Artikel

Investeer in de toekomst: word Leesspecialist!

Goed leesonderwijs is de basis voor succes in het onderwijs en daarbuiten. Helaas laten de cijfers zien dat steeds meer kinderen moeite hebben met lezen. Dit beperkt hun kansen en mogelijkheden, en daarom is investeren in effectief leesonderwijs cruciaal.

ZIEN in de Klas en RID Taal Rekenen delen deze urgentie en hebben samen de 4-daagse leergang Leesspecialist ontwikkeld. Deze leergang rust jou toe met de kennis en vaardigheden om effectieve leesondersteuning te bieden en een verschil te maken in het leven van leerlingen.

Wat maakt deze leergang uniek?

Om je een beter beeld te geven van de kwaliteit en diepgang van deze leergang, hebben we de ontwikkelaars drie belangrijke vragen gesteld:

1. Welke expertise en ervaring hebben de ontwikkelaars van deze leergang op het gebied van leesonderwijs en -specialisatie?

Vanuit RID Taal en Rekenen

Sebastián Aravena 
Sebastián is als directeur Inhoud & Ontwikkeling verantwoordelijk voor alle zorg- en onderwijsdiensten van RID Taal Rekenen. Sinds Sebastián als ontwikkelingspsycholoog afstudeerde aan de UvA houdt hij zich op allerlei manieren bezig met lezen en spellen. Zo heeft hij lange tijd kinderen begeleid met lees- en spellingmoeilijkheden, is hij gepromoveerd op onderzoek binnen dit thema en geeft hij al jaren les op pabo’s, universiteiten en bij Rino en King nascholing. Hij zet zich vooral in om kennis vanuit wetenschappelijk onderzoek te vertalen naar de dagelijkse praktijk in de klas. In dat kader schreef hij ook samen met Madelon van den Boer het boek: ‘Effectief lees- en spellingonderwijs: Informatie, inspiratie en ideeën bij praktische vragen’ 

Leontine le Blanc
Leontine is werkzaam als onderwijsexpert bij RID Taal Rekenen en is gespecialiseerd in lees- en spellingonderwijs. Zij geeft trainingen en ondersteunt schoolteams met consultatie en bij verschillende duurzame trajecten zoals de inrichting van ondersteuningsniveaus. Leontine heeft ruime ervaring in het regulier en speciaal basisonderwijs, in de rol van leerkracht, remedial teacher en leescoördinator. Ze is een bevlogen spreker en adviseert ouders en schoolteams met veel enthousiasme over het versterken van hun leesopvoeding en onderwijs. Naast haar werk als onderwijsexpert bij RID Taal Rekenen, is zij ook eigenaar van een eigen advies- en RT-praktijk. 

Vanuit ZIEN in de Klas

Floor Stolwijk
Na jarenlange ervaring als leerkracht, intern begeleider en leescoördinator in het primair onderwijs, is Floor als onderwijskundig adviseur en interim IB/KC-er  werkzaam bij ZIEN in de Klas. Zij is gespecialiseerd in taal- leesonderwijs en didactisch handelen. Met grote betrokkenheid en enthousiasme helpt zij scholen zich te ontwikkelen door samen te werken aan nog beter onderwijs voor alle kinderen.

Karlijn Scholte Lubberink 
Karlijn is binnen ZIEN in de Klas vooral werkzaam in de dyslexiezorg. Ze houdt zich bezig met het ontwikkelen en doorontwikkelen van de dyslexiebehandelmethode en de remediërende methode voor op school. Karlijn zet haar creativiteit en passie voor onderwijs het liefst in om zo veel mogelijk kinderen gelukkig te zien, zowel in haar individuele begeleidingen als in haar rol als regiebehandelaar.

2. Welke onderwijskundige principes en wetenschappelijke inzichten liggen ten grondslag aan de opzet en inhoud van de leergang?

In de leergang gaan we uit van de 3 rollen van de leesspecialist in de school. De leesspecialist is, met zijn opgedane vakspecialistische kennis, naast de expert op het gebied van de leesontwikkeling en effectief didactisch handelen, ook de aanjager van innovatie en onderzoek in de eigen schoolcontext. Daarnaast heeft hij ook een coachende rol waarin hij collega’s ondersteunt in het versterken van zijn leesonderwijs aan alle leerlingen. 

Daarbij vertrekken we vanuit 4 basisprincipes die voor ons de kern zijn van goed leesonderwijs en daarmee onze leergang. Centraal staat de overtuiging dat alle kinderen kunnen leren lezen. Dat is voor ons een cruciale mindset en hangt direct samen met het weten hoe het leren lezen werkt. Als je goed weet hoe het leesproces verloopt en welke effectieve factoren daarin een rol spelen, kun je sturen op leessucces voor alle kinderen. In de leergang besteden we zeker ook aandacht aan hoe het onderwijs eruit moet zien voor de kinderen bij wie de leesontwikkeling moeizamer verloopt. Vanuit het tijdig signaleren, preventief interveniëren maar ook effectief differentiëren, kan de leesspecialist de kansengelijkheid vergroten. Tot slot gaan wij ervan uit dat motivatie de sleutel tot leessucces is. Daarom besteden we expliciet aandacht aan het vergroten van de leesmotivatie van leerlingen door in te zetten vanuit bewezen effectieve factoren.

We vinden het van groot belang dat de lees-specialisten evidence-informed werken. Dat betekent voor de leergang dat we specialisten leren af te wegen vanuit drie bronnen: de wetenschappelijke inzichten, de eigen professionele ervaring, expertise en het oordeel én de context van de school. 

3. Is er bij de ontwikkeling van deze leergang samengewerkt met experts uit het werkveld, zoals ervaren lees-specialisten of onderzoekers?

Door onze verschillende werkzaamheden op en voor de verschillende scholen in Nederland hebben we veel signalen en inzichten vanuit het werkveld mee kunnen nemen. We zien en spreken veel leerlingen, ouders, leerkrachten, IB-er/KC-ers, RT-ers, leerteams en directeuren over hun ervaringen met het leren lezen. We zien waar de scholen mee worstelen, waar de leerkrachten tegenaan lopen maar ook waar de kansen liggen voor het verbeteren en versterken van het onderwijs. Doordat we tevens participeren in toegepast wetenschappelijk onderzoek en we de ontwikkelingen in wetenschap en beleid op de voet volgen, zijn we goed in het vertalen van onderzoeksbevindingen naar de onderwijspraktijk.    

4. Wat hopen jullie te bereiken met de leergang Leesspecialist? 

We gunnen alle scholen een leesspecialist die vanuit zijn kennis van het vak, en zijn vaardigheden op het gebied van begeleiding en innovatie, effectief bijdraagt aan de kwaliteitsverbetering van het leesonderwijs voor alle kinderen.

De eerstvolgende leergang start in maart 2025!   

Schrijf je nu in en word dé leesspecialist die jouw school nodig heeft!

Leesspecialist artikel
Deel dit artikel!
ZIEN in de Klas keurmerk
Artikelen

ZIEN in de Klas keurt boeken voor minder sterke lezers

ZIEN in de Klas heeft in samenwerking met Billy Bones een aantal boeken geselecteerd die speciaal geschikt zijn voor kinderen die lezen lastig vinden. Anne en Karlijn, fervente lezers van de Billy Bones boeken, kijken keer op keer kritisch mee naar de geschiktheid van de boeken voor minder sterke lezers. Waar letten

Lees verder »
Leesspecialist artikel
Artikelen

Investeer in de toekomst: word Leesspecialist!

Wil jij leerlingen écht helpen hun leespotentieel te bereiken? Volg de leergang Leesspecialist! ZIEN in de Klas en RID Taal Rekenen bundelen hun krachten in deze 4-daagse training, die je alle handvatten geeft voor effectieve leesondersteuning.

Lees verder »
positiviteitsdagboek
Downloads

Positiviteitsdagboek: Zelfvertrouwen

Wist je dat je zelf invloed hebt op hoe je je voelt? En dat je je beter voelt en meer zelfvertrouwen krijgt door regelmatig stil te staan bij de kleine positieve dingen? Iedereen heeft een soort ‘positiviteitsspier’ en die kan je zelf trainen. Zo wordt het voor je brein steeds

Lees verder »