Blog

10 jaar ZIEN in de Klas: een feestje waard!

‘Heb jij tijd om aan de slag te gaan bij mij op kantoor? Sluit perfect aan bij je opleiding!’. Het voelt als gisteren dat ik dit telefoontje van mijn zus Nienke kreeg, maar het is dit jaar toch echt alweer 10 jaar geleden. Ik was klaar met de PABO en net begonnen aan de master Orthopedagogiek in Utrecht. En toen was daar de kans om bij ZIEN in de Klas aan de slag te gaan. Ik mocht onder andere collega’s helpen met het scoren van de testen die zij hadden afgenomen of het klaarleggen van materialen die nodig waren voor de behandelingen die zij gaven. Ik vond het ontzettend interessant om meteen de theorie aan de praktijk te kunnen koppelen, en begon dus enthousiast aan mijn nieuwe baan bij ZIEN. 

Zo’n anderhalf jaar later was daar het moment dat ik op zoek moest naar een stageplek. Ik had ondertussen al aardig wat opgevangen over de dyslexiebehandelingen die gegeven worden en  onderzoeken die werden afgenomen. Het leek me heerlijk om bij ZIEN écht als orthopedagoog aan de slag te mogen. Ik schreef een sollicitatiebrief, stuurde mijn CV voor de zekerheid ook maar mee en kreeg een stageplek toegewezen. Nu mocht ik eindelijk zelf ervaren hoe het is om met de leerlingen aan de slag te gaan. Het bleek een schot in de roos, ik vond het fantastisch en genoot van iedere leerling en iedere school. 

Naast het geven van de dyslexiebehandelingen, heb ik me de afgelopen jaren ook gestort op het ontwikkelen van onze eigen behandelmethode Leren Lukt. Van het bedenken van dicteewoorden, het maken van werkboeken, het schrijven van de handleiding, tot het digitaliseren van de gehele methode. Ik heb mezelf ondergedompeld in hoe we ervoor zorgen dat de leesmotivatie van leerlingen groeit en heb de gehele methode geschikt gemaakt voor ondersteuningsniveau 3 op scholen: Leren Lukt in de Klas. Telkens zag ik in mijn behandelingen welke onderdelen echt aansloegen bij de leerlingen en wat nog aangepast moest worden. Deze combinatie vind ik nog steeds één van de leukste dingen aan mijn baan. Hoe leuk is het om een methode te ontwikkelen en deze vervolgens zelf in de praktijk in te mogen zetten! 

Naast het geven van dyslexiebehandelingen, uitvoeren van onderzoeken en het ontwikkelen van onze behandelmethode, heb ik ondertussen op een heel aantal scholen trainingen verzorgd over leesmotivatie en over de invulling van ondersteuningsniveau 3 en 4. Ook heb ik meerdere scholen begeleid bij de implementatie van Leren Lukt in de Klas. Twee jaar geleden ben ik gestart met de opleiding tot Orthopedagoog-Generalist, een opleiding die precies klaar is wanneer ik 10 jaar bij ZIEN werk. Met een heleboel nieuwe kennis en ervaring kan ik nu collega’s begeleiden bij hun eerste maanden binnen ZIEN in de Klas, denk ik mee bij lastige casussen van behandelaren en hou ik me bezig met hoe we de behandelingen telkens kunnen blijven verbeteren. 

De komende jaren hoop ik nog veel leerlingen, ouders, leerkrachten en behandelaren te kunnen enthousiasmeren. Die ene leerling die trots vertelt dat ze een boek voor haar verjaardag heeft gekregen (en dat ze een jaar geleden écht niet had kunnen bedenken dat ze boeken ooit leuk zou vinden), die ouder die me na 3 jaar nog een berichtje stuurt om te vertellen dat haar zoon eindelijk boeken van Lord of the Rings kan lezen, die leerkracht die ziet dat een leerling is gegroeid onder haar begeleiding en die behandelaar die nog even trots laat weten hoe goed het gesprek met school en ouders is verlopen, daar krijg ik ontzettend veel energie van. Na al deze toffe ontwikkelingen in de afgelopen 10 jaar, kan ik alleen maar zeggen dat ik ontzettend benieuwd ben naar wat ik de komende 10 jaar nog binnen ZIEN in de Klas mag en kan gaan doen!

Karlijn Scholte Lubberink

Orthopedagoog-Generalist | Dyslexiebehandelaar

Deel deze blog!
Downloads

Download model Teamkracht

Wanneer er binnen de schoolorganisatie knelpunten aan het licht komen, kun je met dit model inzichtelijk maken bij welke thema’s (tandwielen) de stagnatie optreedt. Vervolgens kun je dit prioriteren: welke verandering is het meest urgent om in gang te zetten?

Lees verder
Artikelen

3 tips om fragmentering in je team te voorkomen

Met deze 3 tips help jij fragmentering binnen je schoolteam te voorkomen. 1. Ontwikkel een heldere, gedragen onderwijsvisie als kompas Een duidelijke visie geeft richting, inspireert en helpt in het maken van de juiste keuzes en prioriteren. Wanneer nieuwe ideeën of trends zich aandienen, kan het team toetsen of het

Lees verder
Artikelen

Krachtig leiderschap – een systemische benadering

In tijden van uitdagingen in het onderwijs blijkt steeds opnieuw dat verbindend leiderschap het verschil kan maken. Niet door te focussen op het vullen van gaten, maar door een systemische benadering. Door als team terug te keren naar de kern: het geloof in de gezamenlijke kracht én door een sterke

Lees verder
Downloads

Inclusief Onderwijs Praatplaat

In deze praatplaat over inclusief onderwijs nemen we je mee in de pijlers die hier volgens ZIEN in de Klas bijhoren. Deze praatplaat kun je gebruiken om het gesprek over inclusief onderwijs op jouw school te openen. Wat vind jij? Wat vinden jouw collega’s? Ga het gesprek met elkaar aan.

Lees verder