Dé remediërende methode voor lezen en spelling
Leren Lukt is een remediërende methode ontwikkeld voor kinderen met lees- en spellingmoeilijkheden. Met behulp van de hybride methode wordt het eigenaarschap van het kind gestimuleerd en voortgang zichtbaar gemaakt. Tevens is er in de behandeling veel aandacht voor het sociaal-emotionele welbevinden van het kind, sterke kanten en specifieke ondersteuningsbehoeften. De methode is opgebouwd rondom een piratenthema dat aansprekend en motiverend werkt voor alle leerlingen en leeftijden in het basisonderwijs.


theoretisch
onderbouwd

pakkende materialen

bevordering klanktekenkoppeling

praktische
downloads

Leren Lukt in het kort
Iedereen kan leren spellen en lezen
Leren Lukt leert kinderen spellen door woorden te verklanken. Alle klanken van de Nederlandse taal zijn in groepen verdeeld. Deze groepen hebben een eigen naam, kleur én symbool. Leren Lukt heeft een duidelijke opbouw; van het leren kennen van de klanken naar het leren spellen van eenlettergrepige woorden tot het leren spellen van meerlettergrepige woorden, leenwoorden en de werkwoordspelling.
In de methode wordt gebruikgemaakt van mooie, aantrekkelijke en motiverende materialen. De methode bestaat uit zes eilanden die in moeilijkheidsgraad oplopen. De eilanden bestaan uit schiereilanden waarin de verschillende spellingregels één voor één aan bod komen, met voldoende aandacht voor herhaling van het reeds geleerde.
Daarnaast zijn er nog andere materialen beschikbaar die kunnen worden ingezet als de behandelaar dat nodig vindt. In de webwinkel kun je onze materialen vinden. Ook bieden we extra materialen aan via downloads op onze website.
De methode is beschikbaar in twee vormen:
De behandelmethode Leren Lukt: toegepast binnen de (vergoede) dyslexiezorg.
Waarom Leren Lukt?
Leren Lukt is een remediërende behandelmethode die wordt gebruikt tijdens de (vergoede) dyslexiezorg en die aansluit bij alle leerlingen van het basisonderwijs. Leren Lukt heeft een piratenthema. Storm de Schipper, TimTim de papegaai, Kaatje Piraatje, Coco het aapje en Stijn Kapitein hebben allemaal hun eigen rol en helpen kinderen met het leren spellen. De methode richt zich op de motivatie van de leerling en bevat een compleet pakket aan lesstof met zowel offline als online mogelijkheden.
Aan de slag met Leren Lukt
Kinderen ontvangen bij de start van de behandeling een Leren Lukt map, met daarin onder andere werkboeken voor zowel het oefenen van de spellingregels als voor psycho-educatie en een Spellingkompas (een boekje met steunkaarten voor alle spellingregels). Ouders ontvangen een ouderhandleiding waarin alle aspecten van de behandeling staan omschreven en alles nog eens rustig kan worden nagelezen.
Om de samenwerking tussen leerling, ouders, leerkracht en dyslexiebehandelaar goed te laten verlopen, maken wij in onze behandelingen gebruik van het AVG-proof online dossier ZIEN Portaal. Per behandeling wordt bijgehouden wat er in de behandeling is gedaan, hoe dit gegaan is en wat het huiswerk is voor de komende week. Tevens is er de mogelijkheid om in een beveiligde omgeving te communiceren met de behandelaar.
Leren Lukt in de Klas: inzetbaar op ondersteuningsniveau 3 binnen het onderwijs.
Over Leren Lukt in de Klas
Leren Lukt in de Klas is inhoudelijk hetzelfde als Leren Lukt, maar is bedoeld voor ondersteuning in de klas. Het is een compleet pakket met een handleiding voor de leerkracht, oefenmaterialen voor de leerling en een online oefenomgeving waardoor leerlingen zowel individueel als in groepjes kunnen oefenen. Een gekwalificeerde professional gaat één uur per week, verdeeld over verschillende momenten, aan de slag met leerlingen die moeite hebben met lezen en/of spellen.
Leren Lukt in de Klas is geschikt voor iedereen die met leerlingen op ondersteuningsniveau 3 werkt. Denk aan:
- Intern Begeleiders
- Remedial Teachers
- Lees-/spellingspecialisten
- Leerkrachten, onder begeleiding van een gekwalificeerde professional
- Onderwijsassistenten, onder begeleiding van een gekwalificeerde professional
- (Ortho)pedagogen
- Logopedisten
- Psychologen
Waarom Leren Lukt in de Klas?
Voor leerkrachten kan het organiseren van ondersteuningsniveau 3 en het verzamelen van passend oefenmateriaal een praktische uitdaging met zich meebrengen. Met Leren Lukt in de Klas heb je alle materialen waarmee je leerlingen kunt ondersteunen.
Leren Lukt in de Klas voldoet aan de eisen van het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 3.0 (PDDB 3.0, NKD, 2021) en ondersteuningsniveau 3 (NKD, 2022) voor lezen en spelling. In de handleiding staat per week, stap voor stap, uitgebreid beschreven hoe de begeleidingsmomenten ingericht kunnen worden, van instructie tot oefenmateriaal. Je bepaalt zelf welke materiaal en manier van werken het meest bij jou en de leerlingen past en gebruikt de handleiding als leidraad.
Aan de slag met Leren Lukt in de Klas
De methode is gebruiksvriendelijk en aan de hand van de handleiding kun je meteen aan de slag met de leerlingen. In de webwinkel kun je de methode aanschaffen. Is het de eerste keer dat je de methode gaat inzetten? Koop dan één van de starterspakketten! Deze bevatten alle benodigdheden om snel met de leerlingen aan de slag te kunnen.
Heb je de methode al aangeschaft en wil je graag extra werkboeken, leerlingsets of LeerThuis licenties kopen? Deze zijn ook los aan te schaffen in onze webwinkel.
Mocht je toch meer vragen hebben of willen sparren met een van de ontwikkelaars? Vraag dan een adviesgesprek aan via info@zienindeklas.nl.
Hybride methode
Een hybride manier van werken
Offline werken we met werkboeken, waarin de spellingregels gestructureerd, geïsoleerd en gemixt aangeboden worden. Ook krijgt iedere leerling een Spellingkompas waarin van iedere regel een steunkaart zit. Daarnaast werken we met LeerThuis, onze online oefenomgeving. Binnen LeerThuis vind je urenlang oefenmateriaal, uitlegvideo’s, spelletjes, kan er zowel passief als actief geoefend worden met een spellingregel en er kunnen dictees gemaakt worden waarbij de leerling passende feedback krijgt.
