Blog

Week van de Hoogbegaafdheid

Voor de tiende keer vindt dit jaar de ‘Week van de Hoogbegaafdheid’ plaats. Tien jaar lang is het verspreiden van kennis over hoogbegaafdheid het doel van deze week. En dat is nog steeds nodig, want er zijn nog heel wat misvattingen en vooroordelen. Collega Lousan neemt je mee in haar verhaal met de begeleiding van een hoogbegaafde leerling:

‘’Eén van de mogelijkheden binnen ZIEN in de Klas is het ondersteunen van de overstap van het PO naar het VO. Dit is een spannende stap, zowel voor de leerling als voor ouders. Deze stap is extra spannend, als je op relatief jonge leeftijd naar klas 1 gaat, zoals hoogbegaafde leerlingen soms doen. Ze zijn klaar met de leerstof op de basisschool, maar is dat hetzelfde als klaar zijn voor klas 1?’’

‘’Een leerling die ik begeleid is hard aan het werk om zijn weg te vinden op de middelbare school. Dit gaat met vallen, maar nog vaker met opstaan. Als ik tijdens een begeleidingsmoment vraag: ‘Hoe gaat het?’ reageert de leerling met: ‘Ik voel me als een wassende maan.’ Oftewel: we zijn er nog niet, maar we gaan de goede kant op. Voor mij een duidelijk voorbeeld van het anders denken en uiten van de hoogbegaafde leerling. Dit kan soms in relatie tot leeftijdsgenoten onhandig zijn, maar in dit geval is het voor mij vooral een prachtig inkijkje in een bijzonder koppie.’’

Benieuwd hoe wij jouw leerlingen kunnen ondersteunen? Neem dan contact met ons op!

Lousan Rouw

Onderwijsadviseur
Deel deze blog!
Downloads

Dowload model Teamkracht

Wanneer er binnen de schoolorganisatie knelpunten aan het licht komen, kun je met dit model inzichtelijk maken bij welke thema’s (tandwielen) de stagnatie optreedt. Vervolgens kun je dit prioriteren: welke verandering is het meest urgent om in gang te zetten?

Lees verder
Artikelen

3 tips om fragmentering in je team te voorkomen

Met deze 3 tips help jij fragmentering binnen je schoolteam te voorkomen. 1. Ontwikkel een heldere, gedragen onderwijsvisie als kompas Een duidelijke visie geeft richting, inspireert en helpt in het maken van de juiste keuzes en prioriteren. Wanneer nieuwe ideeën of trends zich aandienen, kan het team toetsen of het

Lees verder
Artikelen

Krachtig leiderschap – een systemische benadering

In tijden van uitdagingen in het onderwijs blijkt steeds opnieuw dat verbindend leiderschap het verschil kan maken. Niet door te focussen op het vullen van gaten, maar door een systemische benadering. Door als team terug te keren naar de kern: het geloof in de gezamenlijke kracht én door een sterke

Lees verder
Downloads

Inclusief Onderwijs Praatplaat

In deze praatplaat over inclusief onderwijs nemen we je mee in de pijlers die hier volgens ZIEN in de Klas bijhoren. Deze praatplaat kun je gebruiken om het gesprek over inclusief onderwijs op jouw school te openen. Wat vind jij? Wat vinden jouw collega’s? Ga het gesprek met elkaar aan.

Lees verder