Basisonderwijs
Leergang de Intern Begeleider als Kwaliteitscoördinator
Leer hoe jij de rol van kwaliteitscoördinator het beste vormgeeft in jouw praktijk.
- Leer alles over de meest recente wetenschappelijke inzichten.
- Ontdek hoe je deze kennis kunt vertalen naar de drie werkgebieden: 'Focus op leren en ontwikkeling', 'Data monitoring en reflectie' en 'Ondersteuning en zorg'.
- Sluit af met vele praktische inzichten en ontvang de inspirerende materialen zoals de Wijzer in Leren en de Kansenklets.
Onze leergang is ontwikkeld in nauwe samenwerking met LeF Onderwijskwaliteit en de LBBO, en is gebaseerd op ‘De beroepsstandaard voor de intern begeleider als kwaliteitscoördinator’.
Tijdens de leergang onderzoek je de effectief bewezen bouwstenen voor het versterken van onderwijskwaliteit, omdat goed onderwijs geen toeval is.
Je leert relevante wetenschappelijke theorieën en kennis te integreren in het denken en handelen binnen de drie werkgebieden:
- Focus op leren en ontwikkeling
- Data, monitoring en reflectie
- Ondersteuning en zorg
Deze leergang voorziet intern begeleiders niet alleen van kennis, maar ook van praktische tools om de rol van kwaliteitscoördinator effectief te vervullen. We stellen kritische vragen, zoals: doen we de goede dingen en doen we de goede dingen goed? Daarnaast verkennen we de specifieke uitdagingen en kansen van de rol van kwaliteitscoördinator. Dit alles met als doel om effectief bij te dragen aan de verbetering van het onderwijs, zodat alle leerlingen optimaal tot leren kunnen komen.
Over de leergang de intern begeleider als kwaliteitscoordinator
- Ontwikkeld in samenwerking met LeF Onderwijskwaliteit
- LBBO gecertificeerd
- Beoordeeld met een 9,5!
- Je volgt hem individueel of samen met je bestuur (incompany)
Programma per dag
Het eerste dagdeel zijn de schoolleiders welkom om aan te sluiten.
- Urgentiebesef, wat is de staat van het onderwijs?
- Focus op het overkoepelende gedachtegoed (De beroepsstandaard voor de intern begeleider als kwaliteitscoördinator) en de vertaling naar de drie domeinen/rollen gericht op de maatschappelijke opdracht ‘Goed onderwijs mag geen toeval zijn’.
- IB als KC: de focus verschuift van een curatieve naar een preventieve inzet.
- Het domein ‘Focus op leren en ontwikkeling.’
- Theoretische kennis op het gebied van de cognitieve leerpsychologie, juiste mindset en hoge verwachtingen.
- Stimuleren en coördineren van kenniscirculatie op verschillende niveaus en lagen binnen de school.
- Het domein ‘Onderzoek, data en reflectie’.
- De schoolleider en de intern begeleider als kwaliteitscoördinator hebben de focus op het versterken van de onderwijskwaliteit en de continue (door-) ontwikkeling van de onderwijskwaliteitscyclus.
- Doen we de goede dingen en de goede dingen goed genoeg?
- Het domein ‘Zorg en ondersteuning’.
- Werken vanuit een helikopterview als het gaat over de inrichting en uitvoering van de basisondersteuning, alsook de extra ondersteuning in de school en daarmee de verantwoordelijkheid voor verbinding, verankering en verduurzaming van het ondersteuningsproces, gekoppeld aan werkagenda ‘Route naar inclusief onderwijs 2035’.
- Focus op ‘van curatief naar preventief’ en het belang van de leraar als voortdurende casushouder.
- Herhaling, verdieping van alle domeinen.
- Integratie van de drie werkdomeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator en reflectie op persoonlijke ontwikkeling.
- Dynamiek en groepsprocessen in de schoolcultuur herkennen, begrijpen en kunnen anticiperen op positief, dan wel tegenwerkend gedrag van teamleden.
- Middag samen afsluiting met presentatie domeinen aan directie.
Wat deelnemers zeggen
Data & info
De eerstvolgende leergang de ib’er als kc’er gaat van start in januari 2025.
- Locatie: Kantoor Maarssen
- Kosten 2250,-
- 9-15 - 15.30
- Certificaat t.b.v. herregistratie LBBO
- Kleine groepen
Zet deze dagen alvast in je agenda!
- 22 januari 2025
- 12 februari 2025
- 12 maart 2025
- 2 april 2025
Een andere mogelijkheid is om te starten in april 2025.
- Locatie: Kantoor Maarssen
- Kosten 2250,-
- 9-15 - 15.30
- Certificaat t.b.v. herregistratie LBBO
- Kleine groepen
Zet deze dagen alvast in je agenda!
- 16 april 2025
- 14 mei 2025
- 4 juni 2025
- 25 juni 2025
Trainers van de leergang
Download de brochures
Vervolgaanbod leergang ib'er als kc'er
Train de Trainer
Tijdens de 2-daagse Train de Trainer leer je hoe je nog meer impact kunt hebben door krachtige bijeenkomsten rondom de thema’s van de leergang te organiseren op jouw school of binnen jouw stichting.
Tandemdagen
Gericht werken aan onderwijskwaliteit vraagt om een effectieve samenwerking van de tandem; de kwaliteitscoördinator en de schoolleider(s). Tijdens deze 2-daagse tandemdagen richten wij ons op het verstevigen van de tandem. Een voorwaarde voor effectieve samenwerking is helderheid over rolzuiverheid en mandaat. Hoe transparant is dit in jullie organisatie? Daarnaast zoomen wij in op uitdagende processen binnen het team: weerstand en onderstroom. Wat versterkt of belemmert je in jouw organisatie ontwikkeling en hoe hou je, in de waan van de dag, samen de focus op onderwijskwaliteit?
Meer informatie?
Je kunt altijd mailen naar
info@zienindeklas.nl
Of bel ons op werkdagen op
030- 243 768 2