Expertiseteam Het Jonge Kind binnen ZIEN in de Klas
Zoals Langeveld (1972) al zei: ‘Het spel is de meest wezenlijke bezigheid van het veilige kind met een wereld die alles nog kan blijken te zijn’. Deze vorm van leren past bij jonge kinderen! Ze verwerken opgedane kennis en ervaringen in hun spel. Spel heeft een positieve invloed op de ontwikkeling van verschillende ontwikkelingsdomeinen. De kinderen zijn gemotiveerd en betrokken. De leerkracht speelt hierbij een belangrijke rol (verkent, verbindt en verrijkt) en creëert en pakt gouden kansen om aan te sluiten en toe te voegen! Hierdoor ontstaan betekenisvolle leermomenten!
Als onderwijsadviseurs Jonge Kind hebben we, naast het verzorgen van scholingen en werkmiddagen, regelmatig het voorrecht mee te mogen kijken naar het handelen van een leerkracht in een kleuterklas. We delen graag één van de mooie parels met je…
Spelen in de bakkerij
In de klas van juf Irma, loopt Kas naar de themahoek ‘de bakkerij’, waar bakker Elias al met een echte deegroller op hem wacht. Elias begroet Kas enthousiast en samen maken ze een plan.
Ze verdelen de rollenkaartjes (bakker, klant, caissière), kijken naar het spelscript dat ze eerder deze week met de juf gemaakt hebben en bedenken samen een verhaal.
Kas en Elias zijn druk in de bakkerij. Ze maken chocoladeletters van wit en bruin brooddeeg, schrijven bonnetjes en maken bestellijsten.
Kas en Elias wijzen de klanten uit de huishoek erop dat ze eerst een nummertje uit het apparaat moeten trekken. Ze noemen dan het nummer dat aan de beurt is en zetten hun knijper op het juiste cijfer op de knijpkaart.
Juf Irma heeft haar naamkaartje ook op het planbord opgehangen bij de hoek ‘de bakkerij’. Ze kijkt even toe hoe het spel verloopt en sluit dan aan in de rij van de bakker, niet als juf, maar als speelmaatje. Als ze zegt dat ze aan de beurt is, wijzen de bakkers haar erop dat ze nummer 7 heeft en dat nummer 5 en 6 eerst aan de beurt zijn. ‘Mevrouw, u moet daar in de rij gaan staan.’
Ze bestelt 5 bruine broodjes, een glutenvrij gebakje en de chocoladeletter I. Oeps, er lagen heel veel chocoladeletters klaar, maar de I nog niet. De bakkers gaan snel aan de slag.
‘Jammer dat ik geen Karima heet, dan kreeg ik meer chocolade bij mijn letter.’ mompelt juf Irma verdrietig. De bakkertjes bedenken dat ze een weegschaal nodig hebben om het deeg eerlijk af te wegen. De weegschaal moeten ze halen in groep 3. Alleen dan moet de winkel even dicht. Kas en Elias zetten een groot rood kruis op een briefje, plakken dit op de kartonnen deur van de bakkerij en gaan op pad.
Als observant zit ik op deze momentjes stilletjes in een hoekje te genieten. Ik zie dat de kinderen intrinsiek gemotiveerd zijn om te spelen in deze krachtige leeromgeving. Juf Irma begrijpt jonge kinderen. Ze speelt als leerkracht een cruciale rol. Juf Irma sluit aan en voegt toe, met de doelen voor de kleuters in haar hoofd. Prachtig!
Ellen Kuipers
Onderwijsadviseur | Specialist Jonge Kind
Heeft jouw school al een goed onderbouwde visie op het jonge kind? Zijn jullie klassen betekenisvol ingericht, zodat de kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen? Hebben de leerkrachten voldoende kennis van de manier waarop jonge kinderen leren? Hebben de leerkrachten vaardigheden om de kinderen goed te begeleiden in hun spel? Op welke wijze wordt de ontwikkeling van de kleuters in kaart gebracht zonder te toetsen?
Zo maar een aantal vraagstukken die waarschijnlijk ook bij jou op school spelen. Het expertiseteam Jonge Kind van ZIEN in de Klas staat ervoor open om samen met jou te investeren in de kwaliteit van het onderwijs in de onderbouw!
Wil jij met jouw team ook bouwen aan de kwaliteit van onderwijs aan het jonge kind? Neem vooral contact met ons op, we helpen graag!
Bel ons op 030-243 768 2
Of mail naar: info@zienindeklas.nl
Onze expertgroep jonge kind
Ellen Kuipers
Onderwijsadviseur l Specialist Jonge Kind
Ella Janssen
Onderwijsadviseur l Orthopedagoog
Marjolein Verhoef
Onderwijsadviseur l Orthopedagoog
Sanne Floris
Onderwijsadviseur l Interim IB