Artikel

De Wijzer in Leesmotivatie in de praktijk

‘’Als dyslexiebehandelaar werk ik veel met kinderen die moeite hebben met lezen. Tijdens mijn werk zie ik dat kinderen het lastig vinden om een boek te kiezen dat aansluit bij hun belevingswereld én hun leesniveau. De Wijzer in Leesmotivatie (WILM) kan een waardevolle tool zijn om de kinderen hierbij te helpen!’’, vertelt Yvonne, dyslexiebehandelaar bij ZIEN in de Klas.

De Wijzer in Leesmotivatie in de praktijk:

‘’Onlangs heb ik de WILM ingezet tijdens een sessie met Sophie*, een meisje dat ik begeleid. We gebruikten de activiteit ‘makkelijker kiezen’ met de bijbehorende boekenlegger. Door de vragen op de boekenlegger te beantwoorden, ontdekte Sophie welke elementen zij belangrijk vindt in een boek.’’

‘’Wat bleek? Sophie houdt van historische verhalen, maar vindt lange inleidingen saai. Deze informatie is goud waard! Niet alleen voor Sophie zelf, maar ook voor mij als begeleider. We kunnen nu gerichter op zoek naar boeken die haar echt aanspreken.’’

Meer dan alleen een boekenlegger:

‘’De boekenlegger is overigens niet alleen een hulpmiddel bij het kiezen van boeken. Sophie gebruikt de achterkant om haar creativiteit te uiten en koos ervoor om in steekwoorden op te schrijven welke boeken ze leuk vindt. Super handig! Haar boekenlegger kan ze voortaan meenemen naar de bibliotheek.’’

‘’Het mooie van de WILM is dat het kinderen actief betrekt bij het kiezen van boeken. Sophie verliet mijn praktijkruimte met een glimlach én met meer zelfvertrouwen over haar leesvaardigheid. Dat is waar ik het voor doe!’’

Meer weten?
Ben je benieuwd naar de Wijzer in Leesmotivatie? Bekijk ‘m dan hier

*Sophie is een gefingeerde naam

 

Blog Yvonne
De Wijzer in Leesmotivatie in de praktijk ZIEN in de Klas
Yvonne Zwaan ZIEN in de Klas

Yvonne Zwaan

Dyslexiebehandelaar | Orthopedagoog
Wijzer in Leesmotivatie ZIEN in de Klas uitgeverij
Deel dit artikel!
Downloads

Dowload model Teamkracht

Wanneer er binnen de schoolorganisatie knelpunten aan het licht komen, kun je met dit model inzichtelijk maken bij welke thema’s (tandwielen) de stagnatie optreedt. Vervolgens kun je dit prioriteren: welke verandering is het meest urgent om in gang te zetten?

Lees verder »
Artikelen

3 tips om fragmentering in je team te voorkomen

Met deze 3 tips help jij fragmentering binnen je schoolteam te voorkomen. 1. Ontwikkel een heldere, gedragen onderwijsvisie als kompas Een duidelijke visie geeft richting, inspireert en helpt in het maken van de juiste keuzes en prioriteren. Wanneer nieuwe ideeën of trends zich aandienen, kan het team toetsen of het

Lees verder »
Artikelen

Krachtig leiderschap – een systemische benadering

In tijden van uitdagingen in het onderwijs blijkt steeds opnieuw dat verbindend leiderschap het verschil kan maken. Niet door te focussen op het vullen van gaten, maar door een systemische benadering. Door als team terug te keren naar de kern: het geloof in de gezamenlijke kracht én door een sterke

Lees verder »
Downloads

Inclusief Onderwijs Praatplaat

In deze praatplaat over inclusief onderwijs nemen we je mee in de pijlers die hier volgens ZIEN in de Klas bijhoren. Deze praatplaat kun je gebruiken om het gesprek over inclusief onderwijs op jouw school te openen. Wat vind jij? Wat vinden jouw collega’s? Ga het gesprek met elkaar aan.

Lees verder »