Artikel

Tips voor overprikkelde kinderen in je klas

Sommige leerlingen in je klas zijn snel overprikkeld. Prikkels van buitenaf: geluid, geuren, visueel, structuren, smaken. Maar ook prikkels van binnenuit kunnen een overdaad veroorzaken: gedachten, piekeren, stress, pijntjes enzovoorts. Deze kinderen kunnen zich moeilijker focussen, het werk is niet altijd af, ze kunnen overstuur raken, druk gedrag vertonen of juist zichtbaar vermoeid raken. Hoe kan jij deze leerlingen helpen? Hieronder 5 tips voor in de klas!

1. De positie in de klas

Waar de leerling zit, kan een groot verschil maken. Zit het kind bij een raam of dichtbij de instructietafel? Aan een drukke looproute? Met het kind overleggen over wat het kind zelf een fijne plek vindt, staat voorop. Over het algemeen genomen kun je zeggen dat deze kinderen graag het overzicht houden (achterin), zo min mogelijk drukte om zich heen willen hebben en een voorkeur hebben voor een georganiseerde, opgeruimde omgeving.

2. Geluidsreductie

De koptelefoon is een bekende. Ook hier geldt dat er altijd overleg moet plaatsvinden, want niet ieder kind vindt hetzelfde fijn. En extra tip hierbij: voeg een geluid toe in plaats van te proberen de geluiden weg te nemen. Een koptelefoon dempt, maar neemt niet 100% de geluiden weg. Plus een koptelefoon mag je niet lang op, omdat je gehoor er juist gevoeliger van wordt als de koptelefoon weer af gaat. In plaats daarvan kan de leerling oortjes in doen (oude telefoon, mp3 speler) met rustgevende muziek. 

3. Ontladen – Opladen

Is er een rustige plek op school waar de leerling even op adem kan komen? Even loskomen van alle prikkels, ademhalen en daarna weer (enigszins) opgeladen terugkeren in de klas. Laat het kind zelf nadenken over waar het rustig van wordt. Is dat zijn knuffel die op die plek mag liggen? Even tekenen of bouwen? Is dat liggen in een hangmat? Vele mogelijkheden en een kind kan dat vaak goed aangeven. De kans dat de leerling bij terugkomst productiever en actiever is, neemt op deze manier echt toe.

4. Tips en strategieën bedenken

Als je samen met het kind gaat zitten om manieren te bedenken hoe het kind beter om kan gaan met al die prikkels, werk je aan begrip en ook aan een gevoel van autonomie. De leerling weerbaar maken is belangrijk, want een 100 % prikkelvrije omgeving gedurende de hele dag kan je hem niet bieden. Maak samen strategiekaartjes. Wat kan ik doen als ik druk word? Wat kan ik doen als ik voel dat mijn energiepotje leeg is? Verzamel de kaartjes, hang ze aan een keycord of een verzamelring en laat de leerling dit bij zich houden, zodat hij deze altijd kan raadplegen.

5. Begrip

De belangrijkste van allemaal: creëer begrip voor de situatie. De leerling heeft hulp van jou nodig. Bekijk de belemmerende factoren en daarmee de onderwijsbehoeften, maar kijk vooral ook of je de stimulerende factoren in kan zetten om te werken aan de uitdagingen. Als de leerling mag zijn zoals hij is, voelt het zich op zijn minst veilig bij jou en dat is voorwaarde om te kunnen groeien en leren. 

Deel dit artikel!
Downloads

Download model Teamkracht

Wanneer er binnen de schoolorganisatie knelpunten aan het licht komen, kun je met dit model inzichtelijk maken bij welke thema’s (tandwielen) de stagnatie optreedt. Vervolgens kun je dit prioriteren: welke verandering is het meest urgent om in gang te zetten?

Lees verder »
Artikelen

3 tips om fragmentering in je team te voorkomen

Met deze 3 tips help jij fragmentering binnen je schoolteam te voorkomen. 1. Ontwikkel een heldere, gedragen onderwijsvisie als kompas Een duidelijke visie geeft richting, inspireert en helpt in het maken van de juiste keuzes en prioriteren. Wanneer nieuwe ideeën of trends zich aandienen, kan het team toetsen of het

Lees verder »
Artikelen

Krachtig leiderschap – een systemische benadering

In tijden van uitdagingen in het onderwijs blijkt steeds opnieuw dat verbindend leiderschap het verschil kan maken. Niet door te focussen op het vullen van gaten, maar door een systemische benadering. Door als team terug te keren naar de kern: het geloof in de gezamenlijke kracht én door een sterke

Lees verder »
Downloads

Inclusief Onderwijs Praatplaat

In deze praatplaat over inclusief onderwijs nemen we je mee in de pijlers die hier volgens ZIEN in de Klas bijhoren. Deze praatplaat kun je gebruiken om het gesprek over inclusief onderwijs op jouw school te openen. Wat vind jij? Wat vinden jouw collega’s? Ga het gesprek met elkaar aan.

Lees verder »