Blog

Wanneer kan een dyscalculieonderzoek ondersteunen?

Dyscalculie, ofwel een rekenstoornis, kan voor sommige leerlingen een grote invloed hebben op hun leerproces. Gelukkig biedt een dyscalculieonderzoek de mogelijkheid om deze uitdagingen beter te begrijpen en om te zetten in kansen.

Dyscalculieonderzoek als tool voor juiste ondersteuning
Een dyscalculieonderzoek geeft inzicht in de manier waarop een leerling leert en omgaat met getallen en wiskundige concepten. Het laat zien waar de sterke punten liggen en op welke gebieden extra ondersteuning waardevol kan zijn. Zo kan de leerling op eigen tempo en manier groeien.

Gelijke kansen en meer leerplezier
Wanneer we de rekenvaardigheden middels onderzoek in kaart brengen, kunnen we frustratie verminderen en het plezier in leren vergroten. Leerlingen ontdekken dat er een verklaring is voor hun rekenuitdagingen en dat er manieren zijn om hiermee om te gaan. Dit versterkt hun zelfvertrouwen en motivatie. Een diagnose biedt bovendien praktische voordelen, zoals extra tijd bij toetsen of aangepaste examens, wat een groot verschil kan maken in de kansen die een leerling krijgt om succesvol te zijn.

Hoe eerder we inzicht hebben in de rekenvaardigheden van een leerling, hoe beter we hen kunnen ondersteunen. Vroegtijdige interventie helpt leerlingen strategieën te ontwikkelen die hun leerproces vergemakkelijken en succeservaringen bevorderen.

Onderzoek en begeleiding
Een dyscalculieonderzoek biedt dus belangrijke inzichten en maakt gerichte ondersteuning mogelijk. Het versterkt het zelfvertrouwen van de leerling, zorgt voor gelijke kansen en draagt bij aan succes op school en daarbuiten. Heb je vragen over dyscalculie of wil je meer weten over de mogelijkheden voor onderzoek en begeleiding? Neem dan contact met ons op.

 

Nienke Baltes

Dyslexiebehandelaar | Orthopedagoog
Deel deze blog!
Blogs

De Wijzer in Veerkracht in de praktijk

Soms zie je een kind groeien, stap voor stap. Niet altijd direct in cijfers, maar in moed, bewustwording en in het vragen om hulp… Marie* zit in groep 6 en ze werkt keihard. Leren gaat haar niet vanzelf af en het kost haar veel energie. Maar opgeven? Dat doet ze

Lees verder
Artikelen

Hoe creëer je een gevoel van gemeenschap op school?

Een sterke gemeenschap binnen een school ontstaat niet vanzelf. Het vraagt om een gedeelde visie, duidelijke afspraken en een gezamenlijke inzet van het hele schoolteam. Maar wat maakt een schoolteam zo krachtig? En hoe kunnen leerkrachten, leerlingen en de school als geheel bijdragen aan een inclusieve en veilige leeromgeving? De

Lees verder