Waar kunnen we je mee helpen?
Welkom bij onze locatie Pijnacker, voorheen ETO - Ellen Titre Orthopedagogie en Psychologie
Per 1 september 2024 is Ellen Titre Orthopedagogie en Psychologie (ETO) overgenomen door ZIEN in de Klas, een onderwijsadvies en jeugdhulporganisatie die zich net als ETO inzet voor de optimale ontwikkeling van kinderen en jongeren. De praktijk zoals u die misschien kent, zal verdergaan onder de naam ZIEN in de Klas – locatie Pijnacker.
Op deze locatie kun je terecht voor onderzoek en behandeling van kinderen en jongeren van 0-18 jaar met specifieke leerproblemen (bijv. dyslexie en dyscalculie) en psychologische problemen (emotionele-, sociale- en gedragsproblemen) en adviseert en begeleidt ouders en leerkrachten bij opvoeding en onderwijs. Ook bieden wij onderwijsadvies en interim werkzaamheden op scholen.
Lees- en spellingproblemen en dyslexie (keurmerk Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie)
Rekenproblemen en dyscalculie
Sociale problemen zoals het maken en onderhouden van contacten
Emotionele problemen zoals angst, teruggetrokkenheid en somberheid
Trauma
Gedragsproblemen/gedragsstoornissen zoals onrustig- en opstandig gedrag, AD(H)D
(Hoog)begaafdheid
Diensten
Ouders, scholen, professionele verwijzers en andere beroepsopvoeders kunnen bij de locatie Pijnacker terecht voor onderzoek, behandeling, begeleiding en advies voor kinderen en jongeren uit het regulier onderwijs en het speciaal onderwijs.
Kortdurende generalistische behandeling en diagnostiek (beperkt) aan kinderen en jongeren met de meest voorkomende lichte tot (matig) ernstige niet complexe psychische- of psychologische problemen (basis GGZ). Deze zorg wordt vergoed na verwijzing door huisarts, jeugdarts, medisch specialist of gemeente.
Behandeling GGZ Specialistisch Licht is bedoeld voor langdurige behandeling, dat zit tussen Basis GGZ (kortdurende behandeling) en Specialistische GGZ (uitgebreide diagnostiek en langdurige behandeling) in. Behandeling GGZ Specialistisch Licht betreft behandeling van matig ernstige, matig complexe psychische of psychologische problemen of -stoornissen als angst, somberheid en teruggetrokkenheid, boosheid, onrustig en opstandig gedrag, dwangmatig handelen en dwanggedachten. Diagnostiek kan alleen ingezet worden als dat nodig is om de juiste behandeling te kunnen bepalen dan wel om een passend vervolgtraject vast te kunnen stellen. Deze zorg is toegankelijk na verwijzing door een huisarts, medische specialist, jeugdarts of gemeente als er sprake is van noodzaak van Jeugd-GGZ. Huisarts/verwijzer kan volstaan met GGZ verwijzing naar orthopedagoog of psycholoog met hulpvraag en probleembeschrijving
Diagnostiek en behandeling van ernstige dyslexie (dyslexiezorg). Deze zorg kan vergoed worden wanneer aan de criteria vanuit het PDDB 3.0 protocol voldaan wordt. Voorbereiding van dossier vindt plaats door de school.
- Intelligentieonderzoek
- (Ortho)didactisch onderzoek naar lezen, spellen en rekenen
- Onderzoek naar concentratie en aandacht
- Onderzoek naar sociale en/of emotionele problemen
- Onderzoek naar gedragsproblemen
- Leerproblemen
- Gedragsproblemen
- Sociale en emotionele problemen
- Trauma
Voor ouders
- Consult over leer-, sociale, -emotionele- en opvoedingsproblemen
- Opvoedcursussen
Voor onderwijsinstellingen, leerkrachten, intern begeleiders en zorgteams
- Begeleiden bij opstellen en uitvoeren van handelingsplannen
- Kennisbevordering leerlingenzorg voor lezen, spellen, rekenen en gedragsmanagement
- Passend Onderwijs arrangementen uitvoeren en begeleiden
Kom in contact
Voor telefonisch aanmelden of andere vragen kunt u op werkdagen tussen 08:30-12:00 en 13:00-17:00 uur terecht bij het secretariaat.
Als u de voicemail inspreekt met hulpvraag, naam en telefoonnummer, wordt u teruggebeld. Ook kunt u een e-mail sturen met telefoonnummer, waarna u zo spoedig mogelijk wordt benaderd.
Werkwijze
Locatie Pijnacker onderzoekt kinderen in opdracht van ouders of scholen en adviseert hierover. Het onderzoek bestaat meestal uit vier delen: intakegesprek, onderzoek (test), analyse van gegevens en schriftelijke rapportage, en adviesgesprek met ouders en/of school. Tijdens het intakegesprek formuleren wij met de ouders en/of de school de hulpvraag. Tevens geven wij een indicatie van de duur en de kosten van het onderzoek. Afhankelijk van de hulpvraag duurt het onderzoek/de test 1 tot 3 dagdelen. Enige weken na afloop van de test bespreken wij de resultaten in een adviesgesprek op basis van een schriftelijke rapportage. Wij raden meestal aan dit adviesgesprek samen met ouders en de school te voeren. Het voordeel hiervan is dat de handelingsadviezen direct in overleg met ouders en de school besproken worden waardoor een optimale afstemming plaats kan vinden.
Belemmeringen die kinderen ervaren kunnen verband hebben met situaties op school of thuis. Het kan nodig zijn om ouders en onderwijsinstelling voor korte of langere tijd te begeleiden en adviseren om belemmeringen te voorkomen, beperken of op te lossen.
Voor ouders worden individuele gezinsbegeleiding en opvoedcursussen geboden. Onderwijsinstellingen kunnen in het kader van passende zorg en passend onderwijs, begeleiding en advies krijgen bij kennisbevordering, bij het opstellen en uitvoeren van handelingsplannen voor zorgleerlingen en bij de evaluatie van de resultaten.
ZIEN in de Klas hanteert vooral behandelmethoden die uit onderzoek effectief bewezen of “best practice” zijn (www.nji.nl/nl/Databank/Databank-Effectieve-Jeugdinterventies).
- Oplossingsgerichte therapie is een kortdurende interventiemethode die zich primair richt op de mogelijke oplossingen van de problemen van de cliënt. Hierop zijn weer verschillende protocollen gebaseerd:
- protocol om eigen problemen op te leren lossen door vaardigheden te leren
- protocol voor persoonlijke ontwikkeling door doelen te leren stellen en realiseren.
- Cognitieve gedragstherapie is een methode om zowel de manier van denken en interpreteren van de cliënt te beïnvloeden als diens manier van doen en laten. Hierop zijn verschillende protocollen gebaseerd:
- protocol voor angst
- protocol voor dwang
- sociaal cognitieve gedragstherapie.
- EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) is een methode om een vastgelopen verwerking van traumatische ervaringen weer op gang te helpen (www.emdrkindenjeugd.nl).
- Brain Game Brian en Beter bij de Les zijn trainingsprogramma’s die helpen het concentratievermogen te verbeteren en het zogenaamde ‘werkgeheugen’ te vergroten. Dit kan leiden tot een verbeterd concentratievermogen, betere controle over impulsief gedrag en betere complexe redeneervaardigheden. Deze trainingen worden onder andere toegepast bij ADHD, Autisme Spectrum Stoornissen, Niet Aangeboren Hersenletsel, Leerstoornissen en DCD en dikwijls gecombineerd met oplossingsgerichte- of cognitieve gedragstherapie om toepassing in verschillende leefdomeinen te bevorderen.
- Psycho-educatie is een methode van voorlichting, informatie, steun en advies aan cliënten en betrokkenen (ouders / verzorgers), om met een beperking te leren omgaan door kennis erover op te doen, vaardigheden in het functioneren ermee te ontwikkelen en de acceptatie ervan te bevorderen.
- Acceptance and Commitment Therapy (kortweg ACT) is een wetenschappelijk onderbouwde vorm van gedragstherapie. ACT biedt concrete technieken om met moeilijke gevoelens, gedachten en lichaamssensaties om te gaan. Doel van ACT is om psychologisch meer flexibel te worden. Je leert op een nieuwe manier om te gaan met angsten, laag zelfbeeld, ziekte en pijn, rouw, verslaving, depressie etc. in plaats van je ertegen te verzetten.
Belemmeringen die kinderen ervaren kunnen verband hebben met situaties op school of thuis. Het kan nodig zijn om ouders en onderwijsinstelling voor korte of langere tijd te begeleiden en adviseren om belemmeringen te voorkomen, beperken of op te lossen.
Voor ouders worden individuele gezinsbegeleiding en opvoedcursussen geboden. Onderwijsinstellingen kunnen in het kader van passende zorg en passend onderwijs, begeleiding en advies krijgen bij kennisbevordering, bij het opstellen en uitvoeren van handelingsplannen voor zorgleerlingen en bij de evaluatie van de resultaten.
Bekostiging van de verschillende vormen van onderzoek, behandeling, begeleiding en advies vindt u op onze webpagina tarieven/vergoeding.
Tarieven en Vergoeding
De basis voor de toekomst van een kind wordt in de jeugd gelegd. Net als u, vindt ZIEN in de Klas het belangrijk dat belemmeringen voor een goede ontwikkeling van uw kind, deskundige aandacht verdienen. Op professionele wijze en met persoonlijke betrokkenheid bij uw kind, draagt ZIEN in de Klas hier aan bij.
Sinds 1 januari 2015 vallen kinderen en jongeren onder de Jeugdwet én onder vergoeding door gemeenten, tot 18 jaar voor Generalistische Basis GGZ én tot en met 13 jaar voor dyslexiezorg. ZIEN in de Klas streeft ernaar om de vergoeding voor Basis GGZ én voor dyslexiezorg optimaal voor u te regelen door contracten af te sluiten met gemeenten. Als uw kind voor vergoeding in aanmerking komt voor Basis GGZ of voor dyslexiezorg onder de Jeugdwet, dan wordt deze vergoed door de gecontracteerde gemeenten. Hiervoor geldt voor kinderen en jongeren tot 18 jaar geen eigen risico.
Overige onderzoek-, behandeling-, begeleiding- en adviesdiensten die niet – geheel of gedeeltelijk – vergoed worden, dient u zelf te bekostigen. De overige uurtarieven zijn hieronder weergegeven.
Overige (uur)tarieven particulier*
- Intakegesprek € 115,–
- Onderzoek € 115,–
- Behandeling € 115,–
- Begeleiding en advies € 115,–
- Telefonisch consult (per 15 min) ** € 27,75
- E-mail consult (per 15 min) ** € 27,75
* sessies van 45 minuten direct contact, 15 minuten voorbereiding/uitwerking
** Alleen berekend in geval van een bestaande relatie/overeenkomst met een cliënt
U krijgt een factuur van ZIEN in de Klas. De diensten zijn vrijgesteld van BTW.
Op moment dat een jeugdige 18 wordt, valt de zorg niet meer onder de jeugdwet. Vanuit zorgcontinuïteit kan ZIEN in de Klas de zorg wel voortzetten, de vergoeding vanuit de gemeente vervalt echter. Zorg wordt vanaf dan gefactureerd aan de cliënt. Zorgverzekeringen vergoeden deze zorg geheel, gedeeltelijk of niet. Informeer naar de mogelijkheden bij de eigen zorgverzekeraar.
De tarieven (2025) voor zorg vanaf 18 jaar:
- Ambulant – kwaliteitsstatuut sectie II Overige beroepen Behandeling 45 minuten – 124,38
- Ambulant – kwaliteitsstatuut sectie II Gezondheidszorgpsycholoog (Wet Big artikel 3) Behandeling 45 minuten – 142,29
- Niet-basispakketzorg consult – 138,15
Bron: www.nza.nl