panel

Podiumvrees in de klas

16mrt

De leerlingen zijn inmiddels al weer een paar weken terug op school na een lange periode van thuisonderwijs. De één vond het te lang duren, de ander vond het thuis wel prettig om een specifieke reden. Meer dan de helft van de kinderen tussen de 9 en 13 jaar durft namelijk niet alles te vragen in de klas. En één op de drie kinderen wil liever niet worden aangewezen in de klas om iets te vertellen of om klassikaal een antwoord te geven. Voor een onderzoek in opdracht van het Jeugdjournaal werden ruim 500 leerlingen bevraagd. De leerlingen gaven aan het spannend te vinden om klassikaal een antwoord te geven omdat ze vrezen iets doms te zeggen of het antwoord fout te hebben.

Podiumvrees

Je kunt de angst van kinderen om voor een groep te spreken zien als podiumvrees, maar dan in het klein. Trillen, verstijven, verhoogde hartslag, zweten, misselijkheid, allemaal symptomen die voor kunnen komen wanneer een kind last heeft van podiumvrees heeft in de klas. Het ene kind kan er meer last van hebben dan het andere kind, vaak afhankelijk van de succeservaringen.

Pedagogisch klimaat

Collega Maaike van Lankeren, schoolpsycholoog bij ZIEN in de Klas, schrok van het hoge percentage kinderen wat liever niet klassikaal wil vertellen of antwoorden. Ze benadrukt dat er met name voor leraren een belangrijke taak is weggelegd. Ze hoopt dat leerkrachten een sfeer in de klas kunnen creëren voor hun leerlingen, waarin ze zich op hun gemak voelen en durven te zeggen wat ze willen. 

“Dat begint ermee dat je als leraar ook zelf fouten durft te maken of eerlijk bent tegen je leerlingen als je iets niet weet. Je draagt hiermee uit dat ook volwassenen niet altijd alles weten en kwetsbaar mogen zijn. Daarnaast kun je als leraar benoemen dat fouten maken bij het leren hoort. Tot slot helpt het om niet alleen complimenten te geven voor een goed antwoord, maar juist ook voor het durven antwoorden en door te benadrukken dat er geen domme vragen of antwoorden bestaan.’’

Groepsdynamiek

Doordat leerlingen elkaar tijdens de tweede schoolsluiting een langere periode niet hebben gezien, kan ook de groepsdynamiek veranderd zijn. Net als tijdens de eerste weken van het schooljaar, waarin je een fundament legt voor de rest van het schooljaar, is dit een goed moment om aandacht te besteden aan groepsvorming. Terug in de klas moet iedereen weer zijn plek vinden.

Tip voor in de klas

De tip die Maaike nog wil meegeven aan kinderen is “Heb respect voor elkaar en geef elkaar de ruimte om te leren. Je leert ook door fouten te maken, dus help elkaar daarin. Als je merkt dat je niet wordt uitgelachen door klasgenoten, dan is de kans groter dat je de moed hebt om het nog eens te proberen.”

Geef een reactie

ZIEN in de Klas © 2020, Alle rechten voorbehouden
Webdesign: Simplefly