Artikel

5 tips voor rekenondersteuning

In de leerjaren tot en met groep 5 is het belangrijk om de reguliere rekenmethode te volgen. Deze legt een stevig fundament voor alle rekenvaardigheden die later nodig zijn. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen met hiaten toch mee kunnen?  Wij geven je 5 tips!

  1. Concreet en visueel
    Geef leerlingen meer tijd om met materialen te werken. Denk qua materialen bijvoorbeeld aan het Gouden Materiaal (Montessori) voor het vergroten van getalbegrip of het rekenrek voor sommen tot 20. Wanneer een les start, hebben deze leerlingen herhalend weer even een uitleg vanuit dit concrete handelingsniveau nodig.
  2. Pre-teaching
    Geef individueel of in een klein groepje ‘pre-teaching’. Bespreek het belangrijkste lesdoel alvast kort, stap voor stap, en laat de leerling zelf actief meedoen. Zo kunnen de leerlingen beter aanhaken bij de reguliere instructies.
  3. Vier successen
    Stel tijdens de les een vraag die de leerling, dankzij de pre-teaching, kan beantwoorden. Dit geeft zelfvertrouwen en houdt ze betrokken.
  4. Terug naar de basis
    Soms is het nodig om even een stapje terug te doen en te kijken waar de hiaten precies zitten. Dit kan met behulp van diagnostische toetsen. Let wel op: remedieer dan naast de reguliere rekenlessen.
  5. Spelenderwijs leren en intrinsieke motivatie
    Gebruik spelletjes en online tools om rekenen leuk en boeiend te maken. Focus daarnaast op de sterke kanten van de leerling en koppel het rekenen aan hun interesses.

Merk je dat leerlingen het ondanks deze tips lastig vinden om mee te kunnen in het reguliere rekenonderwijs? Dan helpen wij vanuit ZIEN in de Klas graag. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden voor ondersteuning te bespreken.

Verbindend Gezag
Deel dit artikel!
Downloads

Dowload model Teamkracht

Wanneer er binnen de schoolorganisatie knelpunten aan het licht komen, kun je met dit model inzichtelijk maken bij welke thema’s (tandwielen) de stagnatie optreedt. Vervolgens kun je dit prioriteren: welke verandering is het meest urgent om in gang te zetten?

Lees verder »
Artikelen

3 tips om fragmentering in je team te voorkomen

Met deze 3 tips help jij fragmentering binnen je schoolteam te voorkomen. 1. Ontwikkel een heldere, gedragen onderwijsvisie als kompas Een duidelijke visie geeft richting, inspireert en helpt in het maken van de juiste keuzes en prioriteren. Wanneer nieuwe ideeën of trends zich aandienen, kan het team toetsen of het

Lees verder »
Artikelen

Krachtig leiderschap – een systemische benadering

In tijden van uitdagingen in het onderwijs blijkt steeds opnieuw dat verbindend leiderschap het verschil kan maken. Niet door te focussen op het vullen van gaten, maar door een systemische benadering. Door als team terug te keren naar de kern: het geloof in de gezamenlijke kracht én door een sterke

Lees verder »
Downloads

Inclusief Onderwijs Praatplaat

In deze praatplaat over inclusief onderwijs nemen we je mee in de pijlers die hier volgens ZIEN in de Klas bijhoren. Deze praatplaat kun je gebruiken om het gesprek over inclusief onderwijs op jouw school te openen. Wat vind jij? Wat vinden jouw collega’s? Ga het gesprek met elkaar aan.

Lees verder »