- 4-daagse leergang
Leergang kwaliteitscoordinator voor intern begeleiders
Leer hoe jij de rol van kwaliteitscoördinator het beste vormgeeft in jouw praktijk.
Leer alles over de meest recente wetenschappelijke inzichten.
Ontdek hoe je deze kennis kunt vertalen naar de drie werkgebieden: ‘Focus op leren en ontwikkeling’, ‘Data monitoring en reflectie’ en ‘Ondersteuning en zorg’.
Sluit af met een schat aan praktische tools en ontvang inspirerende materialen, zoals de Wijzer in Leren en de KansenKlets.
Volg deze gecertificeerde opleiding tot kwaliteitscoördinator met je bestuur of individueel.
Over de 4-daagse leergang kwaliteitscoordinator
Introductie
Over ZIEN in de Klas
Programma per dag
Introductie
Onze opleiding is ontwikkeld in nauwe samenwerking met LeF Onderwijskwaliteit en de LBBO, en is gebaseerd op ‘De beroepsstandaard voor de intern begeleider als kwaliteitscoördinator’.
Tijdens de opleiding onderzoek je de effectief bewezen bouwstenen voor het versterken van onderwijskwaliteit, omdat goed onderwijs geen toeval is.
Je leert relevante wetenschappelijke theorieën en kennis te integreren in het denken en handelen binnen de drie werkgebieden:
- Focus op leren en ontwikkeling
- Data, monitoring en reflectie
- Ondersteuning en zorg
Deze opleiding voorziet intern begeleiders niet alleen van kennis, maar ook van praktische tools om de rol van kwaliteitscoördinator effectief te vervullen. We stellen kritische vragen, zoals: doen we de goede dingen en doen we de goede dingen goed? Daarnaast verkennen we de specifieke uitdagingen en kansen van de rol van kwaliteitscoördinator. Dit alles met als doel om effectief bij te dragen aan de verbetering van het onderwijs, zodat alle leerlingen optimaal tot leren kunnen komen.
Over ZIEN in de Klas
Alle klassen gelukkig & gelijke kansen voor ieder kind! Dát is de missie waar wij bij ZIEN in de Klas dagelijks gezamenlijk aan werken.
ZIEN in de Klas is een jong, ambitieus onderwijsadviesbureau dat in bijna heel Nederland actief is. Met ruim 100 IB’ers, orthopedagogen en onderwijsadviseurs bieden wij niet alleen interim begeleiding en coaching voor scholen, maar ook de best mogelijke dyslexiebehandelingen voor leerlingen. Tot slot leveren wij praktische producten en inspirerende lesmaterialen om zowel leerkrachten als leerlingen te ondersteunen en inspireren.
Iedere dag inspireren wij zoveel mogelijk schooldirecties, leerkrachten en ouders om met elkaar aan kwalitatief nóg beter onderwijs te werken. Daarin investeren we met hart en ziel. We zijn trots op al onze medewerkers, die elke dag hun bevlogenheid en betrokkenheid laten zien in hun werk; die leerkrachten weer de regie geven en laten stralen.
Werken met plezier en samen groeien staat in alles wat wij doen voorop. Essentieel daarbij is kwaliteit: we willen het beste uit onszelf en onze klanten halen. We doen alles voor het best mogelijke onderwijs.
Programma per dag
Bijeenkomst 1
Het eerste dagdeel zijn de schoolleiders welkom om aan te sluiten.
- Urgentiebesef, wat is de staat van het onderwijs?
- Focus op het overkoepelende gedachtegoed (De beroepsstandaard voor de intern begeleider als kwaliteitscoördinator) en de vertaling naar de drie domeinen/rollen gericht op de maatschappelijke opdracht ‘Goed onderwijs mag geen toeval zijn’.
- IB als KC: de focus verschuift van een curatieve naar een preventieve inzet.
- Het domein ‘Focus op leren en ontwikkeling.’
- Theoretische kennis op het gebied van de cognitieve leerpsychologie, juiste mindset en hoge verwachtingen.
- Stimuleren en coördineren van kenniscirculatie op verschillende niveaus en lagen binnen de school.
Bijeenkomst 2
- Het domein ‘Onderzoek, data en reflectie’.
- De schoolleider en de intern begeleider als kwaliteitscoördinator hebben de focus op het versterken van de onderwijskwaliteit en de continue (door-) ontwikkeling van de onderwijskwaliteitscyclus.
- Doen we de goede dingen en de goede dingen goed genoeg?
Bijeenkomst 3
- Het domein ‘Zorg en ondersteuning’.
- Werken vanuit een helikopterview als het gaat over de inrichting en uitvoering van de basisondersteuning, alsook de extra ondersteuning in de school en daarmee de verantwoordelijkheid voor verbinding, verankering en verduurzaming van het ondersteuningsproces, gekoppeld aan werkagenda ‘Route naar inclusief onderwijs 2035’.
- Focus op ‘van curatief naar preventief’ en het belang van de leraar als voortdurende casushouder.
Bijeenkomst 4
- Herhaling, verdieping van alle domeinen.
- Integratie van de drie werkdomeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator en reflectie op persoonlijke ontwikkeling.
- Dynamiek en groepsprocessen in de schoolcultuur herkennen, begrijpen en kunnen anticiperen op positief, dan wel tegenwerkend gedrag van teamleden.
- Middag samen afsluiting met presentatie domeinen aan directie.
Volgende
individuele
leergang
- Start 22 januari 2025
- 4 dagen
- 22 jan, 12 feb, 12 maart en 2 april
- 9.15 tot 15.30
- Kleine groepen
- Locatie Maarssen
- 2250,-
- Certificaat t.b.v. herregistratie LBBO
Agenda individuele leergang
September
2024-
18 september
-
9 oktober
-
6 november
-
27 november
Vervolg leergang
Train de trainer
Ronde 1 = VOL!
09:15-15:30 uur
Trainers
Ronde 2
09:15-15:30 uur
Ronde 3
09:15-15:30 uur
Tandemdagen KC + directie
Ronde 1
09:15-15:30 uur
Ronde 2
09:15-15:30 uur
De trainers van de leergang
Wat deelnemers zeggen
Met je bestuur of individueel
Het is het meest wenselijk om de opleiding incompany te volgen, dus samen met je bestuur of stichting. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan bieden we ook een individuele opleidingsmogelijkheid aan.
Meer informatie?
Wil je meer informatie over deze leergang? Dan kun je contact met ons opnemen via info@zienindeklas.nl of via 030-2437682.