze onderwijsbehoefte tegemoet te komen.
Deze download bevat een handreiking voor het voeren van een oplossingsgericht mentorgesprek.
Deze download bevat een plan van aanpak die de leerling invult om doelen helder te krijgen.
Deze opdracht is heel geschikt voor leerlingen uit de bovenbouw die het heerlijk vinden uitdagingen aan te gaan.
In deze download zijn 20 denksleutels beschreven, die kinderen aanzetten tot creatief, analytisch en kritisch denken.
In deze matrix staan de zes denkniveaus van de Taxonomie van Bloom beschreven. Zo zijn onthouden, begrijpen en toepassen denkniveaus die passen bij het lagere orde denken en de denkniveaus analyseren, evalueren en creëren vallen binnen het hogere denkorde denken. In de matrix is per denkniveau een uitleg te vinden. Daarnaast zijn er verschillende soorten vraagstellingen omschreven, die passend zijn bij het betreffende denkniveau.
De taxonomie van Bloom is een theorie die vijf verschillende niveaus van cognitieve vaardigheden beschrijft, variërend van kennis van feiten tot het ontwikkelen van kritisch denken en problemen oplossen.
Na jarenlang op een school gewerkt te hebben, moest bij Romy het roer om. Ze ging op zoek naar haar werkgeluk en kwam uit bij ZIEN in de Klas. In een blog deelt ze haar ervaring!
Hoogbegaafde leerlingen vind je op iedere school. In dit artikel lees je hoe je, door middel van kleine aanpassingen, deze kinderen toch beter kunt bedienen.
Verbinding en afstemming speelt bij ons een grote rol in onze arrangementen. In deze mooie blog van Dounia lees je hoe wij dat doen in de praktijk.
Twijfel je of een leerling wel of niet door kan naar groep 3?
In deze download lees je hoe je als als school tot een weloverwogen beslissing komt.
Leesplezier is het voornaamste doel van leesbevordering. Maar hoe ga je nu met je leerling op zoek naar een goed leesboek? Hieronder enkele handige tips!
In deze download de metafoor van de boot met de losse onderdelen, die de verschillende vaardigheden representeren.
Kwalitatief goed onderwijs bieden en tegelijkertijd doorontwikkelen met een bevlogen, betrokken en enthousiast team! Dat willen we toch allemaal? Dit artikel legt uit dat daar soms LEF voor nodig is!
Print en knip de munten uit. Deze kunnen gebruikt worden om de schatkist mee te vullen.
Print de schatkist en laat deze door de leerling vouwen. Vul de schatkist met talenten en kwaliteiten!
Je kent misschien de helpende metafoor van de Leerkuil al. Wij maakten daarvan onze eigen versie. De leerkuil maakt het leerproces inzichtelijk en geeft aan dat je veerkracht en doorzettingsvermogen nodig hebt om moeilijkheden te kunnen overwinnen. De tips en helpende gedachten die je in onze download terugvindt, kunnen leerlingen daarbij helpen.
Je kent misschien de helpende metafoor van de Leerkuil al. Wij maakten daarvan onze eigen versie. De leerkuil maakt het leerproces inzichtelijk en geeft aan dat je veerkracht en doorzettingsvermogen nodig hebt om moeilijkheden te kunnen overwinnen. De tips en helpende gedachten die je in onze download terugvindt, kunnen leerlingen daarbij helpen.
Op deze download staan verschillende kwaliteiten en talenten beschreven die bij de Wijzer in Veerkracht gebruikt kunnen worden.
Deze download bevat een overzicht van niet-helpende en helpende gedachten ter ondersteuning van de Wijzer in Veerkracht.
Dit gifje van de tuimelaar is een metafoor voor veerkracht. Als je een tuimelaar omduwt, veert hij weer terug omhoog. Gebruik deze download ter ondersteuning van de Wijzer in Veerkracht.
Deze download is onderdeel van de Wijzer in Veerkracht. In de poster kan de leerling verzamelen wat hij of zij geleerd heeft.
Het voeren van kindgesprekken met jonge kinderen over leren, welbevinden
en het stellen van doelen kan behoorlijk ingewikkeld zijn. Zowel de
mondelinge taalvaardigheden als de metacognitieve vaardigheden spelen
hierbij een rol. Hoe ga je op een passende en zinvolle manier met jonge
kinderen in gesprek? De aandachtspunten in deze download helpen je hierbij.
Een gezonde dosis zelfvertrouwen bij kinderen is essentieel. Als leerkracht kan je daar een enorm verschil in maken en dat blijkt wel uit de blog die Neomi hierover schreef.
Als het gaat om het versterken van de executieve vaardigheden van je leerlingen is het praten in een gezamenlijke taal van groot belang. De metafoor van de boot en het palet van SLO kunnen hierbij ondersteunen. We hebben ze samengevoegd tot één poster voor de onderbouw en bovenbouw van het VO. Door met leerlingen in gesprek te gaan over executieve vaardigheden en concrete doelen op te stellen, geef je ze inzicht in hun executieve vaardigheden en maak je ze bewust van hun eigen rol in het verbeteren van hun executieve vaardigheden. Ze voelen zich eigenaar van hun eigen proces.
Gebruik deze observatielijst van groep 5 tot en met groep 8 om de executieve functies per leerling te observeren.
Gebruik deze observatielijst van groep 1 tot en met groep 4 om de executieve functies per leerling te observeren.
Vul deze download samen in met het kind als schaalvragen over de executieve functies en de doelen die de leerling stelt.
Deze download kan worden ingezet om de executieve functies thuis te oefenen middels spelletjes.
Klik op de link in de download om de filmpjes te kunnen bekijken van de spelletjes van de Wijzer in Executieve Functies.
Deze download van het Handen en Voetenspel kan ingezet worden als ondersteuning van de Wijzer in Executieve Functies.
Gebruik deze download ter ondersteuning van de Wijzer in Executieve Functies.
De trap naar eigenaarschap kent een duidelijke opbouw. Elke trede is een voorwaarde voor weer een nieuwe stap op de trap. Deze download is voor allerlei niveaus in te zetten (leerling, klas, bouw, team, ouders). Er is sprake van eigenaarschap als je ervaart dat je invloed kan uitoefenen. Werk aan een positieve relatie, betrek je partner(s) bij het proces, dan wordt het pas betekenisvol!
Download dit formulier en vul het in naar aanleiding van de observatie van de executieve functies.
Gebruik deze symbolen als ondersteuning van de Wijzer in Executieve Functies.
Download deze metafoor bij het gebruik van de Wijzer in Executieve Functies.
Ga in gesprek over waar je nu staat en hoe je het eerste kleine vervolgstapje kunt zetten.
“Stel je eens voor dat er een wonder zou gebeuren”.
Door deze vraag te stellen kun je een gesprek laten kanten van probleem richting de gewenste oplossing.
De gevoelsthermometer van ZIEN in de Klas is een handig hulpmiddel om te bepalen wat het emotionele temperatuur binnen een groep of leerling is. De gevoelsthermometer helpt je om de stemming en het welzijn van kinderen in de klas te meten.
Je kent misschien de helpende metafoor van de Leerkuil al. Wij maakten daarvan onze eigen versie. De leerkuil maakt het leerproces inzichtelijk en geeft aan dat je veerkracht en doorzettingsvermogen nodig hebt om moeilijkheden te kunnen overwinnen. De tips en helpende gedachten die je in onze download terugvindt, kunnen leerlingen daarbij helpen.
Geen enkel kind is hetzelfde. Waar het ene kind zich makkelijk door het leven beweegt, heeft het andere kind daar meer moeite mee. Kinderen kunnen het moeilijk hebben met zichzelf, de ander of gebeurtenissen die ze hebben meegemaakt. Het ene kind zal zich meer en beter kunnen uiten dan het andere kind. Toch wil je graag weten wat er omgaat in het kind om zo zijn welzijn te bewaken. Deze vragenlijst kun je inzetten als hulpmiddel bij een kindgesprek. Het kan je helpen meer te weten te komen over hoe kinderen denken over zichzelf, maar ook over zichzelf in relatie tot anderen (sociaal).
De concentratiekaart van ZIEN in de Klas is een leuke en effectieve manier om kinderen bewust te maken van hun concentratiegedrag.
Een grafische weergave van de cirkels van HGW. Stel met deze download doelen en ondersteuningsbehoeften vast.
Wil je meer zicht krijgen op de self-efficacy, oftewel het geloof in eigen kunnen om succesvol te zijn in een bepaalde situatie of taak, van je leerling? En vervolgens een stap maken in het versterken hiervan? Ga dan samen aan de slag met deze download!
Dit document is een grafische weergave van de Zelfinstructiemethode van Meichenbaum. Het kan ingezet worden tijdens de begeleiding van een leerling.
Vul samen met de leerling dit kindplan in om de doelen en successen van de leerling in kaart te brengen.
Vul samen met de leerling deze routekaart in om de doelen in kaart te brengen en makkelijk te kunnen evalueren.
Een grafische weergave die ingevuld kan worden per klas om de ondersteuningsniveaus per vakgebied te bepalen.
Deze procedure zet je in als een leerling zich niet houdt aan een afspraak of gedragsverwachting.
Deze handreiking is gemaakt om je te helpen een schoolanalyse te maken. Door deze schoolanalyse krijg je zicht op de trend van de school; hoe ontwikkelen de data zich? En wat zegt dit over de doelen die we voor de komende periode moeten stellen? Middels de drie fases -overzicht, inzicht en uitzicht- krijg je zicht op de behaalde schoolresultaten van je onderwijs, geven we je tips om hier met je team betekenis aan te geven en lees je hoe je vervolgens met je team tot de juiste acties kunt komen.
Het is bijna zomer en na de vakantie komt iedereen weer terug op school. Voor kinderen en leerkrachten voelt het toch weer als een nieuwe start. In deze ‘nieuwe’ groep start het proces van groepsvorming weer: Wat kan wel, wat kan niet en wanneer hoor je erbij? Groepsvorming is een heel natuurlijk en onvermijdelijk proces. Groepen maken altijd de verschillende fasen van groepsvorming door. Maar er is goed nieuws: Als leerkracht heb jij de kans om het groepsproces positief te beïnvloeden. In deze download leggen we uit hoe!
De checklist klassenorganisatie is een handige tool voor het in kaart brengen van alle maatregelen die de leerkracht neemt om een klimaat te scheppen waarin leerlingen met succes kunnen werken en leren.
Een checklist op school- en klasniveau. Met deze checklist weet je zeker dat je het jaar goed start!
Met deze nieuwe download kom jij achter de gedachten die leiden tot (on)gewenst gedrag.