ZIEN in de Klas heeft in samenwerking met Billy Bones een aantal boeken geselecteerd die speciaal geschikt zijn voor kinderen die lezen lastig vinden.
Anne en Karlijn, fervente lezers van de Billy Bones boeken, kijken keer op keer kritisch mee naar de geschiktheid van de boeken voor minder sterke lezers. Waar letten zij zoal op? Ontdek het in dit interview!
Welke aspecten van een boek vinden jullie het belangrijkst bij het beoordelen van de geschiktheid voor kinderen bij wie het lezen minder vanzelf gaat? (bijv. woordenschat, zinslengte, verhaallijn, thema’s)
Er zijn natuurlijk meerdere aspecten belangrijk bij het beoordelen van een boek, hierbij houden we ook altijd rekening met de doelgroep waarvoor het boek geschreven is. Maar we vinden het eigenlijk altijd heel belangrijk dat woorden niet worden afgebroken, dat er een fijne bladspiegel is, dat het lettertype goed leesbaar is en dat het natuurlijk een goed verhaal is. We letten ook op de namen van de hoofdpersonen, het is fijn als deze goed te lezen en uit te spreken zijn. In de verhalen van Billy Bones merken we dat ze moeilijke woorden niet uit de weg gaan, maar ze juist wel gebruiken in een tekst. De betekenis van deze moeilijke woorden wordt daarna uitgelegd, zodat leerlingen wel goed weten wat ze hebben gelezen. Dit zorgt ervoor dat de teksten heel rijk zijn, maar ook dat de woordenschat van leerlingen weer wordt vergroot.
Hoe zorgen jullie ervoor dat de boeken motiverend en aantrekkelijk zijn voor slechte lezers?
Deze taak ligt vooral bij de schrijvers van de boeken en bij Billy Bones! Zij zorgen ervoor dat er boeken over allerlei onderwerpen worden geschreven, met allerlei verschillende hoofdpersonen. De boeken zijn heel verschillend, zo zijn er graphic novels, strips, boeken die lekker weglezen, hele spannende boeken en literaire boeken. Voor ieder wat wils dus! Als het boek eenmaal klaar is, zorgen wij dat we het boek hebben gelezen, zodat we zelf goed weten waar het over gaat. Door het boek zelf te lezen, weten we welke leerling geïnteresseerd zou kunnen zijn in het boek en raden we dit boek ook aan. We nemen de boeken wel eens mee naar de behandelingen, zodat leerlingen alvast een klein stukje kunnen lezen. We stoppen dan natuurlijk op een spannend stuk, zodat je bijna niet anders kunt dan verder lezen!
Welke rol speelt de illustraties of vormgeving van een boek bij jullie beoordeling?
Dit speelt zeker een rol! We vinden het vooral belangrijk dat de plaatjes goed passen bij het verhaal. Zeker bij boeken voor startende lezers is het fijn als de plaatjes helpend zijn. Als de tekst dan nog iets te moeilijk is, zorgen de plaatjes ervoor dat de leerlingen het verhaal nog wel snappen. Richting de bovenbouw vinden we plaatjes minder belangrijk, en vinden we het juist belangrijk dat je het boek eigenlijk niet meer kunt wegleggen.
Wat zijn de grootste uitdagingen bij het selecteren van boeken voor minder goede lezers?
De balans tussen leesbaarheid en rijke teksten. Vaak worden alle mooie woorden of woordgrapjes uit een boek gehaald, zodat de tekst makkelijker te lezen is. Maar hierdoor komen leerlingen bij wie het lezen niet zo makkelijk gaat veel minder in aanraking met deze woordgrapjes en leren ze tijdens het lezen van een boek veel minder nieuwe woorden. We vinden het heel belangrijk dat de teksten rijk zijn, en dat leerlingen de lol van taal in gaan zien. We lezen ook vaak ontzettend mooie boeken die we géén stempel geven, dit is dan vaak omdat er toch net teveel leenwoorden inzitten of de tekst te bloemrijk is. Dit zijn dan vooral hele rijke, literaire teksten die voor de lezers die wij in gedachten hebben toch nog net iets te moeilijk zijn. Maar we hopen natuurlijk dat ook zij uiteindelijk in dit soort boeken kunnen verdwalen!
Benieuwd welke boeken het keurmerk “Lezen Lukt!” hebben gekregen?
Je vindt ze hier op onze website!
Deze boeken zijn stuk voor stuk echte aanraders, speciaal geselecteerd voor kinderen die lezen lastig vinden. Bij elk boek vind je bovendien een uitgebreide leeswijzer met praktische informatie.