Het viel me pas op de derde dag op. Bart kwam de klas binnen, ging meteen op zijn plek zitten en dook in zijn boek, veel rustiger dan normaal. Onlangs hadden we schoolbreed besloten om elke ochtend, allemaal, het eerste half uur te lezen. Alle kinderen en alle leerkrachten zouden de eerste 30 minuten van de dag besteden aan vrij lezen of voorlezen. Veel kinderen vonden dit leesmoment heerlijk. Wat een ontspannen start van de dag! Maar Bart leek minder enthousiast. Hij liep steeds heen en weer naar de schoolbibliotheek en was tijdens het lezen meer bezig met zijn laatje en tafelgroepje dan met het boek. Tot deze week. Er was iets veranderd…
Bart had het beslissende boek gevonden. De leesconsulent van “de Bibliotheek op School” had Bart aangetroffen in de bibliotheek en was in gesprek gegaan. Wat zocht leerling Bart? Waar hield hij van? Welke boeken had hij gelezen en waar had hij van genoten? Van welke boeken niet? Wat waren zijn hobby’s en interesses? Omdat Bart nog niet veel succeservaringen met boeken had, was het geen gemakkelijke exercitie geweest. Maar uiteindelijk vond de consulent een boek dat misschien wel bij Bart paste: over een dier, met veel informatie en leuke weetjes. Het boek bevat ook andere soorten tekst, zoals gedichten en interviews. En er stonden veel kleurrijke en mooie illustraties in. Bovendien was de taal van de schrijver volgens Bart ‘niet moeilijk maar wel pakkend’.
En toen gebeurde het. Bart werd gegrepen door het boek. Als hij niet in dat boek aan het lezen was, stond hij bij mij om te vertellen over wat hij zojuist had gelezen. Toen hij het boek uit had, wilde hij ook aan de klas vertellen wat hij had gelezen en waarom het zo’n geweldig boek was. Dit deed hij vervolgens met zulk enthousiasme dat er meteen een wachtrij voor dit boek ontstond. Het idee verspreidde zich snel. Andere kinderen wilden ook hun favoriete boeken delen. Zo ontstond het Gouden Plankje in onze klas, met ‘Stem op de Okapi’ als eerste boek erop. Ik ben al lang weg bij die school, maar ‘Stem op de Okapi’ en de leeservaring van bart zal ik nooit vergeten.
Wat ik toen heb ervaren, kan ik nu goed onderbouwen vanuit wat ik weet over leesmotivatie. Er is veel bekend over hoe bij te dragen aan het vergroten van de leesmotivatie. Deze kennis vormt de basis van de Wijzer in Leesmotivatie, die ik mede heb ontwikkeld om scholen te ondersteunen bij het versterken van hun leesonderwijs. De Wijzer in Leesmotivatie bevat 57 activiteitenkaarten die op verschillende niveaus (team, groep, leerling en ouders) ingezet kunnen worden om te werken aan het vergroten van leesmotivatie. Het Gouden Plankje vind je ook hierin terug!
*Om privacyredenen hebben we de naam van de leerling veranderd in Bart.
Vergroot de leesmotivatie van jouw groep!
Floor Stolwijk
Onderwijsadviseur l Interim IB