Blog

Mijn werkgeluk gevonden

Op een ochtend in januari 2019 sta ik voor mijn klas. Ik zie alle prachtige kinderen hard werken, maar ik ben niet blij. Ik voel het niet meer, ik wil dit niet meer en schrik van mijn eigen gedachten. Hoe kan ik nou niet meer enorm genieten van het lesgeven, het werken met kinderen, het samen groeien en samen stappen zetten naar zelfstandigheid en geluk? Deze gedachten komen zeker niet voor het eerst en ik voel dat het tijd is om er iets mee te gaan doen. Zodra het pauze is, storm ik de trap af naar mijn directeur. Ik plof neer en met een brok in mijn keel zeg ik: ´Ik stop ermee!´. Mijn directeur is totaal niet verbaasd, sterker nog, hij vroeg zich waarschijnlijk af wanneer ik met dit bericht zou komen.

Tien jaar lang heb ik met veel plezier, voldoening en een goed gevoel voor de klas gestaan. Maar langzamerhand in loop der jaren bekroop mij het gevoel: ‘Is dit het nou?’. Al snel ben ik naast leerkracht als intern begeleider aan de slag gegaan. Maar na een aantal jaar dit werk te hebben gedaan, sloeg wederom die twijfel toe. ‘Waarom kan ik nou niet gewoon gelukkig en blij zijn met mijn werk? Wat is er toch met me aan de hand?’. Hoeveel cursussen en scholingen ik ook deed, ik voelde het niet meer, ik stond stil. Ik was jaloers op al mijn vriendinnen in het onderwijs, de geboren leerkrachten die zo veel geluk en plezier uitstralen wanneer zij over hun werk spreken. Het roer moest om!

Verbinding met onderwijs en collega’s
Na een korte zoektocht kwam ik al snel uit bij ZIEN in de Klas. Een onderwijsadviesbureau met als streven: ‘Alle klassen gelukkig zien!’. Na het bestuderen van de website, een kennismakingsgesprek en contact met een aantal werknemers was ik zo enthousiast. Dit past bij mij! Ik ben op zoek naar uitdaging, afwisseling, persoonlijke groei en mijn drijfveer is kinderen gelukkig zien en hier een steentje aan bij mogen dragen! Want geloof me als ik zeg dat al die lieve kinderen echt niet de reden zijn geweest dat ik op zoek ging naar iets anders. Juist de verbinding met kinderen, leerkrachten, collega´s en ouders vind ik een mooi aspect van onderwijs! 

In november ben ik met open armen ontvangen. Collega’s wisten van mijn komst en ik werd regelmatig even gebeld of gemaild over mijn werkzaamheden. ´Gaat alles goed met je? Hoe ben je gestart? Zullen we binnenkort eens samen afspreken om elkaar beter te leren kennen?´ Vragen vanuit oprechte betrokkenheid en nieuwsgierigheid. Dit voelde als een warm bad en al snel had ik mijn plek bij ZIEN in de Klas gevonden. Wat ben ik onder de indruk van de expertise van deze club mensen. Ik mag samenwerken met orthopedagogen, schoolbegeleiders, psychologen en enorm gedreven individuen. Wauw, onder de indruk en wellicht een klein beetje geïntimideerd! Deze mensen gaan voor gelukkige scholen, klassen en kinderen en doen alles om dit te bereiken. Het werkgeluk en de passie straalt van ze af, wat aanstekelijk werkt, kan ik je vertellen.

Uitdagend en afwisselend
Binnen mijn werkzaamheden bij ZIEN in de klas kan ik in mijn kracht staan en doen waar ik goed in ben. Daarnaast heb ik alle ruimte om aan te geven waarin ik me wil ontwikkelen en krijg ik deze kansen ook. Ik ben verantwoordelijk voor mijn persoonlijke ontwikkeling, maar er wordt met me meegedacht en er worden deuren geopend. Hoewel mijn collega’s en ik door heel Nederland werken, voel ik de verbondenheid en het samen-gevoel heel sterk. De verbinding die in het onderwijs zo cruciaal is, is bij ZIEN in de Klas net zo belangrijk. 

Ik heb eindelijk de uitdaging, de afwisseling en de rol die bij mij past gevonden en ben daarbij de samenwerking met het kind en scholen niet verloren. Ik kan nog steeds mijn passie voor het kind in mijn werk kwijt en tegelijkertijd werk ik nu zo veel meer aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Met een grote glimlach kan ik zeggen dat ik nu enorm veel werkgeluk ervaar!

door Romy Oosterbaan

Onderwijsadviseur

Romy Oosterbaan
Deel deze blog!
Downloads

Leesobservatie

Door deze checklist in te zetten tijdens een leesobservatie met een leerling, maak je heel gemakkelijk een kwalitatieve analyse van het leesgedrag. Naast de kwantitatieve analyse, mag deze kwalitatieve analyse natuurlijk niet ontbreken wanneer je leesdoelen opstelt.

Lees verder
Blogs

Leesmotivatie: het belang van autonomie

“Uit deze boekjes moet ik kiezen.” Samen staan we voor een boekenkast in de schoolbieb. Sara gaat zoekend met haar vingers langs de boeken in de kast. Het zijn kleine boekjes. Dunne boekjes. Boeken met titels als: “Fien wil een fee”, “Op reis naar de maan” en “Hoera, ik leer lezen!”. 

Lees verder
Workshops
Diensten

Nieuwe ronde 4-daagse Leergang de ib’er als kc’er

Nu de ronde van april al helemaal vol zit, gaan wij door met een nieuwe ronde. Deze ronde gaat in september 2024 van start.

Doe jij mee met de 4-daagse leergang waarin je leert hoe je de rol van kwaliteitscoördinator zo sterk mogelijk neerzet in jouw onderwijspraktijk?

Lees verder