Laatste nieuws
Blijf up-to-date
Silvia van basisschool ’t Volle leven deelt haar ervaringen met Leren Lukt in de Klas (ON3 methode)
In dit interview deelt een enthousiaste RT-er haar ervaringen met een nieuwe ON3 methode voor leerlingen met lees- en spellingmoeilijkheden.
ZIEN in de Klas keurt boeken voor minder sterke lezers
ZIEN in de Klas heeft in samenwerking met Billy Bones een aantal boeken geselecteerd die speciaal geschikt zijn voor kinderen die lezen lastig vinden. Anne en Karlijn, fervente lezers van de Billy Bones boeken, kijken keer op keer kritisch mee naar de geschiktheid van de boeken voor minder sterke lezers. Waar letten zij zoal op? Ontdek het…
Investeer in de toekomst: word Leesspecialist!
Wil jij leerlingen écht helpen hun leespotentieel te bereiken? Volg de leergang Leesspecialist! ZIEN in de Klas en RID Taal Rekenen bundelen hun krachten in deze 4-daagse training, die je alle handvatten geeft voor effectieve leesondersteuning.
Zelfvertrouwen
Wist je dat je zelf invloed hebt op hoe je je voelt? En dat je je beter voelt en meer zelfvertrouwen krijgt door regelmatig stil te staan bij de kleine positieve dingen? Iedereen heeft een soort ‘positiviteitsspier’ en die kan je zelf trainen. Zo wordt het voor je brein steeds gemakkelijker om je op positieve dingen te richten. Dat geldt zeker ook voor kinderen! Het trainen van deze spier is niet moeilijk, maar vraagt wel wat oefening. In deze download wordt uitgelegd hoe je dat doet, zodat je er vandaag nog mee kan beginnen.
10 jaar ZIEN in de Klas: een feestje waard!
10 jaar bij ZIEN in de Klas. Karlijn Scholte Lubberink groeide van stagiaire tot Orthopedagoog-Generalist. In dit blog meer over haar reis!
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters? Zo signaleer je het op tijd!
In dit artikel nemen we je mee in het op tijd signaleren van een ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters. Wat moet je doen? Wat zijn de tips?
Voordelen van retrieval practice
Retrieval practice, oftewel het actief ophalen van informatie uit je langetermijngeheugen, is een krachtige leerstrategie. Hier zijn 6 voordelen van retrieval practice.
10 manieren om aan retrieval practice te doen
Retrieval practice, oftewel het actief ophalen van informatie uit je langetermijngeheugen, is een krachtige leerstrategie. Hier zijn 10 manieren om dit toe te passen binnen je team.
Dag van de Leerkracht poster
𝑫𝒆𝒛𝒆 𝒊𝒔 𝒍𝒆𝒖𝒌 𝒗𝒐𝒐𝒓 𝒂𝒍𝒍𝒆 𝒅𝒊𝒓𝒆𝒄𝒕𝒆𝒖𝒓𝒆𝒏 𝒆𝒏/𝒐𝒇 𝒊𝒏𝒕𝒆𝒓𝒏 𝒃𝒆𝒈𝒆𝒍𝒆𝒊𝒅𝒆𝒓𝒔 𝒅𝒊𝒆 𝒉𝒆𝒕 𝒕𝒆𝒂𝒎 𝒘𝒊𝒍𝒍𝒆𝒏 𝒗𝒆𝒓𝒂𝒔𝒔𝒆𝒏! 💐 De Dag van de Leerkracht komt er bijna aan! Verras je leerkrachten met een klein gebaar van grote waardering. Download onze gratis poster en hang hem op in de lerarenkamer, de hal, of in de klas.
Laat zien hoe belangrijk hun werk is met deze feestelijke poster!
Wondervraag
Stel, je bent met je klas in gesprek over de sfeer in de klas. Kinderen mopperen op elkaar; praten door
elkaar of er zijn regelmatig conflicten of onderhuidse pesterijen. Dan is het een goed moment om de
wondervraag in te zetten.
Wensenboom
Als je met je groep in gesprek wilt over de groepssfeer, is het maken van
een wensenboom een effectieve en mooie verwerkingsopdracht.
3 tips voor het ophalen van voorkennis bij je collega’s
In dit blog geeft onze collega Marjolein Roozendaal je drie manieren om voorkennis op te halen tijdens jouw werk als KC’er, met behulp van retrieval practice.
Tips voor onderbouwleerkrachten die de jongste kleuters ontvangen
Wat doe je als voorbereiding op de eerste schooldag? En wat op de eerste schooldag? Lees het in deze download.
Aankondigingsbrief overname Ellen Titre Orthopedagogie (ETO) door ZIEN in de Klas
Aankondigingsbrief overname Ellen Titre Orthopedagogie (ETO) door ZIEN in de Klas Met veel enthousiasme willen wij u op de hoogte stellen van een belangrijke ontwikkeling. Per 1 september 2024 is Ellen Titre Orthopedagogie en Psychologie (ETO) overgenomen door ZIEN in de Klas, een onderwijsadvies en jeugdhulporganisatie die zich net als Ellen Titre inzet voor de…
Leesbingo
Vakantie leesbingo is een leuke download om van lezen een avontuur te maken. Waar ga jij lezen? In bad? Onder de tafel? Naast de bank? BINGO!
NIEUW – Leergang Teamkracht voor schoolleiders
Ontdek de kracht van leiderschap met onze leergang Teamkracht! Tijdens deze praktische leergang leer je hoe je een levende missie en visie creëert die je team echt inspireert en motiveert. Je werkt aan een cultuur van samenwerking en vertrouwen en je leert omgaan met uitdagingen in jouw team.
Wat is waar?
Met deze vragenkaartjes leren kinderen hun eigen boek en dat van een klasgenootje beter kennen. Zo stimuleer je het boekengesprek!
Versterk de leesmotivatie van jouw groep!
Wil jij volgend schooljaar aan de slag met het vergroten van de leesmotivatie van jouw leerlingen? In de masterclass ‘𝑽𝒆𝒓𝒔𝒕𝒆𝒓𝒌 𝒅𝒆 𝒍𝒆𝒆𝒔𝒎𝒐𝒕𝒊𝒗𝒂𝒕𝒊𝒆 𝒗𝒂𝒏 𝒋𝒐𝒖𝒘 𝒈𝒓𝒐𝒆𝒑’ nemen we je mee in de 5 meest effectief bewezen principes die leesmotivatie bevorderen. We bespreken wat dit kan betekenen voor jouw onderwijspraktijk. Na deze masterclass heb jij inspiratie en ideeën voor het 𝗲𝘃𝗶𝗱𝗲𝗻𝗰𝗲 𝗶𝗻𝗳𝗼𝗿𝗺𝗲𝗱 𝘄𝗲𝗿𝗸𝗲𝗻 aan het versterken van de leesmotivatie van jouw groep!
📅 16 september 2024
🕐 19.30 – 20.30
👉 Schrijf je in: https://zienindeklas.nl/inschrijven-leesmotivatie-versterken/
Het gouden plankje voor meer leesmotivatie
Het viel me pas op de derde dag op. Bart kwam de klas binnen, ging meteen op zijn plek zitten en dook in zijn boek, veel rustiger dan normaal. Onlangs hadden we schoolbreed besloten om elke ochtend, allemaal, het eerste half uur te lezen. Alle kinderen en alle leerkrachten zouden de eerste 30 minuten van de dag besteden aan vrij lezen of voorlezen. Veel kinderen vonden dit leesmoment heerlijk. Wat een ontspannen start van de dag! Maar Bart leek minder enthousiast. Hij liep steeds heen en weer naar de schoolbibliotheek en was tijdens het lezen meer bezig met zijn laatje en tafelgroepje dan met het boek. Tot deze week. Er was iets veranderd…
Ontdek nu de Wijzer in Leesmotivatie
De Wijzer in Leesmotivatie is een praktisch hulpmiddel, waarmee je op 4 verschillende niveaus (team, groep, leerling en met ouders) de leesmotivatie vergroot. In de Wijzer in Leesmotivatie staan we stil bij de 5 meest effectief bewezen principes die leesmotivatie bevorderen, ook wel motivatiebehoeften genoemd.
Ook als er (nog) geen schoolbrede visie op leesbevordering ligt, kan een leerkracht direct aan de slag. Of je nou als ib’er/kc’er, als leerkracht of als directeur de Wijzer in Leesmotivatie aanschaft, iedereen kan érgens beginnen. Je zult zien dat jouw inzet effect zal hebben en dat jouw enthousiasme zich zal verspreiden als een olievlek.
Leesklimaat
Benieuwd naar het leesklimaat van de leerling? Gebruik dan deze download om daar achter te komen. Je haalt hem gratis van onze site.
Leesobservatie
Door deze checklist in te zetten tijdens een leesobservatie met een leerling, maak je heel gemakkelijk een kwalitatieve analyse van het leesgedrag. Naast de kwantitatieve analyse, mag deze kwalitatieve analyse natuurlijk niet ontbreken wanneer je leesdoelen opstelt.
Leesmotivatie: het belang van autonomie
“Uit deze boekjes moet ik kiezen.” Samen staan we voor een boekenkast in de schoolbieb. Sara gaat zoekend met haar vingers langs de boeken in de kast. Het zijn kleine boekjes. Dunne boekjes. Boeken met titels als: “Fien wil een fee”, “Op reis naar de maan” en “Hoera, ik leer lezen!”. Ik kijk naar de 10-jarige…
De weg naar inclusief onderwijs
ZIEN in de Klas is met meerdere scholen bezig om te werken aan een inclusievere onderwijsomgeving, waar kinderen de kansen krijgen die ze verdienen, ongeacht hun individuele behoeften. Romy neemt je in dit blog mee op een reis van hoop, uitdagingen en de gedeelde verantwoordelijkheid om te streven naar een onderwijsstelsel dat de diversiteit van elke leerling omarmt.
Bouwen aan de veerkracht van je leerlingen!
Ben jij geïnteresseerd in het versterken van de veerkracht bij leerlingen? Wij nodigen je graag uit voor onze gratis online masterclass. Je leert hoe je een veerkrachtige en positieve leeromgeving creëert en hoe je leerlingen beter leert omgaan met uitdagingen in het onderwijs en daarbuiten!
Hoogbegaafdheid: De kracht van gesprekken boven diagnostiek
In ons werk als orthopedagoog krijgen wij vaak de vraag of wij diagnostiek willen doen naar hoogbegaafdheid: de ‘potentieel-HBtjes’. Vaak willen leerkrachten dit weten, zodat zij beter weten wat een kind nodig heeft om in de klas tot leren te komen. Of omdat er gedacht wordt dat een plusklas of zelfs voltijd- HB onderwijs misschien wel goed zou aansluiten bij wat dit kind nodig heeft. En daar hebben we diagnostiek voor nodig. Toch?!
Doelenwijzer
Op zoek naar een handig hulpmiddel die helpt om de juiste doelen te stellen voor in je handelingsplan? Doelen waarop jij je verdere begeleiding goed op kan afstemmen? Dan is de Doelenwijzer iets voor jou!
Krachtkaartjes Bovenbouw
Zet de krachtkaartjes met helpende gedachten in om leerlingen te helpen uit de leerkuil te komen.
Krachtkaartjes Onderbouw
Zet de krachtkaartjes met helpende gedachten in om leerlingen te helpen uit de leerkuil te komen.
Wijzer in Leren
De Wijzer in Leren vertaalt de wetenschappelijke kennis over leren voor jou naar de praktijk! Ben jij nieuwsgierig naar hoe leren nu precies werkt? Hoe je het brein van je leerlingen zo optimaal mogelijk kunt benutten? En welke invloed jij en je leerlingen zelf hebben op het (nog) handiger en efficiënter leren? Dan is de nieuwe Wijzer in Leren iets voor jou!
Ons volledige aanbod
Onze nieuwste productenfolder neemt je mee naar een wereld vol inspirerende leermiddelen en innovatieve educatieve oplossingen. Ontdek nu ons uitgebreide assortiment en laat je verrassen!
Beslisboom dyscalculie
Denk je aan dyscalculie bij een leerling? Check dan even de beslisboom dyscalculie!
Spelen in de kleuterklas!
Als onderwijsadviseurs Jonge Kind hebben we, naast het verzorgen van scholingen en werkmiddagen, regelmatig het voorrecht mee te mogen kijken naar het handelen van een leerkracht in een kleuterklas. We delen graag één van de mooie parels met je…
Bruikbare tips voor het Jonge Kind
In deze nieuwsbrief delen we waardevolle inzichten en praktische tips voor de allerkleinsten op school. Verder is er aandacht voor de kwaliteit van onderwijs op school en zijn de laatste plaatsen voor onze 4-daagse leergang beschikbaar!
Een warme start op de grote school, daar zorg je toch voor?!
Ontvang jij, als onderbouwleerkracht, ook regelmatig nieuwe instroomkinderen, lees dan verder! Deze blog geeft je belangrijke tips om de basis te leggen voor een heerlijke tijd op school! Dat verdient ieder kind!
3 keer meer focus op kwaliteit
Hoe kun je de kwaliteit op jouw school aanzienlijk verbeteren? Ontdek het in onze nieuwsbrief, waarin we je meenemen in de leergang de ib’er als kc’er, de inspirerende workshop over breinleren, en het traject “Kwaliteit onder de Loep” waarin we samen ontdekken waar de ontwikkelkansen van de school liggen.
Bovendien bieden we je weer een waardevolle, direct toepasbare download en een aantrekkelijke aanbieding die je niet wilt missen!
De Wijzer in Veerkracht
Het moment is daar! De Wijzer in Veerkracht ligt nu bij ons in de webwinkel. Het middel om kinderen beter te leren omgaan met alle hobbels en kuilen die ze in het leven gaan tegenkomen. Lees hier waarom je deze niet mag missen!
Hoe bevorder je eigenaarschap in het VO met inzichten vanuit het gamen
In de blog van Lousan kom je te weten wat we kunnen leren van het “gamen” om eigenaarschap bij leerlingen te vergroten. Haar belangrijkste take-aways na een groepsgesprek over gamen heeft ze vertaald naar 7 bruikbare punten!
Alles over gelijke onderwijskansen
In deze nieuwsbrief zoomen we graag in op wat belangrijk is om kansengelijkheid te vergroten, self-efficacy. Om met de woorden van Illias El Haoudi te spreken, het belangrijkste van het belangrijke. We bieden je een download om hierover in gesprek te gaan met je leerlingen en delen tips ter inspiratie.
Tips voor gelijke onderwijskansen
ZIEN in de Klas maakt zich dagelijks hard voor gelijke onderwijskansen voor kinderen. Het belang hiervan werd onlangs extra benadrukt door de Staat van het Onderwijs 2023. Wij nemen je graag mee in wat je als school kunt doen om gelijke onderwijskansen te bevorderen en waar de kansen liggen in het onderwijs. De nieuwste download over self-efficacy kun je hier vast goed bij gebruiken!
Alles over executieve functies
In deze nieuwsbrief over executieve functies, lees je hoe onze collega Ingrid in het VO aan de slag ging met onze vernieuwde metafoor (uit de Wijzer in Executieve Functies).
Executieve functies in het VO?
ZIEN onderwijsadviseur Ingrid vertelt waarom èn hoe…
Ik ben Ingrid Volz en momenteel begeleid ik twee VO-scholen om executieve functies structureel in hun onderwijsprogramma op te nemen.
Tips voor overprikkelde kinderen in je klas
Sommige leerlingen in je klas zijn snel overprikkeld. Hoe kan jij deze leerlingen helpen? In dit artikel 5 tips voor in de klas!
High five
De high five is een werkvorm die ingezet kan worden om met je team te reflecteren. Stel de vragen en voer de dialoog!
Vragentapper
Als ZIEN in de Klas zien we steeds weer hoe belangrijk het is om als leraar met je leerlingen in gesprek te gaan. Aan de hand van deze vragentapper kun je dat op een leuke en laagdrempelige manier doen.
Leesdobbelsteen 7+ jaar
Knip de dobbelsteen uit langs de lijnen. Vouw de lijnen van de dobbelsteen. Plak de plakranden vast en dobbelen maar!
Leesdobbelsteen 2-7 jaar
Knip de dobbelsteen uit langs de lijnen. Vouw de lijnen van de dobbelsteen. Plak de plakranden vast en dobbelen maar!
Inspiratieblad feedback
Feedback is een krachtige manier om het leren van de leerling te ondersteunen. Er wordt zowel voorafgaand aan, tijdens en na een (leer)taak samen met de leerling gereflecteerd op de fases in het leerproces. Op dit inspiratieblad vind je vragen die je kan stellen aan de leerling tijdens de verschillende fases.
Reactieprocedure
De reactieprocedure zet je in als een leerling zich niet houdt aan een afspraak of gedragsverwachting.
Gedragskaart
Deze download bevat een gedragskaart voor het voortgezet onderwijs. Per dag en per lesuur kan het gedrag worden beoordeeld door de leerkracht.
Stappenplan effectieve leerlingbespreking
Deze download bevat een stappenplan om de leerlingbespreking zo effectief mogelijk te laten zijn.
Het doel van een effectieve leerlingbespreking is het vaststellen wat deze leerling in deze groep op deze school nodig heeft en afspraken over welke acties gedaan moeten worden om aan deze onderwijsbehoefte tegemoet te komen.
Oplossingsgericht Mentorgesprek
Deze download bevat een handreiking voor het voeren van een oplossingsgericht mentorgesprek.
Leerlingplan VO
Deze download bevat een plan van aanpak die de leerling invult om doelen helder te krijgen.
Regeren kun je leren
Deze opdracht is heel geschikt voor leerlingen uit de bovenbouw die het heerlijk vinden uitdagingen aan te gaan.
Denksleutels
In deze download zijn 20 denksleutels beschreven, die kinderen aanzetten tot creatief, analytisch en kritisch denken.
Taxonomie van Bloom matrix
In deze matrix staan de zes denkniveaus van de Taxonomie van Bloom beschreven. Zo zijn onthouden, begrijpen en toepassen denkniveaus die passen bij het lagere orde denken en de denkniveaus analyseren, evalueren en creëren vallen binnen het hogere denkorde denken. In de matrix is per denkniveau een uitleg te vinden. Daarnaast zijn er verschillende soorten vraagstellingen omschreven, die passend zijn bij het betreffende denkniveau.
Taxonomie van Bloom
De taxonomie van Bloom is een theorie die vijf verschillende niveaus van cognitieve vaardigheden beschrijft, variërend van kennis van feiten tot het ontwikkelen van kritisch denken en problemen oplossen.
Mijn werkgeluk gevonden
Na jarenlang op een school gewerkt te hebben, moest bij Romy het roer om. Ze ging op zoek naar haar werkgeluk en kwam uit bij ZIEN in de Klas. In een blog deelt ze haar ervaring!
Hoogbegaafde leerlingen uitdagen
Hoogbegaafde leerlingen vind je op iedere school. In dit artikel lees je hoe je, door middel van kleine aanpassingen, deze kinderen toch beter kunt bedienen.
De kracht van verbinding en afstemming
Verbinding en afstemming speelt bij ons een grote rol in onze arrangementen. In deze mooie blog van Dounia lees je hoe wij dat doen in de praktijk.
Overgang groep 2 naar groep 3
Twijfel je of een leerling wel of niet door kan naar groep 3?
In deze download lees je hoe je als als school tot een weloverwogen beslissing komt.
Hoe ga je met je leerling op zoek naar een goed leesboek?
Leesplezier is het voornaamste doel van leesbevordering. Maar hoe ga je nu met je leerling op zoek naar een goed leesboek? Hieronder enkele handige tips!
Losse iconen van de Boot Executieve Functies
In deze download de metafoor van de boot met de losse onderdelen, die de verschillende executieve vaardigheden representeren.
Met lef op weg!
Kwalitatief goed onderwijs bieden en tegelijkertijd doorontwikkelen met een bevlogen, betrokken en enthousiast team! Dat willen we toch allemaal? Dit artikel legt uit dat daar soms LEF voor nodig is!
Munten schatkist
Print en knip de munten uit. Deze kunnen gebruikt worden om de schatkist mee te vullen.
Schatkist
Print de schatkist en laat deze door de leerling vouwen. Vul de schatkist met talenten en kwaliteiten!
Leerkuil jongen
Je kent misschien de helpende metafoor van de Leerkuil al. Wij maakten daarvan onze eigen versie. De leerkuil maakt het leerproces inzichtelijk en geeft aan dat je veerkracht en doorzettingsvermogen nodig hebt om moeilijkheden te kunnen overwinnen. De tips en helpende gedachten die je in onze download terugvindt, kunnen leerlingen daarbij helpen.
Leerkuil meisje
Je kent misschien de helpende metafoor van de Leerkuil al. Wij maakten daarvan onze eigen versie. De leerkuil maakt het leerproces inzichtelijk en geeft aan dat je veerkracht en doorzettingsvermogen nodig hebt om moeilijkheden te kunnen overwinnen. De tips en helpende gedachten die je in onze download terugvindt, kunnen leerlingen daarbij helpen.
Talenten en Kwaliteiten
Op deze download staan verschillende kwaliteiten en talenten beschreven die bij de Wijzer in Veerkracht gebruikt kunnen worden.
Gedachten
Deze download bevat een overzicht van niet-helpende en helpende gedachten ter ondersteuning van de Wijzer in Veerkracht.
Gifje tuimelaar
Dit gifje van de tuimelaar is een metafoor voor veerkracht. Als je een tuimelaar omduwt, veert hij weer terug omhoog. Gebruik deze download ter ondersteuning van de Wijzer in Veerkracht.
Poster tuimelaar
Deze download is onderdeel van de Wijzer in Veerkracht. In de poster kan de leerling verzamelen wat hij of zij geleerd heeft.
Kindgesprekken met het Jonge Kind
Het voeren van kindgesprekken met jonge kinderen over leren, welbevinden
en het stellen van doelen kan behoorlijk ingewikkeld zijn. Zowel de
mondelinge taalvaardigheden als de metacognitieve vaardigheden spelen
hierbij een rol. Hoe ga je op een passende en zinvolle manier met jonge
kinderen in gesprek? De aandachtspunten in deze download helpen je hierbij.
Sterrenstof
Een gezonde dosis zelfvertrouwen bij kinderen is essentieel. Als leerkracht kan je daar een enorm verschil in maken en dat blijkt wel uit de blog die Neomi hierover schreef.
Metafoor Executieve Vaardigheden VO
Als het gaat om het versterken van de executieve vaardigheden van je leerlingen is het praten in een gezamenlijke taal van groot belang. De metafoor van de boot en het palet van SLO kunnen hierbij ondersteunen. We hebben ze samengevoegd tot één poster voor de onderbouw en bovenbouw van het VO. Door met leerlingen in gesprek te gaan over executieve vaardigheden en concrete doelen op te stellen, geef je ze inzicht in hun executieve vaardigheden en maak je ze bewust van hun eigen rol in het verbeteren van hun executieve vaardigheden. Ze voelen zich eigenaar van hun eigen proces.
Observatielijsten groep 5 tot en met 8
Gebruik deze observatielijst van groep 5 tot en met groep 8 om de executieve functies per leerling te observeren.
Observatielijsten groep 1 tot en met 4
Gebruik deze observatielijst van groep 1 tot en met groep 4 om de executieve functies per leerling te observeren.
Profiel Executieve Functies
Vul deze download samen in met het kind als schaalvragen over de executieve functies en de doelen die de leerling stelt.
Spelletjes voor thuis
Deze download kan worden ingezet om de executieve functies thuis te oefenen middels spelletjes.
Filmpjes van spelletjes
Klik op de link in de download om de filmpjes te kunnen bekijken van de spelletjes van de Wijzer in Executieve Functies.
Handen en voetenspel
Deze download van het Handen en Voetenspel kan ingezet worden als ondersteuning van de Wijzer in Executieve Functies.
Kip, Boom, Olifant
Gebruik deze download ter ondersteuning van de Wijzer in Executieve Functies.
Trap naar eigenaarschap
De trap naar eigenaarschap kent een duidelijke opbouw. Elke trede is een voorwaarde voor weer een nieuwe stap op de trap. Deze download is voor allerlei niveaus in te zetten (leerling, klas, bouw, team, ouders). Er is sprake van eigenaarschap als je ervaart dat je invloed kan uitoefenen. Werk aan een positieve relatie, betrek je partner(s) bij het proces, dan wordt het pas betekenisvol!
Kijkformulier bij de Wijzer in Executieve Functies
Download dit formulier en vul het in naar aanleiding van de observatie van de executieve functies.
Losse symbolen Executieve Functies
Gebruik deze symbolen als ondersteuning van de Wijzer in Executieve Functies.
Metafoor Executieve Functies
Download deze metafoor bij het gebruik van de Wijzer in Executieve Functies.
Schaalvraag
Ga in gesprek over waar je nu staat en hoe je het eerste kleine vervolgstapje kunt zetten.
Gevoelsthermometer
De gevoelsthermometer van ZIEN in de Klas is een handig hulpmiddel om te bepalen wat het emotionele temperatuur binnen een groep of leerling is. De gevoelsthermometer helpt je om de stemming en het welzijn van kinderen in de klas te meten.
Leerkuil
Je kent misschien de helpende metafoor van de Leerkuil al. Wij maakten daarvan onze eigen versie. De leerkuil maakt het leerproces inzichtelijk en geeft aan dat je veerkracht en doorzettingsvermogen nodig hebt om moeilijkheden te kunnen overwinnen. De tips en helpende gedachten die je in onze download terugvindt, kunnen leerlingen daarbij helpen.
Kindgesprek
Geen enkel kind is hetzelfde. Waar het ene kind zich makkelijk door het leven beweegt, heeft het andere kind daar meer moeite mee. Kinderen kunnen het moeilijk hebben met zichzelf, de ander of gebeurtenissen die ze hebben meegemaakt. Het ene kind zal zich meer en beter kunnen uiten dan het andere kind. Toch wil je graag weten wat er omgaat in het kind om zo zijn welzijn te bewaken. Deze vragenlijst kun je inzetten als hulpmiddel bij een kindgesprek. Het kan je helpen meer te weten te komen over hoe kinderen denken over zichzelf, maar ook over zichzelf in relatie tot anderen (sociaal).
Concentratiekaart
De concentratiekaart van ZIEN in de Klas is een leuke en effectieve manier om kinderen bewust te maken van hun concentratiegedrag.
Cirkels HGW
Een grafische weergave van de cirkels van HGW. Stel met deze download doelen en ondersteuningsbehoeften vast.
Self-Efficacy Versterken
Wil je meer zicht krijgen op de self-efficacy, oftewel het geloof in eigen kunnen om succesvol te zijn in een bepaalde situatie of taak, van je leerling? En vervolgens een stap maken in het versterken hiervan? Ga dan samen aan de slag met deze download!
Zelfinstructiemethode
Begeleid jij leerlingen om zijn/haar handelingen zelf te sturen? Gebruik dan deze weergave van de Zelfinstructiemethode van Meichenbaum.
Kindplan
Beklim met de leerling de berg, naar de top. Dit kindplan helpt je om met de leerling in gesprek te gaan over wat hij/zij wil leren, om te zorgen dat het beter gaat, op een oplossingsgerichte wijze. Onderzoek wat er al wel lukt, om van daaruit te kijken welke vervolgstap gemaakt kan worden en wie daarbij mag helpen. Gebruik dit kindplan als verslaglegging, met ruimte voor de start, tussenevaluatie en eindevaluatie. Het hele traject overzichtelijk op één plek.
Routekaart
Loop met de leerling de route over de weg naar het einddoel. Door middel van het stellen van een schaalvraag, kijk je samen naar wat al goed gaat en welke eerste stap de leerling kan zetten op weg naar de finish. Gebruik de routekaart als coachingsblad met de leerling, voor de start, de tussenevaluatie en de eindevaluatie. Het hele traject overzichtelijk op één blad.
Mickey Mouse Onderwijsbehoeften
Een grafische weergave die ingevuld kan worden per klas om de ondersteuningsniveaus per vakgebied te bepalen.
Reactieprocedure
Deze procedure zet je in als een leerling zich niet houdt aan een afspraak of gedragsverwachting.
Analyseren kun je leren
Deze handreiking is gemaakt om je te helpen een schoolanalyse te maken. Door deze schoolanalyse krijg je zicht op de trend van de school; hoe ontwikkelen de data zich? En wat zegt dit over de doelen die we voor de komende periode moeten stellen? Middels de drie fases -overzicht, inzicht en uitzicht- krijg je zicht op de behaalde schoolresultaten van je onderwijs, geven we je tips om hier met je team betekenis aan te geven en lees je hoe je vervolgens met je team tot de juiste acties kunt komen.
Groepsvorming
Het is bijna zomer en na de vakantie komt iedereen weer terug op school. Voor kinderen en leerkrachten voelt het toch weer als een nieuwe start. In deze ‘nieuwe’ groep start het proces van groepsvorming weer: Wat kan wel, wat kan niet en wanneer hoor je erbij? Groepsvorming is een heel natuurlijk en onvermijdelijk proces. Groepen maken altijd de verschillende fasen van groepsvorming door. Maar er is goed nieuws: Als leerkracht heb jij de kans om het groepsproces positief te beïnvloeden. In deze download leggen we uit hoe!
Checklist Klassenorganisatie
De checklist klassenorganisatie is een handige tool voor het in kaart brengen van alle maatregelen die de leerkracht neemt om een klimaat te scheppen waarin leerlingen met succes kunnen werken en leren.
Checklist start schooljaar
Een checklist op school- en klasniveau. Met deze checklist weet je zeker dat je het jaar goed start!
GGGGG-model
Met deze nieuwe download kom jij achter de gedachten die leiden tot (on)gewenst gedrag.