Goed leesonderwijs is de basis voor succes in het onderwijs en daarbuiten. Helaas laten de cijfers zien dat steeds meer kinderen moeite hebben met lezen. Dit beperkt hun kansen en mogelijkheden, en daarom is investeren in effectief leesonderwijs cruciaal.
ZIEN in de Klas en het RID Taal Rekenen delen deze urgentie en hebben samen de 4-daagse leergang Leesspecialist ontwikkeld. Deze leergang rust jou toe met de kennis en vaardigheden om effectieve leesondersteuning te bieden en een verschil te maken in het leven van leerlingen.
Wat maakt deze leergang uniek?
Om je een beter beeld te geven van de kwaliteit en diepgang van deze leergang, hebben we de ontwikkelaars drie belangrijke vragen gesteld:
1. Welke expertise en ervaring hebben de ontwikkelaars van deze leergang op het gebied van leesonderwijs en -specialisatie?
Vanuit het RID Taal en Rekenen
Sebastián Aravena
Sinds Sebastian als ontwikkelingspsycholoog afstudeerde aan de UvA houdt hij zich op allerlei manieren bezig met lezen en spellen. Zo heeft hij lange tijd kinderen begeleid met lees- en spellingmoeilijkheden, is hij gepromoveerd op onderzoek binnen dit thema en geeft hij al jaren les op pabo’s, universiteiten en bij Rino en King nascholing. Hij zet zich vooral in om kennis vanuit wetenschappelijk onderzoek te vertalen naar de dagelijkse praktijk in de klas. In dat kader schreef hij samen met Madelon van den Boer het boek: “Effectief lees- en spellingonderwijs: Informatie, inspiratie en ideeën bij praktische vragen”.
Leontine le Blanc
Leontine is werkzaam als Onderwijsexpert bij RID Taal Rekenen. Zij is gespecialiseerd in lees- en spellingonderwijs. Vanuit OnderwijsKr8 geeft zij trainingen en ondersteunt zij schoolteams met consultatie en verschillende duurzame trajecten zoals de inrichting van ondersteuningsniveaus. Leontine heeft ruime ervaring in zowel het regulier als speciaal basisonderwijs, zowel in de rol van leerkracht als van rt’er en leescoördinator. Ze is een bevlogen spreker en adviseert ouders en schoolteams met veel enthousiasme over het versterken van hun leesopvoeding en onderwijs. Naast haar werk als Onderwijsexpert bij RID Taal Rekenen is zij ook eigenaar van Leesadvies. Ze heeft haar eigen praktijk voor remedial teaching en geeft advies over lees- en spellingonderwijs.
Vanuit ZIEN in de Klas
Floor Stolwijk
Floor Stolwijk heeft na jarenlange ervaring als leerkracht, intern begeleider en leescoördinator in het primair onderwijs, nu de rol als onderwijskundig adviseur en interim IB/KC-er bij ZIEN in de Klas. Zij is gespecialiseerd in taal- leesonderwijs en didactisch handelen. Met grote betrokkenheid en enthousiasme helpt zij scholen zich te ontwikkelen door samen te werken aan nog beter onderwijs voor alle kinderen.
Karlijn Scholte Lubberink
Karlijn is binnen ZIEN in de Klas vooral werkzaam in de dyslexietak. Ze houdt zich bezig met het ontwikkelen en doorontwikkelen van de behandelmethode Leren Lukt, en de remediërende methode Leren Lukt in de Klas. Karlijn zet haar creativiteit en passie voor onderwijs het liefst in om zo veel mogelijk kinderen gelukkig te zien, zowel in haar individuele begeleidingen als in haar rol als regiebehandelaar.
2. Welke onderwijskundige principes en wetenschappelijke inzichten liggen ten grondslag aan de opzet en inhoud van de leergang?
In de leergang gaan we uit van de 3 rollen van de leesspecialist in de school. De leesspecialist is, met zijn opgedane vakspecialistische kennis, naast de expert op het gebied van de leesontwikkeling en effectief didactisch handelen, ook de aanjager van innovatie en onderzoek in de eigen schoolcontext. Daarnaast heeft hij ook een coachende rol waarin hij collega’s ondersteunt in het versterken van zijn leesonderwijs aan alle leerlingen.
Daarbij vertrekken we vanuit 4 basisprincipes die voor ons de kern zijn van goed leesonderwijs en daarmee onze leergang. Centraal staat de overtuiging dat alle kinderen kunnen leren lezen. Dat is voor ons een cruciale mindset en hangt direct samen met het weten hoe het leren lezen werkt. Als je goed weet hoe het leesproces verloopt en welke effectieve factoren daarin een rol spelen, kun je sturen op leessucces voor alle kinderen. In de leergang besteden we zeker ook aandacht aan hoe het onderwijs eruit moet zien voor de kinderen bij wie de leesontwikkeling moeizamer verloopt. Vanuit het tijdig signaleren, preventief interveniëren maar ook effectief differentiëren, kan de leesspecialist de kansengelijkheid vergroten. Tot slot gaan wij ervan uit dat motivatie de sleutel tot leessucces is. Daarom besteden we expliciet aandacht aan het vergroten van de leesmotivatie van leerlingen door in te zetten vanuit bewezen effectieve factoren.
We vinden het van groot belang dat de lees-specialisten evidence-informed werken. Dat betekent voor de leergang dat we specialisten leren af te wegen vanuit drie bronnen: de wetenschappelijke inzichten, de eigen professionele ervaring, expertise en het oordeel én de context van de school.
3. Is er bij de ontwikkeling van deze leergang samengewerkt met experts uit het werkveld, zoals ervaren lees-specialisten of onderzoekers?
Door onze verschillende werkzaamheden op en voor de verschillende scholen in Nederland hebben we veel signalen en inzichten vanuit het werkveld mee kunnen nemen. We zien en spreken veel leerlingen, ouders, leerkrachten, IB-er/KC-ers, RT-ers, leerteams en directeuren over hun ervaringen met het leren lezen. We zien waar de scholen mee worstelen, waar de leerkrachten tegenaan lopen maar ook waar de kansen liggen voor het verbeteren en versterken van het onderwijs. Doordat we tevens participeren in toegepast wetenschappelijk onderzoek en we de ontwikkelingen in wetenschap en beleid op de voet volgen, zijn we goed in het vertalen van onderzoeksbevindingen naar de onderwijspraktijk.
4. Wat hopen jullie te bereiken met de leergang Leesspecialist?
We gunnen alle scholen een leesspecialist die vanuit zijn kennis van het vak, en zijn vaardigheden op het gebied van begeleiding en innovatie, effectief bijdraagt aan de kwaliteitsverbetering van het leesonderwijs voor alle kinderen.
Schrijf je nu in en word dé leesspecialist die jouw school nodig heeft!