In de leerjaren tot en met groep 5 is het belangrijk om de reguliere rekenmethode te volgen. Deze legt een stevig fundament voor alle rekenvaardigheden die later nodig zijn. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen met hiaten toch mee kunnen? Wij geven je 5 tips!
- Concreet en visueel
Geef leerlingen meer tijd om met materialen te werken. Denk qua materialen bijvoorbeeld aan het Gouden Materiaal (Montessori) voor het vergroten van getalbegrip of het rekenrek voor sommen tot 20. Wanneer een les start, hebben deze leerlingen herhalend weer even een uitleg vanuit dit concrete handelingsniveau nodig. - Pre-teaching
Geef individueel of in een klein groepje ‘pre-teaching’. Bespreek het belangrijkste lesdoel alvast kort, stap voor stap, en laat de leerling zelf actief meedoen. Zo kunnen de leerlingen beter aanhaken bij de reguliere instructies. - Vier successen
Stel tijdens de les een vraag die de leerling, dankzij de pre-teaching, kan beantwoorden. Dit geeft zelfvertrouwen en houdt ze betrokken. - Terug naar de basis
Soms is het nodig om even een stapje terug te doen en te kijken waar de hiaten precies zitten. Dit kan met behulp van diagnostische toetsen. Let wel op: remedieer dan naast de reguliere rekenlessen. - Spelenderwijs leren en intrinsieke motivatie
Gebruik spelletjes en online tools om rekenen leuk en boeiend te maken. Focus daarnaast op de sterke kanten van de leerling en koppel het rekenen aan hun interesses.
Merk je dat leerlingen het ondanks deze tips lastig vinden om mee te kunnen in het reguliere rekenonderwijs? Dan helpen wij vanuit ZIEN in de Klas graag. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden voor ondersteuning te bespreken.