De intern begeleider
als kwaliteitscoördinator
Leer alles over hoe je deze rol zo stevig mogelijk neerzet in jouw onderwijspraktijk
- Verrijk jezelf met de meest actuele wetenschappelijke inzichten.
- Ontdek hoe je deze kennis integreert in jouw aanpak binnen de cruciale domeinen: 'Focus op leren en ontwikkeling', 'Data monitoring en reflectie' en 'Ondersteuning en zorg'.
- Vergroot je professionele toolkit met praktische handvatten die je direct kunt toepassen in jouw praktijk.
- Volg hem incompany of individueel.
Over de leergang
Introductie
Over ZIEN in de Klas
Programma per dag
Introductie
Onze leergang is tot stand gekomen en ontwikkeld in nauwe samenwerking met LeF Onderwijskwaliteit en de LBBO, waarbij de inhoud is gebaseerd op ‘De beroepsstandaard voor de intern begeleider als kwaliteitscoördinator’.
In de leergang bestudeer je bouwstenen die bewezen effectief zijn om de onderwijskwaliteit te versterken, omdat goed onderwijs geen toeval is. Je leert relevante wetenschappelijke theorie en kennis te integreren in het denken en werken binnen de drie domeinen:
- Focus op leren en ontwikkeling
- Data, monitoring en reflectie
- Ondersteuning en zorg
Deze leergang biedt jou als intern begeleider niet alleen kennis, maar ook praktische handvatten om de rol van kwaliteitscoördinator optimaal te vervullen. We stellen onszelf vragen, zoals: doen we de goede dingen en doen we de goede dingen goed? Daarnaast verkennen we de specifieke uitdagingen en mogelijkheden van de rol van kwaliteitscoördinator. Dit alles om effectief bij te dragen aan de verbetering van het onderwijs, met als doel alle leerlingen optimaal tot leren te laten komen.
Over ZIEN in de Klas
Alle klassen gelukkig zien & gelijke kansen voor elk kind! Dát is de missie waar wij bij ZIEN in de Klas dagelijks gezamenlijk aan werken. Op deze website kun je meer lezen over wie we zijn, hoe we werken en waar onze dagelijkse werkzaamheden uit bestaan. In alles wat we doen, beseffen we dat kwalitatief goed onderwijs essentieel is in het realiseren van gelijke onderwijskansen.
Programma per dag
Bijeenkomst 1
Het eerste dagdeel zijn de schoolleiders welkom om aan te sluiten.
- Urgentiebesef, wat is de staat van het onderwijs?
- Focus op het overkoepelende gedachtegoed (De beroepsstandaard voor de intern begeleider als kwaliteitscoördinator) en de vertaling naar de drie domeinen/rollen gericht op de maatschappelijke opdracht ‘Goed onderwijs mag geen toeval zijn’.
- IB als KC: de focus verschuift van een curatieve naar een preventieve inzet.
- Het domein ‘Focus op leren en ontwikkeling.’
- Theoretische kennis op het gebied van de cognitieve leerpsychologie, juiste mindset en hoge verwachtingen.
- Stimuleren en coördineren van kenniscirculatie op verschillende niveaus en lagen binnen de school.
Bijeenkomst 2
- Het domein ‘Onderzoek, data en reflectie’.
- De schoolleider en de intern begeleider als kwaliteitscoördinator hebben de focus op het versterken van de onderwijskwaliteit en de continue (door-) ontwikkeling van de onderwijskwaliteitscyclus.
- Doen we de goede dingen en de goede dingen goed genoeg?
Bijeenkomst 3
- Het domein ‘Zorg en ondersteuning’.
- Werken vanuit een helikopterview als het gaat over de inrichting en uitvoering van de basisondersteuning, alsook de extra ondersteuning in de school en daarmee de verantwoordelijkheid voor verbinding, verankering en verduurzaming van het ondersteuningsproces, gekoppeld aan werkagenda ‘Route naar inclusief onderwijs 2035’.
- Focus op ‘van curatief naar preventief’ en het belang van de leraar als voortdurende casushouder.
Bijeenkomst 4
- Herhaling, verdieping van alle domeinen.
- Integratie van de drie werkdomeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator en reflectie op persoonlijke ontwikkeling.
- Dynamiek en groepsprocessen in de schoolcultuur herkennen, begrijpen en kunnen anticiperen op positief, dan wel tegenwerkend gedrag van teamleden.
- Middag samen afsluiting met presentatie domeinen aan directie.
Volgende
individuele
editie
- Start 22 januari 2025
- 4 dagen
- 22 jan, 12 feb, 12 maart en 2 april
- 9.15 tot 15.30
- Kleine groepen
- Locatie Maarssen
- 2250,-
- Certificaat t.b.v. herregistratie LBBO
Wat deelnemers zeggen
De trainers van de leergang
Incompany of individueel traject
De leergang volg je idealiter incompany (met je bestuur / stichting). Mocht dit niet lukken, dan bieden wij ook de individuele leergang aan.
Agenda individuele leergang
April
2024-
24 april
-
22 mei
-
19 juni
-
3 juli
Meer informatie?
Wil je meer informatie over de leergang? Dan kun je contact met ons opnemen via info@zienindeklas.nl of via 030-2437682.