Blog

De Wijzer in Veerkracht in de praktijk

Soms zie je een kind groeien, stap voor stap. Niet altijd direct in cijfers, maar in moed, bewustwording en in het vragen om hulp…

Marie* zit in groep 6 en ze werkt keihard. Leren gaat haar niet vanzelf af en het kost haar veel energie. Maar opgeven? Dat doet ze niet. Ze blijft proberen, zet door, bijt zich vast in nieuwe leerdoelen. Ze wil het graag zelf kunnen. De leerkracht en ik als begeleider zien dat en spreken onze bewondering hierover uit. Echter kan Marie deze complimenten maar moeilijk in ontvangst nemen. Ze vindt het lastig om trots te zijn. Ze blijft vooral kijken naar wat moeilijk is en naar wat niet lukt. Hierdoor is haar zelfvertrouwen en zelfbeeld laag.
 
Samen met de gedragsspecialist is Marie gestart met het werken met de Wijzer in Veerkracht. Zo leert ze over haar talenten, over het lef dat nodig is om uitdagingen aan te gaan, over focus op groei en over haar eigen krachtbronnen. In één van de gesprekken gebeurt iets moois:  Marie begint te vertellen over Harrie*. Haar paard.
 
Harrie heeft het soms óók moeilijk. Als hij iets eng of spannend vindt, steigert hij. En dan weet Marie precies wat ze moet doen: hem even laten pauzeren of iets doen wat hij wél kan, hem aanmoedigen, vertrouwen geven.
 
Ineens valt het kwartje. Bij Marie gebeurt hetzelfde als bij Harrie. Want ook in de klas voelt het soms moeilijk. Vanbinnen steigert ze. Dat zie je niet altijd aan de buitenkant, maar het gebeurt wel.  Door Harrie als voorbeeld te nemen, heeft Marie ingezien dat ze het niet alleen hoeft te doen. Als ze van binnen steigert, mag ze om hulp vragen. Sindsdien probeert Marie aan te geven wanneer ze graag hulp wil bij de onrust in haar hoofd; iets wat ze nooit eerder zo duidelijk had gezegd. 
 
Een enorme stap! Dat is de kracht van de Wijzer in Veerkracht en de metafoor van de tuimelaar. Samen maken we haar binnenwereld begrijpelijk.
 
Benieuwd naar de Wijzer in Veerkracht? Check ‘m hier.
 
*Marie en Harrie zijn gefingeerde namen

Ingrid Volz

Onderwijsadviseur | Psycholoog
Deel deze blog!
Downloads

Dowload model Teamkracht

Wanneer er binnen de schoolorganisatie knelpunten aan het licht komen, kun je met dit model inzichtelijk maken bij welke thema’s (tandwielen) de stagnatie optreedt. Vervolgens kun je dit prioriteren: welke verandering is het meest urgent om in gang te zetten?

Lees verder
Artikelen

3 tips om fragmentering in je team te voorkomen

Met deze 3 tips help jij fragmentering binnen je schoolteam te voorkomen. 1. Ontwikkel een heldere, gedragen onderwijsvisie als kompas Een duidelijke visie geeft richting, inspireert en helpt in het maken van de juiste keuzes en prioriteren. Wanneer nieuwe ideeën of trends zich aandienen, kan het team toetsen of het

Lees verder
Artikelen

Krachtig leiderschap – een systemische benadering

In tijden van uitdagingen in het onderwijs blijkt steeds opnieuw dat verbindend leiderschap het verschil kan maken. Niet door te focussen op het vullen van gaten, maar door een systemische benadering. Door als team terug te keren naar de kern: het geloof in de gezamenlijke kracht én door een sterke

Lees verder
Downloads

Inclusief Onderwijs Praatplaat

In deze praatplaat over inclusief onderwijs nemen we je mee in de pijlers die hier volgens ZIEN in de Klas bijhoren. Deze praatplaat kun je gebruiken om het gesprek over inclusief onderwijs op jouw school te openen. Wat vind jij? Wat vinden jouw collega’s? Ga het gesprek met elkaar aan.

Lees verder