Basisonderwijs

Leergang de Intern Begeleider als Kwaliteitscoördinator

Leer hoe jij de rol van kwaliteitscoördinator het beste vormgeeft in jouw praktijk.​

leergang intern begeleider als kwaliteitscoordinator

Onze leergang is ontwikkeld in nauwe samenwerking met LeF Onderwijskwaliteit en de LBBO, en is gebaseerd op ‘De beroepsstandaard voor de intern begeleider als kwaliteitscoördinator’.

Tijdens de leergang onderzoek je de effectief bewezen bouwstenen voor het versterken van onderwijskwaliteit, omdat goed onderwijs geen toeval is. 

Je leert relevante wetenschappelijke theorieën en kennis te integreren in het denken en handelen binnen de drie werkgebieden: 

  • Focus op leren en ontwikkeling
  • Data, monitoring en reflectie
  • Ondersteuning en zorg

Deze leergang voorziet intern begeleiders niet alleen van kennis, maar ook van praktische tools om de rol van kwaliteitscoördinator effectief te vervullen. We stellen kritische vragen, zoals: doen we de goede dingen en doen we de goede dingen goed? Daarnaast verkennen we de specifieke uitdagingen en kansen van de rol van kwaliteitscoördinator. Dit alles met als doel om effectief bij te dragen aan de verbetering van het onderwijs, zodat alle leerlingen optimaal tot leren kunnen komen.

Over de leergang de intern begeleider als kwaliteitscoordinator

Programma per dag

Het eerste dagdeel zijn de schoolleiders welkom om aan te sluiten.

  • Urgentiebesef, wat is de staat van het onderwijs?
  • Focus op het overkoepelende gedachtegoed (De beroepsstandaard voor de intern begeleider als kwaliteitscoördinator) en de vertaling naar de drie domeinen/rollen gericht op de maatschappelijke opdracht ‘Goed onderwijs mag geen toeval zijn’.
  • IB als KC: de focus verschuift van een curatieve naar een preventieve inzet.
  • Het domein ‘Focus op leren en ontwikkeling.’
  • Theoretische kennis op het gebied van de cognitieve leerpsychologie, juiste mindset en hoge verwachtingen.
  • Stimuleren en coördineren van kenniscirculatie op verschillende niveaus en lagen binnen de school.
  • Het domein ‘Onderzoek, data en reflectie’.
  • De schoolleider en de intern begeleider als kwaliteitscoördinator hebben de focus op het versterken van de onderwijskwaliteit en de continue (door-) ontwikkeling van de onderwijskwaliteitscyclus.
  • Doen we de goede dingen en de goede dingen goed genoeg?
  • Het domein ‘Zorg en ondersteuning’.
  • Werken vanuit een helikopterview als het gaat over de inrichting en uitvoering van de basisondersteuning, alsook de extra ondersteuning in de school en daarmee de verantwoordelijkheid voor verbinding, verankering en verduurzaming van het ondersteuningsproces, gekoppeld aan werkagenda ‘Route naar inclusief onderwijs 2035’.
  • Focus op ‘van curatief naar preventief’ en het belang van de leraar als voortdurende casushouder.
  • Herhaling, verdieping van alle domeinen.
  • Integratie van de drie werkdomeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator en reflectie op persoonlijke ontwikkeling.
  • Dynamiek en groepsprocessen in de schoolcultuur herkennen, begrijpen en kunnen anticiperen op positief, dan wel tegenwerkend gedrag van teamleden.
  • Middag samen afsluiting met presentatie domeinen aan directie.

Wat deelnemers zeggen

Inspirerende en waardevolle aanvulling op de kennis die de ib'er / kc'er nodig heeft om goed onderwijs teweeg te brengen.
Inzicht in leren. Verwondering. Mooie tools om in te zetten.
Wat een geweldige gelegenheid om je kennis als kwaliteitscoördinator te verdiepen en uit te breiden! Dit is een aanrader voor iedereen, want onthoud: goed onderwijs is geen toeval!
Wat een fijne opleiding om mijn kennis verder uit te breiden en nog steviger vanuit visie dit verder de scholen in te verspreiden.
Door deze opleiding voel ik me sterker in mijn 'interim intern begeleider' schoenen staan.
De vier lesdagen hebben mij veel gebracht dankzij de goede opbouw, de vele kennis van cursusleiders, de helpende materialen en veel praktische handvatten!
Deze opleiding heeft mij nieuwe waardevolle kennis gebracht. Andere kijk gegeven op het onderwijs, hoe leren werkt en mijn rol daarin!
Volg de opleiding van ib naar kc, dan kan jij ook zeggen: #ikweethoelerenwerkt

Data & info

De eerstvolgende leergang de ib’er als kc’er gaat van start in januari 2025

Zet deze dagen alvast in je agenda!

Een andere mogelijkheid is om te starten in april 2025.  

Zet deze dagen alvast in je agenda!

Trainers van de leergang

Download de brochures

Voor besturen

Voor individuele deelnemers

Vervolgaanbod leergang ib'er als kc'er

Train de Trainer 
Tijdens de 2-daagse Train de Trainer leer je hoe je nog meer impact kunt hebben door krachtige bijeenkomsten rondom de thema’s van de leergang te organiseren op jouw school of binnen jouw stichting.

Tandemdagen 
Gericht werken aan onderwijskwaliteit vraagt om een effectieve samenwerking van de tandem; de kwaliteitscoördinator en de schoolleider(s). Tijdens deze 2-daagse tandemdagen richten wij ons op het verstevigen van de tandem. Een voorwaarde voor effectieve samenwerking is helderheid over rolzuiverheid en mandaat. Hoe transparant is dit in jullie organisatie? Daarnaast zoomen wij in op uitdagende processen binnen het team: weerstand en onderstroom. Wat versterkt of belemmert je in jouw organisatie ontwikkeling en hoe hou je, in de waan van de dag, samen de focus op onderwijskwaliteit?

Meer informatie?

Je kunt altijd mailen naar 
info@zienindeklas.nl

Of bel ons op werkdagen op
030- 243 768 2