Artikel

Van bureau naar klaslokaal: hoe AI de IB/KC’er kan bevrijden!

Hé collega-IB/KC’er! 

De onderwijswereld is volop in beweging en onze rol verandert mee. Als ik je nu vraag om jouw werkzaamheden én de daarbij behorende tijdsinvestering te verdelen over de volgende drie domeinen (LBBO. (2022). Beroepsstandaard voor de intern begeleider als kwaliteitscoördinator):

  • Leren en ontwikkelen
  • Ondersteuning en zorg
  • Data, monitoring en reflectie

Welk domein slokt dan het meeste van jouw (kostbare!) tijd op? 

Het meest gehoorde antwoord dat wij terug horen is het domein zorg en ondersteuning. Herkenbaar? De administratieve last die dit domein behelst,  ontneemt ons de mogelijkheid om dáár te zijn waar we er écht toe doen. In de klas!

  • Daar waar we leerkrachten ondersteunen om inclusiever les te geven. 
  • Daar waar we leerkrachten coachen in het geven van een goede instructie. 
  • Daar waar we het leren en ontwikkelen van leerkrachten blijven stimuleren. 

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we onze tijd anders gaan besteden? Zodat we die verschuiving van curatief naar écht preventief gaan bewerkstelligen. Van bureau naar klaslokaal. Zou AI hier de sleutel kunnen bieden om dit mogelijk te maken?

Stel je voor: minder tijd achter je bureau en meer tijd in de klas! Even dromen over jouw toekomstige werkdagen:

  • Je observeert lessen, analyseert leerprocessen en coacht leerkrachten om hun didactiek te verbeteren. 
  • Je biedt co-teaching in de klassen.
  • Je signaleert vroegtijdig mogelijke knelpunten en biedt direct ondersteuning aan leerkrachten en leerlingen. 
  • Je verzamelt en analyseert kwantitatieve én kwalitatieve data om trends te herkennen en gerichte interventies te ontwikkelen. 
  • Je faciliteert reflectie en kennisdeling binnen het team en stimuleert een continue verbetercyclus.
  • Je creëert een platform voor kennisdeling en intervisie tussen leerkrachten.
  • Je kan leerteams ondersteunen op inhoud met betrekking tot het uitwerken van leerlijnen bijvoorbeeld.
  • Je kan aansluiten bij en meedenken met lesvoorbereidingen/blokplanningen.
  • Je brengt kennis over hoe leren werkt over aan de leerkrachten in hun dagelijkse onderwijspraktijk. 

AI kan je hierbij helpen als efficiëntie-booster. Want je wilt dat klaslokaal in, toch?!

AI tips voor jou op een rijtje:

  • AI helpt je met het opstellen van de ondersteuningsbehoeften bij specifieke leerlingkenmerken en helpt je bij het formuleren van eventuele handelingsadviezen.
  • AI denkt met je mee over het stellen van doelen in een ontwikkelingsperspectief.
  • AI werkt gespreksverslagen voor je uit aan de hand van jouw input aan steekwoorden, of vat het gesprek samen en noteert de actiepunten. 
  • AI ondersteunt in het ontdekken van patronen en trends in school-, groeps-, en leerlinggegevens, zodat jij met je team aan de slag kan met datazingeving.
  • AI is een ideale vraagbaak en effectiever en specifieker dan zoeken op Google. Tip: Vraag gelijk ook de bronvermelding erbij..
  • AI vat grote documenten voor je samen. Indien jullie samenwerkingsverband een nieuw ondersteuningsplan heeft, of je wilt graag weten wat er in het volledige rapport van de Staat van het Onderwijs staat, laat AI dit dan voor jou samenvatten en de kern eruit halen.
  • AI kan ook verhalen schrijven. Heb je bijvoorbeeld een jongen in groep 6 met het leesniveau E3, dan sluiten vaak verhalen en boeken niet aan bij zijn belevingswereld. Vraag eens aan AI: Maak een verhaal van 100 woorden op niveau eind groep 3 voor een jongen van 10 jaar die houdt van voetbal, buiten spelen en vissen. Kijk maar eens wat daar uit komt!

Al deze voorbeelden zijn ter inspiratie en kunnen ook alleen maar worden toegepast als je ook kennis hebt van zaken. Want je zal die leestekst voor die jongen toch zelf moeten beoordelen op het leesniveau. Is de tekst toch nog te moeilijk? Vraag AI om de woorden korter te maken of de tekst makkelijker te maken? Maar check ook die bron als je een vraag hebt gesteld, en vorm een mening over de aangeboden handelingsadviezen. 

AI is slechts een hulpmiddel en kan ons beoordelingsvermogen, onze kennis en ervaring en onze kritische blik heel hard gebruiken. Maar het kan ons dus ook echt dienen als hulpmiddel om ons werk makkelijker te maken. Probeer eens iets uit en kijk wat helpend is voor jouw werkzaamheden.

Tip:
Waar is allemaal al AI voor?
Check eens www.theresanaiforthat.com 

Belangrijk!
Als je een Open AI gebruikt, gebruik dan geen privacygevoelige informatie. Binnen de betaalde varianten, die vaak ook al beschikbaar zijn binnen jouw Microsoft of Google account, kan je zorgen voor de juiste AVG proof instellingen. Het is cruciaal dat AI-tools ethisch en verantwoord worden ingezet, met respect voor de privacy van leerlingen en leerkrachten.

 

jorinde

Jorinde Jelles

Onderwijskundig Adviseur | Interim IB/KC
Ai in het onderwijs
Deel dit artikel!
Blogs

Week van de Hoogbegaafdheid

Voor de tiende keer vindt dit jaar de ‘Week van de Hoogbegaafdheid’ plaats. Tien jaar lang is het verspreiden van kennis over hoogbegaafdheid het doel van deze week. En dat is nog steeds nodig, want er zijn nog heel wat misvattingen en vooroordelen. Collega Lousan neemt je mee in haar

Lees verder »
Blogs

Wanneer kan een dyscalculieonderzoek ondersteunen?

Dyscalculie, ofwel een rekenstoornis, kan voor sommige leerlingen een grote invloed hebben op hun leerproces. Gelukkig biedt een dyscalculieonderzoek de mogelijkheid om deze uitdagingen beter te begrijpen en om te zetten in kansen. Dyscalculieonderzoek als tool voor juiste ondersteuning Een dyscalculieonderzoek geeft inzicht in de manier waarop een leerling leert

Lees verder »
Verbindend Gezag
Artikelen

5 tips voor rekenondersteuning

In de leerjaren tot en met groep 5 is het belangrijk om de reguliere rekenmethode te volgen. Deze legt een stevig fundament voor alle rekenvaardigheden die later nodig zijn. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen met hiaten toch mee kunnen?  Wij geven je 5 tips! Concreet en visueelGeef leerlingen meer

Lees verder »
Downloads

Rekendoelen

In deze download hebben wij de belangrijkste rekendoelen per groep in kaart gebracht. Wat kan je hiermee doen?

Check de basis: Begin met het analyseren van de groepsoverzichten. Zijn de doelen van vorig jaar behaald?

Bepaal de focus: Waar staat de groep nu? Welke rekengebieden vragen extra aandacht?

Lees verder »