panel

Interview Malou over Leesmotivatie en Dyslexie

03nov

Je bent per 1 november 5 jaar in dienst bij ZIEN in de Klas. Wat een mijlpaal! Als je op dit moment één ding zou mogen noemen, waar ben je trots op als je naar de afgelopen 5 jaar kijkt?
Ik ben vooral trots op de ontwikkeling die ik de afgelopen jaren als professional heb doorgemaakt. Ik ben begonnen als dyslexiebehandelaar, maar ondertussen ook schoolbegeleider, intern begeleider en verantwoordelijk voor een aantal arrangementen. Als je mij dit vijf jaar geleden had verteld, dan had ik je niet geloofd! Ik heb kansen gekregen én gepakt. ZIEN in de Klas luistert goed naar wat ik leuk vind en ziet waar mijn kracht ligt. Scholen vragen mij nu bijvoorbeeld ook vaker terug na een opdracht en dat is heel fijn!

Als je denkt aan jouw functie als dyslexiebehandelaar, waar haal jij de meeste voldoening uit? Wat geeft jou energie?
Het allerleukste vind ik het werken in de driehoek, het daadwerkelijk opzoeken van de samenwerking tussen school, ouders én de leerling. Je bent namelijk een team en hebt elkaar onwijs hard nodig!
Ik vind het daarbij vooral belangrijk om het onderlinge contact goed te onderhouden. Ouders sluiten vaak aan bij mijn dyslexiebehandelingen, ik blijf checken of we elkaar goed ‘verstaan’ en ik loop met regelmaat bij leerkrachten langs.
Het samenwerken met de leerling zelf geeft me daarin de meeste energie. Hoe fijn is het als kinderen eigenaar worden van hun eigen leerproces, (kleine) stappen zetten, groeien in hun zelfvertrouwen en ook anders durven zijn? Ik vind het belangrijk om goed naar hen te luisteren, ze serieus te nemen en open vragen te stellen. Als leerlingen goed in hun vel zitten, kan ik tevreden zijn!

Naast het aanleren van leesvaardigheden is het belangrijk om leesmotivatie bij leerlingen te vergroten. Hoe doe jij dat in de behandelingen?
Allereerst besteed ik vooral veel aandacht aan het kiezen van een goed leesboek. Ik stel geen open vragen, maar geef leerlingen opties, zoals: “wil je een dik boek of een dun boek lezen?” en “wil je een boek met of zonder plaatjes?”. Kinderen weten vaak nog niet wat ze leuk vinden, dus daar hebben ze jouw hulp bij nodig. Ik denk dat het belangrijk is om te sturen, maar de leerlingen ook keuzevrijheid te blijven geven. Een boek moet uiteindelijk SUPER leuk zijn! Ik vertel daarbij ook altijd dat leerlingen een stom boek mogen wegleggen; we lezen namelijk geen stomme boeken!
Verder denk ik dat leesmotivatie ook thuis begint. Ik neem ouders dan ook altijd mee in de manier van lezen; lees samen, maak er een fijn, structureel moment van en blijf met elkaar in gesprek. Praat zowel vooraf als achteraf over het verhaal en beantwoord bijvoorbeeld samen de vijf w-vragen (wie, wat, waar, wanneer en waarom). Als je beter weet waar een verhaal over gaat, dan is de kans namelijk ook groter dat je het leesboek er weer bij pakt! Bottom line: alle randvoorwaarden om te lezen moeten kloppen en kinderen moeten een fantastisch boek hebben!

Een tip aan alle kinderen: kijk eerst eens naar de plaatjes in een boek. Spreekt dat aan? Lees dan vervolgens de achterkant. Is dat leuk? Pak dan de eerste bladzijde erbij. Word je hier blij van? Lees dan lekker verder!

Hoe zit het met jouw eigen leesmotivatie? Lees je graag?
Dat is een hele goede vraag! Door mijn eigen dyslexie kost lezen mij nog steeds best wel veel energie en tijd. Toch vind ik lezen wel heel leuk. Belangrijk is wel dat ik (net als bij mijn leerlingen) een goed boek in handen heb. Dit kan een roman zijn, een informatief boek of juist een boek met kleine verhaaltjes, zolang het mijn interesse maar wekt! Verder merk ook ik aan mezelf dat ik een aantal randvoorwaarden heb. Zo moet een boek niet te dik zijn, niet al te kleine letters bevatten en moet er ook niet te veel tekst op één pagina staan. Ook is het best jammer dat volwassen boeken steeds minder plaatjes hebben, vind je ook niet?

Heb jij een ultieme kinderboekentip?
Misschien geen specifieke tip, maar de schrijvers Roald Dahl en Paul van Loon staan hoog bij mijn favorieten. Zij schrijven namelijk beide grappige, maar ook enge verhalen en kunnen je helemaal meenemen in het verhaal. Je kunt je er een voorstelling van maken en dat maakt het zo leuk!


Dit is Malou samen met Eva. Het was voor Eva best een zoektocht om erachter te komen welke boeken nou bij haar passen. Gelukkig weet Eva nu wat ze leuk vindt en heeft ze meer leesplezier ontwikkeld!

Geef een reactie

ZIEN in de Klas © 2021, Alle rechten voorbehouden
Webdesign: Simplefly