Laatste nieuws

Blijf up-to-date

leesmotivatie versterken

Versterk de leesmotivatie van jouw groep!

Wil jij volgend schooljaar aan de slag met het vergroten van de leesmotivatie van jouw leerlingen? In de masterclass ‘𝑽𝒆𝒓𝒔𝒕𝒆𝒓𝒌 𝒅𝒆 𝒍𝒆𝒆𝒔𝒎𝒐𝒕𝒊𝒗𝒂𝒕𝒊𝒆 𝒗𝒂𝒏 𝒋𝒐𝒖𝒘 𝒈𝒓𝒐𝒆𝒑’ nemen we je mee in de 5 meest effectief bewezen principes die leesmotivatie bevorderen. We bespreken wat dit kan betekenen voor jouw onderwijspraktijk. Na deze masterclass heb jij inspiratie en ideeën voor het 𝗲𝘃𝗶𝗱𝗲𝗻𝗰𝗲 𝗶𝗻𝗳𝗼𝗿𝗺𝗲𝗱 𝘄𝗲𝗿𝗸𝗲𝗻 aan het versterken van de leesmotivatie van jouw groep!

📅 16 september 2024

🕐 19.30 – 20.30

👉 Schrijf je in: https://zienindeklas.nl/inschrijven-leesmotivatie-versterken/

Lees verder
Floor Stolwijk blog over lezen

Het gouden plankje voor meer leesmotivatie

Het viel me pas op de derde dag op. Bart kwam de klas binnen, ging meteen op zijn plek zitten en dook in zijn boek, veel rustiger dan normaal. Onlangs hadden we schoolbreed besloten om elke ochtend, allemaal, het eerste half uur te lezen. Alle kinderen en alle leerkrachten zouden de eerste 30 minuten van de dag besteden aan vrij lezen of voorlezen. Veel kinderen vonden dit leesmoment heerlijk. Wat een ontspannen start van de dag! Maar Bart leek minder enthousiast. Hij liep steeds heen en weer naar de schoolbibliotheek en was tijdens het lezen meer bezig met zijn laatje en tafelgroepje dan met het boek. Tot deze week. Er was iets veranderd…

Lees verder

Ontdek nu de Wijzer in Leesmotivatie

De Wijzer in Leesmotivatie is een praktisch hulpmiddel, waarmee je op 4 verschillende niveaus (team, groep, leerling en met ouders) de leesmotivatie vergroot. In de Wijzer in Leesmotivatie staan we stil bij de 5 meest effectief bewezen principes die leesmotivatie bevorderen, ook wel motivatiebehoeften genoemd.

Ook als er (nog) geen schoolbrede visie op leesbevordering ligt, kan een leerkracht direct aan de slag. Of je nou als ib’er/kc’er, als leerkracht of als directeur de Wijzer in Leesmotivatie aanschaft, iedereen kan érgens beginnen. Je zult zien dat jouw inzet effect zal hebben en dat jouw enthousiasme zich zal verspreiden als een olievlek.

Lees verder
Checklist voor het doen van een leesobservatie

Leesobservatie

Door deze checklist in te zetten tijdens een leesobservatie met een leerling, maak je heel gemakkelijk een kwalitatieve analyse van het leesgedrag. Naast de kwantitatieve analyse, mag deze kwalitatieve analyse natuurlijk niet ontbreken wanneer je leesdoelen opstelt.

Lees verder

Leesmotivatie: het belang van autonomie

“Uit deze boekjes moet ik kiezen.” Samen staan we voor een boekenkast in de schoolbieb. Sara gaat zoekend met haar vingers langs de boeken in de kast. Het zijn kleine boekjes. Dunne boekjes. Boeken met titels als: “Fien wil een fee”, “Op reis naar de maan” en “Hoera, ik leer lezen!”.  Ik kijk naar de 10-jarige…

Lees verder

De weg naar inclusief onderwijs

ZIEN in de Klas is met meerdere scholen bezig om te werken aan een inclusievere onderwijsomgeving, waar kinderen de kansen krijgen die ze verdienen, ongeacht hun individuele behoeften. Romy neemt je in dit blog mee op een reis van hoop, uitdagingen en de gedeelde verantwoordelijkheid om te streven naar een onderwijsstelsel dat de diversiteit van elke leerling omarmt.

Lees verder

Hoogbegaafdheid: De kracht van gesprekken boven diagnostiek

In ons werk als orthopedagoog krijgen wij vaak de vraag of wij diagnostiek willen doen naar hoogbegaafdheid: de ‘potentieel-HBtjes’. Vaak willen leerkrachten dit weten, zodat zij beter weten wat een kind nodig heeft om in de klas tot leren te komen. Of omdat er gedacht wordt dat een plusklas of zelfs voltijd- HB onderwijs misschien wel goed zou aansluiten bij wat dit kind nodig heeft. En daar hebben we diagnostiek voor nodig. Toch?!

Lees verder