Artikel

De Wijzer in Leesmotivatie in de praktijk

‘’Als dyslexiebehandelaar werk ik veel met kinderen die moeite hebben met lezen. Tijdens mijn werk zie ik dat kinderen het lastig vinden om een boek te kiezen dat aansluit bij hun belevingswereld én hun leesniveau. De Wijzer in Leesmotivatie (WILM) kan een waardevolle tool zijn om de kinderen hierbij te helpen!’’, vertelt Yvonne, dyslexiebehandelaar bij ZIEN in de Klas.

De Wijzer in Leesmotivatie in de praktijk:

‘’Onlangs heb ik de WILM ingezet tijdens een sessie met Sophie*, een meisje dat ik begeleid. We gebruikten de activiteit ‘makkelijker kiezen’ met de bijbehorende boekenlegger. Door de vragen op de boekenlegger te beantwoorden, ontdekte Sophie welke elementen zij belangrijk vindt in een boek.’’

‘’Wat bleek? Sophie houdt van historische verhalen, maar vindt lange inleidingen saai. Deze informatie is goud waard! Niet alleen voor Sophie zelf, maar ook voor mij als begeleider. We kunnen nu gerichter op zoek naar boeken die haar echt aanspreken.’’

Meer dan alleen een boekenlegger:

‘’De boekenlegger is overigens niet alleen een hulpmiddel bij het kiezen van boeken. Sophie gebruikt de achterkant om haar creativiteit te uiten en koos ervoor om in steekwoorden op te schrijven welke boeken ze leuk vindt. Super handig! Haar boekenlegger kan ze voortaan meenemen naar de bibliotheek.’’

‘’Het mooie van de WILM is dat het kinderen actief betrekt bij het kiezen van boeken. Sophie verliet mijn praktijkruimte met een glimlach én met meer zelfvertrouwen over haar leesvaardigheid. Dat is waar ik het voor doe!’’

Meer weten?
Ben je benieuwd naar de Wijzer in Leesmotivatie? Bekijk ‘m dan hier

*Sophie is een gefingeerde naam

 

Blog Yvonne
De Wijzer in Leesmotivatie in de praktijk ZIEN in de Klas
Yvonne Zwaan ZIEN in de Klas

Yvonne Zwaan

Dyslexiebehandelaar | Orthopedagoog
Wijzer in Leesmotivatie ZIEN in de Klas uitgeverij
Deel dit artikel!
Artikelen

Hoe creëer je een gevoel van gemeenschap op school?

Een sterke gemeenschap binnen een school ontstaat niet vanzelf. Het vraagt om een gedeelde visie, duidelijke afspraken en een gezamenlijke inzet van het hele schoolteam. Maar wat maakt een schoolteam zo krachtig? En hoe kunnen leerkrachten, leerlingen en de school als geheel bijdragen aan een inclusieve en veilige leeromgeving? De

Lees verder »
Artikelen

Organisatiemodel Teamkracht

Het onderwijs is continu in beweging. Als schoolleider heb je kennis en ervaring om een betekenisvolle koers te bepalen, maar hoe krijg je dat in de praktijk nu echt voor elkaar? Hoe komt jouw team optimaal in zijn kracht te staan? Dit organisatiemodel laat het systeem van schoolontwikkeling zien en

Lees verder »