Blog

De weg naar inclusief onderwijs

Een van mijn vriendinnen heeft zojuist een lang bericht in onze WhatsApp groep geplaatst. Vanmiddag is besloten dat ook haar tweede kind de overstap naar het speciaal onderwijs zal maken. Ik krijg direct een knoop in mijn maag, maar ik merk ook dat ik opgelucht ben. Wat een lange weg hebben ze er samen al op zitten en wat ben ik trots op haar en haar gezin. Weken, maanden, jaren zijn ze al samen met school op zoek naar de juiste afstemming tussen onderwijsbehoeften en aanbod. Dit lijkt voor nu de juiste en meest passende stap te zijn. Wat fijn om weer hoop te krijgen en samen vooruit te kunnen kijken. 

Die knoop in mijn maag verdwijnt alleen niet. Waarom lukt het ons toch niet om alle kinderen thuisnabij onderwijs te laten volgen? Hoe kan het toch dat we als leerkracht sommige leerlingen door onze handen heen voelen glippen? Helaas kan ik te veel antwoorden geven op deze vragen en hoe hard ik ook mijn best zou doen en hoeveel liefde ik ook kan geven, ook mij zal het niet lukken. Niet alleen, niet zonder de juiste ondersteuning, toerusting, kennis, faciliteiten en samenwerking met partners in de omgeving. We zullen dit samen moeten doen. En wat heb ik daar zin in! Wat wil ik graag bijdragen aan een vorm van inclusiever onderwijs op zo veel mogelijk scholen in Nederland. Wat zou het mooi zijn als ook deze kinderen gewoon in hun eigen dorp naar school kunnen.

Hier gaat mijn hart sneller van kloppen en dit is waarom ik het onderwijs in ben gegaan. Alle leerlingen bieden wat ze nodig hebben. Dat alle kinderen elkaar op school kunnen ontmoeten en na schooltijd elkaar weer tegenkomen in de speeltuin, bij de kapper of in de supermarkt. En wat doet het dan elke keer weer zeer als ik binnen mijn werkzaamheden of in mijn privéleven weer kinderen buiten de boot zie vallen. En ik weet het echt, dit is niet omdat leerkrachten en schoolteams dit willen maar we zitten soms met de handen in het haar en redden het in ons huidige onderwijssysteem niet. Hetgeen mij raakt is het feit dat deze kinderen soms eerst lange processen van falen, zich niet goed genoeg voelen en onzekerheid hebben ervaren. Want waarom mag ik hier niet blijven en waarom moet ik ergens anders heen? Wat overigens echt niets wil zeggen over de kwaliteit op andere, passendere scholen. Er zijn inmiddels ook veel mooie voorbeelden van inclusievere scholen.

In de praktijk mag ik op meerdere scholen een bijdrage leveren aan de eerste stappen zetten richting inclusiever onderwijs. Er zijn vragen, veel vragen en die heb ik ook. Er zijn beren op de weg, onzekerheden en soms weerstand. Maar bovenal zie, merk en hoor ik gemotiveerde onderwijsprofessionals met het hart op de juiste plek die het droombeeld van inclusief onderwijs omarmen. Ik hoop dat we dit samen kunnen oppakken, dat we in Nederland hier samen de schouders onder zetten en gaan voor waar wij in geloven. Dat we de beren op de weg kunnen laten verdwijnen, dat we de onzekerheden kunnen omzetten in kracht en dat we de weerstand in kunnen zetten om kritisch te zijn en om de juiste vragen te stellen. Het vraagt van ons op scholen een nieuwsgierige houding en een sterk oplossingsgericht vermogen. En als we goed blijven bedenken dat we dit doen voor de kinderen dan weet ik dat we meer kunnen dan we denken.
‘Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan.’ Maar dan wel samen, samen op ontdekkingstocht en kijken welke stappen we nu al kunnen zetten.

Romy Oosterbaan

Onderwijsadviseur | Interim Intern begeleider

Wil jij of jouw team ook bouwen aan inclusief onderwijs? Neem vooral contact met ons op, we helpen graag! 

Bel ons op 030-243 768 2
Of mail naar: info@zienindeklas.nl

Deel deze blog!
Opleiding Teamkracht voor schoolleiders
Diensten

NIEUW – Opleiding Teamkracht voor schoolleiders

Ontdek de kracht van leiderschap met onze opleiding Teamkracht! Tijdens deze praktische opleiding leer je hoe je een levende missie en visie creëert die je team echt inspireert en motiveert. Je werkt aan een cultuur van samenwerking en vertrouwen en je leert omgaan met uitdagingen in jouw team.

Lees verder
Boekengesprek stimuleren
Downloads

Wat is waar?

Met deze vragenkaartjes leren kinderen hun eigen boek en dat van een klasgenootje beter kennen. Zo stimuleer je het boekengesprek!

Lees verder
leesmotivatie versterken
Diensten

Versterk de leesmotivatie van jouw groep!

Wil jij volgend schooljaar aan de slag met het vergroten van de leesmotivatie van jouw leerlingen? In de masterclass ‘𝑽𝒆𝒓𝒔𝒕𝒆𝒓𝒌 𝒅𝒆 𝒍𝒆𝒆𝒔𝒎𝒐𝒕𝒊𝒗𝒂𝒕𝒊𝒆 𝒗𝒂𝒏 𝒋𝒐𝒖𝒘 𝒈𝒓𝒐𝒆𝒑’ nemen we je mee in de 5 meest effectief bewezen principes die leesmotivatie bevorderen. We bespreken wat dit kan betekenen voor jouw onderwijspraktijk. Na deze

Lees verder
Floor Stolwijk blog over lezen
Blogs

Het gouden plankje voor meer leesmotivatie

Het viel me pas op de derde dag op. Bart kwam de klas binnen, ging meteen op zijn plek zitten en dook in zijn boek, veel rustiger dan normaal. Onlangs hadden we schoolbreed besloten om elke ochtend, allemaal, het eerste half uur te lezen. Alle kinderen en alle leerkrachten zouden

Lees verder