Dyscalculie

Zorgen over de rekenontwikkeling?

Goed rekenonderwijs zou voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Om dit te realiseren focussen we ons vanuit ZIEN in de Klas op effectieve hulp, duidelijke rekendoelen en indien nodig het maken van een gedegen beslissing over of er dyscalculie onderzoek nodig is. Maak je je zorgen over de rekenontwikkeling van een leerling? Dan helpen wij je graag. Bij ons kun je terecht met al je vragen over dyscalculie. We hebben een team met ervaren orthopedagogen en psychologen die voor je klaarstaan.

Rekenproblemen en dyscalculie

Het onderzoek naar dyscalculie

Dyscalculie is een specifieke leeruitdaging die invloed heeft op het vermogen om getallen en rekenkundige concepten te begrijpen en te gebruiken. Het is belangrijk om te weten dat dyscalculie niets te maken heeft met intelligentie; mensen met dyscalculie kunnen net zo slim zijn als hun leeftijdsgenoten. Het betekent gewoon dat hun hersenen informatie over getallen op een andere manier verwerken. Bij dyscalculie blijft er ondanks extra ondersteuning bij het rekenen een achterstand ten opzichte van leeftijdsgenoten bestaan. Naar schatting heeft in Nederland zo’n 2 tot 3% van de leerlingen dyscalculie. Als een leerling met een rekenachterstand ondanks extra ondersteuning niet vooruit gaat, kan er sprake zijn van dyscalculie. Verder onderzoek is dan nodig om dit vast te stellen.

Mogelijke kenmerken van dyscalculie bij een leerling:

  • Moeite met het ophalen van rekenfeiten uit het geheugen bijvoorbeeld bij het leren van de tafels of bij eenvoudige sommen (moeite met automatiseren);
  • Moeite met het correct uitvoeren van stappenplannen in een rekenprocedure;
  • Moeite met het correct plaatsen van de getallen op de getallenlijn;
  • Door elkaar halen van cijfers in grote getallen;
  • Moeite met inschatten van tijd en klokkijken;
  • Tekort aan inzicht in het getallensysteem.

Om je te helpen bij het maken van een inschatting rondom dyscalculie, hebben wij een beslisboom gemaakt. Denk je dat er sprake kan zijn van dyscalculie? Neem dan contact met ons op. Je kunt een leerling ook direct aanmelden via ons ZIEN portaal. Lees hier meer over in de volgende stap.

Om een leerling aan te melden voor dyscalculie onderzoek hebben wij een aantal gegevens nodig. Aanmelding gebeurt via het ZIEN Portaal, waarbij zowel ouders als school het intakeformulier invullen. De school is daarnaast verantwoordelijk voor het uploaden van de cijferlijst, de LOVS gegevens van de basisschool en de begeleidingsplannen. Wanneer we een compleet dossier ontvangen, wordt deze inhoudelijk gescreend om te bepalen of een leerling in aanmerking komt voor onderzoek. Daarbij houden we ons aan de volgende voorwaarden:

  • De leerling zit in leerjaar 1,2 of 3 van het Voortgezet Onderwijs.
  • In de LOVS-gegevens van het basisonderwijs komen achterstanden in het rekenen naar voren.
  • Er is een discrepantie zichtbaar in de resultaten van rekenen en wiskunde ten opzichte van de overige vakken (of uit eerder onderzoek is gebleken dat de achterstanden niet vanuit de cognitieve mogelijkheden verklaard kunnen worden)

De screener (tevens hoofdbehandelaar) koppelt na het screenen een orthopedagoog aan het dossier in het ZIEN Portaal. Deze orthopedagoog plant samen met school en ouders het onderzoek in.

Het dyscalculieonderzoek neemt meestal 2 dagdelen in beslag. Het onderzoek vindt bij voorkeur op de eigen school van de leerling plaats. De gegevens van het onderzoek worden door de orthopedagoog en de hoofdbehandelaar samen geanalyseerd. Hieruit blijkt of er sprake is van dyscalculie. De orthopedagoog schrijft een verslag met gerichte adviezen, deze worden besproken in een eindgesprek met ouders. Wanneer ouders daarvoor akkoord geven, sluit school bij dit gesprek aan.

Een dyscalculieonderzoek wordt helaas niet vergoed vanuit de gemeente. Dat betekent dat school of ouders het onderzoek en/of de behandeling bekostigen.

Meer informatie en aanmelden

Wil je meer informatie over rekenproblemen en dyscalculie? Dan kun je contact met ons opnemen via info@zienindeklas.nl of via 030-2437682. Je kunt een leerling ook direct aanmelden via ons ZIEN portaal.