Wijzer in Leren

Leer slimmer leren

Voor leerlingen van groep 5 tot en met de brugklas

Breinleren is hot! Met een goede reden! De wetenschappelijke kennis die er is over hoe wij als mens zo efficiënt mogelijk leren, moeten we zo optimaal mogelijk benutten. Zeker omdat het voor ons als onderwijsprofessionals onze eerste verantwoordelijkheid is om kinderen tot leren te laten komen. Ben jij nieuwsgierig naar hoe leren nu precies werkt? Hoe je het brein van je leerlingen zo optimaal mogelijk kunt benutten? En welke invloed jij en je leerlingen zelf hebben op het (nog) handiger en efficiënter leren? Dan is de nieuwe Wijzer in Leren iets voor jou!

blokje_blauw
Theoretisch
onderbouwde handleiding
blokje_roze

11 praktische lessen met animaties

blokje_groen

Stimuleert het 'leren leren'

blokje_geel

Boordevol
werkbladen & downloads

Wat is de Wijzer in Leren?

De Wijzer in Leren is een praktische lessenserie waarmee je op een inspirerende en eenvoudige manier, leerlingen kunt laten ervaren hoe leren écht werkt en welke invloed zij hier zelf op hebben. 

Met de kennisoverzichten

vergroot je eerst je eigen kennis

Iedere les start met een kennisoverzicht voor de leerkracht. Hierin wordt essentiële theorie vanuit wetenschappelijk onderzoek en evidence informed lesgeven begrijpelijk uitgelegd. Het verbindt de theorie aan herkenbare situaties én maakt een koppeling naar dat wat je in de dagelijkse klassenpraktijk kunt doen voor meer leerresultaat.

prikkels
Met de elf praktische lessen

ga je met je groep actief 'leren leren'

Leerlingen krijgen inzicht in hun eigen leerproces en leren hoe ze hun leercapaciteiten verder kunnen ontwikkelen. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere neuroplasticiteit, cognitieve belasting, actief ophalen en dubbele coderingDe lessen duren ongeveer 45 à 60 minuten per les. 

De metafoor van de Legofabriek

maakt het proces van leren inzichtelijk

Tijdens de lessen wordt het brein voorgesteld als een Legofabriek. Dit biedt leerlingen niet alleen een aansprekend, maar ook een gemakkelijk te begrijpen verhaal. Hoe die Legofabriek dan precies werkt? Dat leer je van de animaties bij iedere les.

Legofabriek
Met de downloads, werkbladen en materialen

kun je zonder veel voorbereiding van start

De Wijzer in Leren is een compleet pakket. Bij elke les is er een QR-code beschikbaar waarmee je direct toegang krijgt tot alle lesmaterialen. 

“Ik vond de lessen heel waardevol. Ik zag echt dat de kinderen het begrepen. Ze stelden goede vragen en konden de stappen in de Legofabriek heel snel al zelf verwoorden.”
Annette Langedijk- leerkracht groep 5/6
“Ik heb de lessen als zeer waardevol ervaren, omdat je de kinderen echt bewust kunt maken van hoe hun leren werkt. Dat wanneer er een k’nexblokje dwars zit in de ochtend (omdat je misschien met ruzie naar school bent gekomen) er geen legoblokjes meer door de opening kunnen (sorteermachine) en je dus niet in staat bent om informatie te verzamelen (in je werkplaats) en op kunt slaan (bij je legoverzameling). Dat helpt je dan niet bij het leren”
Rian Schoenmaker- Leerkracht groep 7/8
Het beste resultaat in combinatie met

een teamscholing over leren!

Om de methode zo effectief mogelijk in te zetten bij jullie op school kies je voor de teamscholing over leren. Hiermee creëer je een gemeenschappelijke taal en begrip, een consistente toepassing, een effectieve implementatie en meer!  

Je koopt de Wijzer in Leren voor €49,95 in onze webwinkel

Deel dit bericht!
Diensten

Bouwen aan de veerkracht van je leerlingen!

Ben jij geïnteresseerd in het versterken van de veerkracht bij leerlingen? Wij nodigen je graag uit voor onze gratis online masterclass. Je leert hoe je een veerkrachtige en positieve leeromgeving creëert en hoe je leerlingen beter leert omgaan met uitdagingen in het onderwijs en daarbuiten!

Lees verder »
Workshops
Diensten

Nieuwe ronde 4-daagse Leergang de ib’er als kc’er

Nu de ronde van februari al helemaal vol zit, gaan wij door met een nieuwe ronde. Deze ronde gaat in april 2024 van start.

Doe jij mee met de 4-daagse leergang waarin je leert hoe je de rol van kwaliteitscoördinator zo sterk mogelijk neerzet in jouw onderwijspraktijk?

Lees verder »
Blogs

Hoogbegaafdheid: De kracht van gesprekken boven diagnostiek

In ons werk als orthopedagoog krijgen wij vaak de vraag of wij diagnostiek willen doen naar hoogbegaafdheid: de ‘potentieel-HBtjes’. Vaak willen leerkrachten dit weten, zodat zij beter weten wat een kind nodig heeft om in de klas tot leren te komen. Of omdat er gedacht wordt dat een plusklas of zelfs voltijd- HB onderwijs misschien wel goed zou aansluiten bij wat dit kind nodig heeft. En daar hebben we diagnostiek voor nodig. Toch?!

Lees verder »
Producten

Doelenwijzer

Op zoek naar een handig hulpmiddel die helpt om de juiste doelen te stellen voor in je handelingsplan? Doelen waarop jij je verdere begeleiding goed op kan afstemmen? Dan is de Doelenwijzer iets voor jou!

Lees verder »