Artikel

Silvia van basisschool ’t Volle leven deelt haar ervaringen met Leren Lukt in de Klas (ON3 methode)

In dit interview deelt Silvia een enthousiaste RT-er haar ervaringen met een nieuwe ON3 methode, speciaal ontwikkeld voor leerlingen met lees- en spellingmoeilijkheden. De methode biedt een complete en gestructureerde aanpak met aantrekkelijk en afwisselend materiaal, wat de RT-er veel voorbereidingstijd bespaart. 

Lees in dit interview haar bevindingen vanuit de praktijk! 

·  Wat zijn volgens jou de belangrijkste voordelen van onze methode ten opzichte van andere methoden? 

Eindelijk heb ik als RT-er materiaal met een doorgaande lijn in handen. En dan ook nog eens een die gericht is op dyslexie. Voorheen bedacht en verzamelde ik alles zelf en dit scheelt mij enorm veel voorbereidingstijd. Het materiaal is heel erg aantrekkelijk voor de leerlingen, omdat er veel afwisseling in zit. Er is mondelinge instructie, maar ook via duidelijke uitlegfilmpjes. Leerlingen gaan aan het werk in de werkboekjes, maar ook op de computer. We wisselen de lessen af met leuke en leerzame spelletjes tussendoor.

Heel het leerproces is inzichtelijk. Het is duidelijk waaraan gewerkt wordt, waar we zijn in dat proces en of de doelen al behaald zijn.

·  Voel je je gesteund door de methode in uw rol als RT-er? 

Absoluut. Het is fijn om aan leerkrachten en ouders deze mooie en degelijke methode te kunnen laten zien. Zo hebben zij meer vertrouwen in de begeleiding die de kinderen van de RT-er krijgen.

·  Heeft het werken met de methode uw eigen enthousiasme voor het lesgeven in lezen en spelling vergroot?

Omdat deze methode veel materiaal betreft kan je zelf beslissen wat jouw groepje nodig heeft. Door deze variëteit wordt het ook voor jezelf niet eentonig. Kinderen zijn automatisch enthousiaster doordat er gewerkt wordt aan hun intrinsieke motivatie. Dit versterkt tevens de band tussen leerling en begeleider. 

·  Hoe reageren de leerlingen op de methode? Zijn ze gemotiveerd en betrokken bij de lessen?

Zonder uitzondering zijn de leerlingen enthousiast over de methode. Dit komt vooral door de afwisseling, maar ook door hoe het materiaal eruitziet. De karakters, kleuren, mapjes, kaarten e.d. spreekt de kinderen aan!

·  Zijn er specifieke successen of doorbraken van leerlingen die u bijzonder trots maken?  

Fijn dat deze methode geheel anders is dan die uit de klas. Vaak zien de kinderen dat dit wel werkt bij hen. Dan zijn ze heel blij dat ze op deze manier geholpen worden. Ik heb al regelmatig opluchting gezien: “Oh, maar dit snap ik wel!”

Ben je nieuwsgierig en wil je meer weten over de methode en de mogelijkheden! Je vindt het hier op de site. 

Leren lukt in de klas interview
Deel dit artikel!
Blogs

Week van de Hoogbegaafdheid

Voor de tiende keer vindt dit jaar de ‘Week van de Hoogbegaafdheid’ plaats. Tien jaar lang is het verspreiden van kennis over hoogbegaafdheid het doel van deze week. En dat is nog steeds nodig, want er zijn nog heel wat misvattingen en vooroordelen. Collega Lousan neemt je mee in haar

Lees verder »
Blogs

Wanneer kan een dyscalculieonderzoek ondersteunen?

Dyscalculie, ofwel een rekenstoornis, kan voor sommige leerlingen een grote invloed hebben op hun leerproces. Gelukkig biedt een dyscalculieonderzoek de mogelijkheid om deze uitdagingen beter te begrijpen en om te zetten in kansen. Dyscalculieonderzoek als tool voor juiste ondersteuning Een dyscalculieonderzoek geeft inzicht in de manier waarop een leerling leert

Lees verder »
Verbindend Gezag
Artikelen

5 tips voor rekenondersteuning

In de leerjaren tot en met groep 5 is het belangrijk om de reguliere rekenmethode te volgen. Deze legt een stevig fundament voor alle rekenvaardigheden die later nodig zijn. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen met hiaten toch mee kunnen?  Wij geven je 5 tips! Concreet en visueelGeef leerlingen meer

Lees verder »
Downloads

Rekendoelen

In deze download hebben wij de belangrijkste rekendoelen per groep in kaart gebracht. Wat kan je hiermee doen?

Check de basis: Begin met het analyseren van de groepsoverzichten. Zijn de doelen van vorig jaar behaald?

Bepaal de focus: Waar staat de groep nu? Welke rekengebieden vragen extra aandacht?

Lees verder »