Blog

Week van de Hoogbegaafdheid

Voor de tiende keer vindt dit jaar de ‘Week van de Hoogbegaafdheid’ plaats. Tien jaar lang is het verspreiden van kennis over hoogbegaafdheid het doel van deze week. En dat is nog steeds nodig, want er zijn nog heel wat misvattingen en vooroordelen. Collega Lousan neemt je mee in haar verhaal met de begeleiding van een hoogbegaafde leerling:

‘’Eén van de mogelijkheden binnen ZIEN in de Klas is het ondersteunen van de overstap van het PO naar het VO. Dit is een spannende stap, zowel voor de leerling als voor ouders. Deze stap is extra spannend, als je op relatief jonge leeftijd naar klas 1 gaat, zoals hoogbegaafde leerlingen soms doen. Ze zijn klaar met de leerstof op de basisschool, maar is dat hetzelfde als klaar zijn voor klas 1?’’

‘’Een leerling die ik begeleid is hard aan het werk om zijn weg te vinden op de middelbare school. Dit gaat met vallen, maar nog vaker met opstaan. Als ik tijdens een begeleidingsmoment vraag: ‘Hoe gaat het?’ reageert de leerling met: ‘Ik voel me als een wassende maan.’ Oftewel: we zijn er nog niet, maar we gaan de goede kant op. Voor mij een duidelijk voorbeeld van het anders denken en uiten van de hoogbegaafde leerling. Dit kan soms in relatie tot leeftijdsgenoten onhandig zijn, maar in dit geval is het voor mij vooral een prachtig inkijkje in een bijzonder koppie.’’

Benieuwd hoe wij jouw leerlingen kunnen ondersteunen? Neem dan contact met ons op!

Lousan Rouw

Onderwijsadviseur
Deel deze blog!
Blogs

Week van de Hoogbegaafdheid

Voor de tiende keer vindt dit jaar de ‘Week van de Hoogbegaafdheid’ plaats. Tien jaar lang is het verspreiden van kennis over hoogbegaafdheid het doel van deze week. En dat is nog steeds nodig, want er zijn nog heel wat misvattingen en vooroordelen. Collega Lousan neemt je mee in haar

Lees verder
Blogs

Wanneer kan een dyscalculieonderzoek ondersteunen?

Dyscalculie, ofwel een rekenstoornis, kan voor sommige leerlingen een grote invloed hebben op hun leerproces. Gelukkig biedt een dyscalculieonderzoek de mogelijkheid om deze uitdagingen beter te begrijpen en om te zetten in kansen. Dyscalculieonderzoek als tool voor juiste ondersteuning Een dyscalculieonderzoek geeft inzicht in de manier waarop een leerling leert

Lees verder
Verbindend Gezag
Artikelen

5 tips voor rekenondersteuning

In de leerjaren tot en met groep 5 is het belangrijk om de reguliere rekenmethode te volgen. Deze legt een stevig fundament voor alle rekenvaardigheden die later nodig zijn. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen met hiaten toch mee kunnen?  Wij geven je 5 tips! Concreet en visueelGeef leerlingen meer

Lees verder
Downloads

Rekendoelen

In deze download hebben wij de belangrijkste rekendoelen per groep in kaart gebracht. Wat kan je hiermee doen?

Check de basis: Begin met het analyseren van de groepsoverzichten. Zijn de doelen van vorig jaar behaald?

Bepaal de focus: Waar staat de groep nu? Welke rekengebieden vragen extra aandacht?

Lees verder